Detta med metanolmotorer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phonta
    • sep 2011
    • 97

    #1

    Detta med metanolmotorer

    Hej på Er, var ett antal år sen jag höll på med metanolmotorer . har nu skaffat en 60 modell från hangar 9 . Funderar över detta med acc till radiodelen , vad har hänt under de sista tio åren . vad skall jag ha för acc till 6 st servon samt mottagare . Motorn är en Saito 100 , funderar på om jag skall ha ombordglöd på den och hur mycket el detta i såfall drar . Som jag känner så skulle jag i så fall vilja ha en sep acc till detta .

    Lite tips på val av Acc samt även på val av standardservon , lite större och starkare är väl säkrast då det kanske frestar på ibland .....
    Senast redigerad av Phonta; 2011-10-17, 09:52. Anledning: felstavning .......
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

    #2
    Ombordglöd är helt onödigt om du använder ett OS F stift och lite nitro i bränslet. Saito brukar gilla nitro, själv använder jag mellan 5% och 10% inblandning.

    Vad gäller ackar så använder många litium-polymerbatterier, ofta i kombination med spänningsreglering för att inte elda upp servona. I mitt tycke är detta helt onödigt för modeller av den storlek du nämner. Enklast är att använda ett 5-cells NimH-batteri av den nyare typen med låg självurladdning (exv. Sanyo Eneloop eller Instant). Med ett 5-cellspaket vinner du fördelen att om en cell skulle kortslutas (den vanligaste felmoden på NimH-batterier) så har du fortfarande 4 celler att flyga hem modellen på. Så gott som alla servon klarar numera 5 celler.
    En bra säkerhetsgrej är att skaffa en "elektronisk" strömbrytare som inte innehåller några rörliga delar som kan glappa eller oxidera. Exempel på sådana strömbytare (som bl.a säljs av Hobbyborgen) hittar du här:

    http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=shop&SessionId=&a=catalog&t=6&c=26& p=26


    Valet av servon beror på vad det är för typ av modell du beställt. Hangar 9 har extremt utförliga bruksanvisningar och i dessa hittar du uppgifter om lämpligt vridmoment för servona.
    Senast redigerad av Michael; 2011-10-17, 16:15.

    Kommentar

    • freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

      #3
      Jag tycker lipo är trevligast då det alltid går att snabbladda. Jag kör med LiPo till mina metanolplan + en BEC.
      T.ex. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6320__TURNIGY_5_7_5A_8_42v_HV_UBEC_for_Lipoly.ht ml
      J
      ag gillar Power HD servon
      7110 t.ex. är både starka, hållbara, precisa och snabba
      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...2kg_19sec.html

      Kommentar

      • Phonta
        • sep 2011
        • 97

        #4
        Tack för alla fina tips , jag har en 4 cells acc liggande , att använda en Bec verkarvju intressant , då reglerar väl den spänningen till servo och mottagare, rätt ? Har en liggande som jag kört en 450 heli på , skall den kopplas som vanligt , endast att inte använda de tre motorkablarna kan jag tänka .
        Hörde hos Roffes att just som ni säger så är Os stiften de som inte slocknar , låter som ett vettigt val då .
        Väntar på kärran nu som beställdes från RC Maffian i förra veckan . Hittade en fin video på Corsairen med en Saito 100 , fanns på You tube , verkar finnas tillräckligt med kraft även för avancerad flygning

        Kommentar

        • Michael
          • maj 2006
          • 1742

          #5
          Om du ska använda BECen bör du kolla upp hur mycket ström den klarar att leverera. Det vore ju lite tråkigt att råka ut för ett haveri pga att BECen överbelastas. För egen del kör jag helst med moderna 5-cells NimH-batterier till mottagare och sändare. Då har jag inget som helst behov av spänningsreglering, kan ladda batterierna på 1-2 timmar och självurladdningen är så låg att jag inte behöver toppa ackarna mellan flygtillfällena.

          Kommentar

          • Phonta
            • sep 2011
            • 97

            #6
            Har kikat lite efter dessa NimH batterierna , inte det lättaste att hitta nån Rc handlare som saluför dessa . men en BEC
            som levererar spänning till 4 servon samt en 450 helimotor bör ju utan vidare klara av 6 st servon , som ju även inte går samtidigt , dvs ett snabbt stark Ailservo kan ja ta en del , dock knappast som en helimotor , eller tänker jag galet .....

            Kommentar

            • Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

              #7
              Lipo med en bra BEC som klarar många servo, en futaba GH-1 som ombordglöd och vettiga stift typ Enya3 eller OS F så är du i hamn...

              Kommentar

              • Phonta
                • sep 2011
                • 97

                #8
                Hmm.. har en Turnigy 40 som jag inte har nån heli till , använder nog den samt en 3 cells lipo på 3000 mamph.

                Samt som du säger en ombordglöd , har läst en del gamla recensioner av hangar 9 Corsair, dom var inte så lysande , hoppas dom har skärpt till sig då det var en del brister på hjulställen samt även vad gäller materialval i fen mm. men det får väl visa sig när den kommer .....

