Detta med metanolmotorer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phonta
    • sep 2011
    • 97

Jo, det är så sant , verkar vara just vajer på denna modell . Jag har inte fördjupat mig så mycket än ....

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Flög just en sån här Stuka idag,fick äran och ta upp en god väns idag för första gången...Trevlig!
      Dock så kan man nog fundera över tipset om att lätta den baktill,har läst detta tips förut om i stort sett alla kärror från Jaka och är mycket tveksam till att lätta en compositmodell på det viset utan att att veta hur den ser ut..
      Och vad gäller vikt så flyger de inte bättre ju lättare de är,för låg vingbelastning får en del kärror att bli på tok för vindkänsliga när de blir större..
      Ett bra exempel är en Mustang jag har som växte från 23 till 25 kilo med hjälp av bly och blev helt plötsligt en stabil kärra med auktoritet i luften efter att tidigare ha varit orolig i vind..
      Jaka,i en del fall så tror jag att dina tips grundar sig på erfarenheter från små flygetyg och det stämmer definitivt inte när de kommer upp lite i storlek..För tungt är aldrig bra MEN för lätt är det inte heller!
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Phonta
        • sep 2011
        • 97

Kul... Vad satt det för maskin i den , vad tror du om en saito fa100 , kommer min att flyga bra med den?
        Eller skall jag skaffa en större , i så fall så går jag upp ordentligt till en 180 motor

Kommentar

• lennart wiklund
          • maj 2008
          • 275

bör flyga med saito 100:an.men välj rätt snurra där,16x6 är åt helvete för stort.Jag har använt 14x6 till mina 100,då apc.
          Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
          samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
          Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Hoppsan,missade och svara dig!:girl_cray3:
            Den var eletrocifierad med ampere hit o dit men den där funkar med en Saito 100 ,inte tu tal om det..
            Poängen med såna här kärror är att de behöver inte ha ett dragkraftsförhållande på 1:1,ska du flyga lite stiligt och skalenligt så är en Saito 100 helt OK.
            Den var snäll och flyga och han hade C.G enligt manualen och det förvånade mig att den var helt neutral när klaffen åkte ut,
            ingen uppnos där inte!
            Gå på Lennarts proppstorlek,kanske t.om 14x7 ,vill faktiskt minnas att den var helt ok med en 15x6 också Lennart men 14x6 är en bra storlek,då blir motorn snäll och ställa in..
            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1484

Hej!
              14x6 eller 14x7 funkar nog,även om 14x6 bättre passar till en .90 motor.
              Jag skulle nog ändå köra med en 15x6 APC eller RAM.

Kommentar

Arbetssätt...