Bränsle problemet löst.
Motorn dör vid dykning
Kollaps
X
-
-
Och nya motorn? Jag har en OS .55 AX och en ASP .61 och förutom att nålarna på ASP var felställda från fabrik fungerar den lika bra som OS, i alla fall när jag bytte till OS-stift. ASP .61 känns lite vassare och varvar någon liten aning mer. Vet ej hur driftsäkra de är, jag har bara flugit cirka 20 timmar var. OS är snyggare.Kommentar
-
den gamla motorn var ju en tt61, denna väger 690g. Modellen flög mycket bra med den motorn, inte alls framtung i luften.
Har kollat på asp fs91 och asp fs61 motorerna, men vet inte vilken jag ska välja, tror ni det kan funka med 91an? Borde ju inte vara några problem då den bara väger 640g och är ungefär lika stor som tt61an. mvhKommentar
-
ja plats får den men blir inte så mycket kvar till backen, så tror nog jag väljer fs61. Det hade nog varit bättre med en 70 men av nån anledning kostar den mer än 91an.Kommentar
-
ASP .70 heter ASP FS .70 och är en fyrtaktare med trevligt ljud. Fyrtaktare är dyrare.
-edit såg att du skrev FS överallt. FS betyder fyrtakt på ASPspråk och har andra proppar än det jag kollade på, och alla mellan 65 och 91 väger 630-640 gram. på
http://www.justengines.co.uk/acatalo..._4_Stroke.html är de prissatta med största har högsta pris.
mvh //FredrikKommentar
-
Att fs betyder fyrtakt vet jag. Har kollat på den sidan och där så är priserna som du säger. men på HAB electronic där jag tänkt köpa den så kostar 70 motorn mer än 91an. Blir väll till at köpa 61an och slänga dit lite bly där framm då denna väger nästan 250g mindre än den gamla tt61Kommentar
-
Det blev en asp fs70 motor från justengines. Har innan kört på merlin lube bränsle med 18% olja och 10% nitro. Funkar detta även till fyrtaktare?Kommentar
-
-
Kommentar
-
Faktiskt så hade jag inte balanserat propellern alls. det konstiga var att missljuden kom direkt efter att planet tippade över i landningen och bröt av propellern, träpropeller och avstängd motor.Kommentar
-
Hej!
Du behöver inte stoppa i någon topplockspackning om du bara kör med 0-20% nitro!
Spelet i vevaxeln kommer antagligen av att du kört för snålt eller har kört med för lite olja i soppan...eller att det är smutsigt där du flyger.
Alla glidlagrade motorer har axialspel (fram och tillbaka) på någon millimeter!
Visst är det bra att balansera propellrarna men endast lite obalans brukar inte slita ut ett glidlager så fort.
14x6 RAM , Graupner (Sonic eller Cam-prop) liksom APC är bra som allround snurra till en 15cc motor. Undvik Master A!
Att motorn lägger av i dykning låter konstigt! Slangen ska inte vika sig framåt!!! Vanligtvis räcker soppan i slangen flera sekunder vid en dykning och längre tid kan du inte dyka på fullgas innan planet träffar marken...
Antagligen har du ställt huvudnålen för snålt!
Tänk på att alltid ställa huvudnålen med nosen på planet riktat rakt upp inför varje flygning! -Och alltid ställa nålen lite rikt.
Viktigt är att du monterat tanken enligt: "tank monterings regeln"! -För det har du väl gjort!?Senast redigerad av jaka; 2012-07-14, 19:27.Kommentar
Kommentar