                Kommentar

                • Michael
                  • maj 2006
                  • 1742

                  #9
                  Ursprungligen postat av Phonta
                  Har kikat lite efter dessa NimH batterierna , inte det lättaste att hitta nån Rc handlare som saluför dessa.....
                  Minicars i Enköping distribuerar INSTANT NimH-packar av den lågurladdande typen. Enklast är att slå en signal till deras Hobbyshop:

                  Hos Rynos RC-butik hittar du allt du behöver inom radiostyrda modeller. Vi harsnabb leverans och 30 dagars öppet köp. Välkommen in att handla idag!

                  Kommentar

                  • jaka
                    • maj 2007
                    • 1484

                    #10
                    Hej!
                    Ombordglöd behövs inte om du ställer in motorn rätt!

                    Kommentar

                    • bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

                      #11
                      Skaffa accen Michel föreslår,trevliga men man får ladda dem lite försiktigare än vanliga accar (ca 700MaH max)..

                      Jag gillar dem för självurladdningen är obefintlig.
                      Vad gäller ombordglöd: Fördelarna är flera...
                      I den modell du köpt så kommer du behöva vikt ifram,det hänger ihop med att orginalet hade en tung spis ifram och behåller man måtten när man skalar ner så räcker inte en modellmotor,det kommer att gå åt bly också..
                      Så därför,sätt dit ombordglöd,t.e.x simprops och placera accen till den nånstans framme vid motorn istället för bly,andvändbar vikt!
                      Samma med mottagaraccen,fram med den därnånstans,det kommer att behövas.
                      Den stora fördelen är att man slipper kroka upp nån glödklämma o fingra bakom motorn med detta,trevligt!
                      Sen blir motorn mycket mera lättinställd på tomgång,man kan fuska lite och låta den gå lite fett utan problem..
                      // Bokis

                      ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                      (nu även med biskvier!)

                      Kommentar

                      • Fyhren
                        • nov 2006
                        • 316

                        #12
                        Hej

                        Kör bara med INSTANT accar 5 st per mottagare och det har funkat felfritt i flera år. INSTANT accar finns även på Kjell o Co

                        Hälsar
                        Peder Fyhr
                        flyger i
                        Eslövs mfk

                        Kommentar

                        • Modellflygarn
                          • okt 2006
                          • 452

                          #13
                          Hejsan!

                          Jag kör också med instant accar numera. Funkar kanon. Skulle bara använda lipo större flygplan som behöver stora accar. Är väl lite gammaldax men är van att sätta radion på laddning kvällen innan man ska flyga. Instant kan man ju lämpligtvis ladda när man flugit klart för dagen eftersom de knappt laddar ur sig nåt när de inte används. Då är de ju fulladdade nästa gång du ska flyga. Moderna accar är ju så stora så man knappast behöver snabbladda på flygfältet längre... Eller?

                          Så det här med ombordglöd då...
                          Jag använder inte ombordglöd längre. Körde med det förr men kom på att de flesta motorer går lika bra utan så jag vill spara den vikten.
                          Sen har ju Bokis en poäng med att det är bättre att ha en glödack i stället för bly som dödvikt. Man slipper ju startkablarna iaf.

                          Som vanligt har ju alla sina egna idéer här!
                          Niklas/
                          Absolut söndagsflygare
                          http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                          Kommentar

                          • Phonta
                            • sep 2011
                            • 97

                            #14
                            Det var en hel del värdefulla tips tycker jag , ombordglöd kommer det att bli , accen till denna så långt fram som möjligt låter fö väl genomtänkt. Varför inte då en vanlig lipo acc med en bec till servostyrning , den lilla vikten extra som becen ger kan ju vara gott att balansera tyngdpunkten med. Har alla grejor till detta . Behöver däremot tips om tillförlitliga stora servon som ligger inom rimliga slantar , behöver inga snabba servon till denna kärra . Har även problem med att man i manualen har uttag i vingen för både ail samt flapsservo ,men i mina vingar så finns bara ett servouttag , djäkligt irriterande .......

                            Kommentar

                            • jaka
                              • maj 2007
                              • 1484

                              #15
                              Hej!
                              Bättre att lätta kärran baktill än att fylla på men en massa grejer som är onödiga!
                              Det går alltid att lätta flygplan,även ARF kärror! Om nu planet skulle visda sig baktungt med den motorn du valt så karva bort lite onödig trä baktill, finns alltid spant som är för kraftiga och servobrickor i plywood som är onödigt massiva som man kan minimera med hjälp av en dremel med sliptrissa. Sporrhjulet är också en sån sak som kan bytas ut mot ett lättare. Stötstänger kan bytas mot vajrar både på höjd och sidroder och servon,acc och mottagare kan flyttas fram. Lätta flygplan flyger alltid bättre än tunga och så varar de längre...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...