ASP 52 2-takt överhettas i motorkåpa :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeno
    • maj 2006
    • 536

    #1

    ASP 52 2-takt överhettas i motorkåpa :(

    Hopp hopp, var ute på fältet idag och finlirade med en La7 jag byggt.
    Hade tidigare i år inhandlat en ASP 52 2-takt för att dra planet (jaja jag vet, det borde varit 4-takt, men jag har en smal budget).
    Denna motor kördes först i bänk och har därefter fått åka någon timme i en trainer för trevlig och säker inkörning

    Motorn startar snällt och jag finjusterar alla nålar så den svarar bra och tuffar på som den ska. Hur trevligt som helst.
    Motorkåpan åker på och allt ser finnemang ut.
    Men det visar sig nu att motorn överhettas med spinner och motorkåpa på :(
    Vrider ut nålen för att den ska få mer soppa (mer soppa = mer kylning?) men detta hjälper inte.

    - En lång sidnotis:
    Jag hade tidigare en Magnum 61'a 2-takt satt i planet. Den ville också bli överhettad. Men tog man bort och körde utan spinner så gick det bra.
    Provade aldrig detta med ASP 52'an ute på fältet. VILLE att det skulle funka med spinner på

    Postar lite bilder på installationen så ni kan se in och utblås:










    Jag gick ner i spinnerstorlek (nu sitter det en TT 56mm spinner på) för att få in mer luft...

    Tips mottages med öppna armar.
  • AM
    Debattglad entusiast

    • maj 2006
    • 3464

    #2
    Hej Zeno

    Du ska ha tre gånger större utlopp än inlopp för kylluften. Ett sätt är att minska den öppna ytan runt motorn med att montera en "baffel". Helt enkelt är det en skiva som täcker från cylinderns ovansida till undersida. Prova det - det kan hjälpa. Kylluften tvingas förbi cylindrarna och ökar något i tryck.

    Mvh
    Ove

    Ove (AM) Nielsen

    Kommentar

    • bokis
      • maj 2006
      • 5041

      #3
      Knepigt..I mina ögon så har du tillräcklig genomströmning...Vad är det för storlek på propp? Det enda man skulle kunna tänka sig är att du går ner i diam/stigning för att få den att gå lättare/jobba mindre men det kanske
      inte är en option? O Oves svar funkar ju det med,prova o sätt "styrfenor "för luften invändigt i kåpan så att du vet att luftströmmen passerar cylinder,används flitigt av en del o verkar funka strålande.
      //bokis
      // Bokis

      ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

      Kommentar

      • zeno
        • maj 2006
        • 536

        #4
        Det sitter en APC 12x6 på nu.
        Ska sätta mig ikväll och konstruera en baffel samt göra en kort "kanal" in mot cylindern.
        Provar även att gå ned till 11x6 men det känns som att det knappt hamnar någon propeller utanför kåpan då. Men det kanske funkar ändå?

        Tackar för tipsen!


        ... Går en 4-taktare svalare än en 2-takt?

        Kommentar

        • PrylBalle
          • maj 2006
          • 19

          #5
          Du har fixat extra kylhål bakom motorn efter dagens provflygning va?
          I så fall kan du ju prova med en större spinner (istället för att bygga en baffel för att täcka igen hålet) och se om bokis teori med större utblås än insug funkar.

          Kommentar

          • 9,3x62
            • maj 2006
            • 99

            #6
            Kanske denna läsning från vår regionale motorguru Arvid Holmbom kan räta ut lite frågetecken.....http://www.skvadern.se/forum/forum.a...=thread&id=125

            Kommentar

            • ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

              #7
              Så här gjorde jag på min Fw190. Är ju inte riktigt förhållandet 1:3, men jag har ju också ett kylfläkt på spinnern som hjälper till att knuffa på luften (à la originalet). Hittills har motorn gått bra! (Super Tigre 3000)









              /Christer Landberg

              Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

              Kommentar

              • zeno
                • maj 2006
                • 536

                #8
                Skitsnyggt Christer. Har du fler bilder och/eller film så får du gärna lägga upp dom :lol:

                Har nu gjort något liknande i La7'an.
                Postade på ett engelskt forum också, och en där sa att man med sk "in cowl"-däpmpare kunde behöva göra en luftkanal för den också.
                Något du upplevt problem med?

