Val av propeller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • maj 2008
    • 275

    #16
    ja,myterna är som skrivits många.....en trbladig är inte sämre än tvåbladigt.Jag har provat på min Esm b-25:a
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

    Kommentar

    • Phonta
      • sep 2011
      • 97

      #17
      Hmmm... Nu har jag ju ingaproblem med kraften i Stukan längre ,3,8 hk skall väl räcka till kan jag tänka. Köpten en 32 cc bensinmotor. Normalt skall jag ha en 18x 8 tvåbladig , vad säger ni om en trebladig 15x6 , orkar den med 6'5 kilo Stuka.
      Motorn orkar säkert , men är proppen för liten eller varvar den för mycket

      Kommentar

      • jaka
        • maj 2007
        • 1484

        #18
        Hej!
        Är inte en 32cc bensinare lite tung...? Du funderade ju på Saito 100 förut!? Den måste vara mycket lättare.
        Vad är det för spännvidd på Stukan? 180cm?

        18x8 tvåbladigt betyder ungefär 16x8, 17x8 trebladigt. 15x6 är för litet!
        En bensinare i den storleken bör väl ligga på ca 8000-8500v/m för att funka bäst.

        Kommentar

        • pgrts

          • jun 2006
          • 2015

          #19
          Och hur lång tid ska det ta att få ställbara proppar till våra modellflygplan?
          En störtbombare ska väl nätt och jämnt kunna lyfta för att sedan ha en ha en så bra propellerstigning att den ska kunna axa i störtdykning ;-)

          Man kan undra hur dom fixade utplaningen för att undvika att själva fortsätta i full fart mot målet.... Vilket dom säkert inte alltid klarade.

          Tyvärr så har vi dåligt med modellflygfält för denna typ av flygövningar - de flesta fälten är väl mera lämpade för hovring....
          ___________________
          patrik@pgdata.se

          Kommentar

          • Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

            #20
            Ursprungligen postat av pgrts
            Och hur lång tid ska det ta att få ställbara proppar till våra modellflygplan?
            En störtbombare ska väl nätt och jämnt kunna lyfta för att sedan ha en ha en så bra propellerstigning att den ska kunna axa i störtdykning ;-)

            Man kan undra hur dom fixade utplaningen för att undvika att själva fortsätta i full fart mot målet.... Vilket dom säkert inte alltid klarade.

            Tyvärr så har vi dåligt med modellflygfält för denna typ av flygövningar - de flesta fälten är väl mera lämpade för hovring....

            Janlanda är idealiskt, riktigt realistiskt oxå för ibland hinner man inte plana ut där :sarcastic:

            Kommentar

            • Mr J
              • maj 2006
              • 4130

              #21
              Ursprungligen postat av pgrts

              Man kan undra hur dom fixade utplaningen för att undvika att själva fortsätta i full fart mot målet.... Vilket dom säkert inte alltid klarade.
              "Den från andra världskriget mest kända störtbombaren var det tyska Ju 87 Stuka. Planet var utrustat med en speciell anordning, som rätade upp planet automatiskt efter bombfällningen även om piloten råkade ut för en så kallad blackout.

              Kommentar

              • Fyhren
                • nov 2006
                • 316

                #22
                Hej

                Ställbara proppar !!!_ Varioprop och Solopropps säljer just sådana.

                Hälsar
                Peder Fyhr
                flyger i
                Eslövs mfk

                Kommentar

                • Phonta
                  • sep 2011
                  • 97

                  #23
                  Köpte en trebladig 16X10 till min 32cc bensinare , kan nog bli bra på Stukan..

                  Kommentar

                  • jaka
                    • maj 2007
                    • 1484

                    #24
                    Hej!'
                    Med tio tums stigning kan du få problem att få ner farten vid landning!
                    Varför inte köra med Saito 100 och 15x6, 16x4W eller 17x4W" APC???

                    Kommentar

                    • Phonta
                      • sep 2011
                      • 97

                      #25
                      Ursprungligen postat av jaka
                      Hej!'
                      Med tio tums stigning kan du få problem att få ner farten vid landning!
                      Varför inte köra med Saito 100 och 15x6, 16x4W eller 17x4W" APC???
                      Saito 100 kan nog vara lite i klenaste laget , kanske sätter den i min kelly F! i stället , den väger ju en hel del mindre än Stukan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...