ja,myterna är som skrivits många.....en trbladig är inte sämre än tvåbladigt.Jag har provat på min Esm b-25:a
Val av propeller
Kollaps
X
-
Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna -
Hmmm... Nu har jag ju ingaproblem med kraften i Stukan längre ,3,8 hk skall väl räcka till kan jag tänka. Köpten en 32 cc bensinmotor. Normalt skall jag ha en 18x 8 tvåbladig , vad säger ni om en trebladig 15x6 , orkar den med 6'5 kilo Stuka.
Motorn orkar säkert , men är proppen för liten eller varvar den för mycketKommentar
-
Hej!
Är inte en 32cc bensinare lite tung...? Du funderade ju på Saito 100 förut!? Den måste vara mycket lättare.
Vad är det för spännvidd på Stukan? 180cm?
18x8 tvåbladigt betyder ungefär 16x8, 17x8 trebladigt. 15x6 är för litet!
En bensinare i den storleken bör väl ligga på ca 8000-8500v/m för att funka bäst.Kommentar
-
Och hur lång tid ska det ta att få ställbara proppar till våra modellflygplan?
En störtbombare ska väl nätt och jämnt kunna lyfta för att sedan ha en ha en så bra propellerstigning att den ska kunna axa i störtdykning ;-)
Man kan undra hur dom fixade utplaningen för att undvika att själva fortsätta i full fart mot målet.... Vilket dom säkert inte alltid klarade.
Tyvärr så har vi dåligt med modellflygfält för denna typ av flygövningar - de flesta fälten är väl mera lämpade för hovring....___________________
patrik@pgdata.seKommentar
-
Och hur lång tid ska det ta att få ställbara proppar till våra modellflygplan?
En störtbombare ska väl nätt och jämnt kunna lyfta för att sedan ha en ha en så bra propellerstigning att den ska kunna axa i störtdykning ;-)
Man kan undra hur dom fixade utplaningen för att undvika att själva fortsätta i full fart mot målet.... Vilket dom säkert inte alltid klarade.
Tyvärr så har vi dåligt med modellflygfält för denna typ av flygövningar - de flesta fälten är väl mera lämpade för hovring....
Janlanda är idealiskt, riktigt realistiskt oxå för ibland hinner man inte plana ut där :sarcastic:Kommentar
-
"Den från andra världskriget mest kända störtbombaren var det tyska Ju 87 Stuka. Planet var utrustat med en speciell anordning, som rätade upp planet automatiskt efter bombfällningen även om piloten råkade ut för en så kallad blackout.Kommentar
-
Saito 100 kan nog vara lite i klenaste laget , kanske sätter den i min kelly F! i stället , den väger ju en hel del mindre än Stukan
Kommentar

Kommentar