                Kommentar

                • ChristerL
                  • maj 2006
                  • 1228

                  #9
                  Tack Jocke! Tyvärr ingen film, än....

                  I ärlighetens namn har jag bara två flygningar plus en massa markkörning gjorda. Men so far so good!

                  Annars är kylningen av ljuddämparen något jag varit orolig för. Att göra upp ett extra lufthål i plywoodskivan är ju inga problem, men helst vill jag inte ha något "fult" hål under kåpan. Som det är nu sticker bara de två slangarna från ljuddämparen ut på undersidan.
                  Det har fungerat bra hittills, men skulle det visa sig att det behövs mer kylning är det väl bara att såga upp mer.

                  Lite mer bilder:


                  Ovanpå det hemgjorda motorfästet finns plats för mottagarack samt
                  IGS ombordglöd med tillhörande ack.


                  Med statisk propeller och bomb på, fällbar så klart!!





                  /Christer Landberg

                  Fw190D9
                  Fw190F2
                  Hawker Tempest Mk. V
                  S29C Tunnan

                  Kommentar

                  • zeno
                    • maj 2006
                    • 536

                    #10
                    Ja det är bara att lyfta på hatten. Grymt snygg!
                    Vad är det för tillverkare o så?

                    Kommentar

                    • bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

                      #11
                      Zeno,såg den live ifjol o kan bara hålla med,den är hur läcker som helst!
                      Om inte Christer gör det så ska jag lägga in en bild på hans Tempest,den är också otrolig läcker o Einar Nilsson tog ett par flygbilder av den ifjol som är något alldeles extra!
                      //bokis
                      // Bokis

                      ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                      (nu även med biskvier!)

                      Kommentar

                      • zeno
                        • maj 2006
                        • 536

                        #12
                        Det får du gärna göra bokis!

                        Jag ska ta och prova min lilla modifiering nu på måndag tänkte jag.
                        Ska prova och gå ned till en 11x6 också. Lite skumt, hittade manualen och där står det att motorn har en "prop range" på 10x8 - 12x5.
                        Har sett på en del ställen att rekommenderad prop är 11x7 och det trodde jag gick att översätta till 12x6, men det kanske inte är så enkelt?

                        Kommentar

                        • ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

                          #13
                          Ursprungligen postat av zeno
                          Ja det är bara att lyfta på hatten. Grymt snygg!
                          Vad är det för tillverkare o så?
                          Zeno, känns som jag hi-jackar din tråd med min Fw190 :oops:
                          Så jag startar en ny
                          /Christer Landberg

                          Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

                          Kommentar

                          • zeno
                            • maj 2006
                            • 536

                            #14
                            Hehe ingen fara på taket, höll oss ju till ämnet bara
                            Gör en gärna en ny tråd gällande Tempesten också, alltid kul att se snygga byggen på lite udda modeller.
                            Misstro mig rätt nu, amerikanska ww2-plan var mycket snygga och mycket bra. Men det känns ibland som att det bara fanns amerikanska plan att välja på

                            Kommentar

                            • zeno
                              • maj 2006
                              • 536

                              #15
                              Var ute idag och testade med denna konstruktion:







                              Och sen en 11x6 propp på motorn.
                              Taxade runt på backen i ett par minuter utan problem så jag bestämde mig för att ta upp den i luften. Sagt o gjort, up up and away!
                              Väl uppe så kom jag ett varv sen började motorn tappa kraft, drog ned på gas och då kom den tillbaka lite grann, tillräckligt för att jag skulle kunna styra in och nödlanda (kuddos till Eurokit för att ställen fortfarande håller!! Dom har klarat av många nödlandingar nu ).

                              Vad tror ni? Ska jag stänga ännu mera fram i?
                              Och ska jag lägga för hålet jag öppnade på sidan för att få dit glödaren (och bara lämna ett litet hål)?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...