Hejsan idag så körde jag in min nya asp fs.80 i bänk enligt instruktionerna som förljde med motorn från justengines. Varierade körningen mellan väldigt rikt med bränsle för att sedan skruva in nålen så motorn varvar mer. Är det normalt behöva ha nålen inskruvad så att den är ca ett halvt varv ut från botten? tycker heller inte det är särskilt mycket komp i motorn, normalt för fyrtaktare?
Motorn dör vid dykning
Kollaps
X
-
-
Det tar cirka 1 1/2 timme att köra in en ringad fyrtaktare. Under den tiden ska den gå rikt så det ryker. Den har rätt så effektiv tryckmatning så det är normalt med kring 1 varv ut på huvudnålen, men det beror rätt mycket på hur lågfartsnålen står. Kompet stiger i en ringad motor när den blir varm.Kommentar
-
Hej igen nu har jag varit ute och flugit planet för första gången med nya motorn. Innan jag lyfte och i bänk så gick motorn som bäst och fick samtidigt rikligt med olja när huvudnålen var utsruvad ca ett halvt varv från botten. Men efter första flygningen så vägrade motorn att gå på denna inställning så länge inte glödarn var påkopplad. Gick varken att varva motorn eller att få den att gå på tomgång. För att få den att gå så var jag tvungen att ha nålen ca ett kvarts varv från botten. är det normalt att man måste minska bränsleblandningen allt eftersom motorn blir mer och mer inkörd? Kan tillägga att den var mycket mer känslig på inställningarna nu. MVH AlexanderSenast redigerad av alexander94; 2012-07-21, 15:56.Kommentar
-
Hej!
Bry dig inte om hur många varv nålarna är ut/inskruvade. Det du ska tänka på är att motorn ska gå bra.
Beroende hur nålsätet är utformat och hur fina nålens gängor är så kan det variera hur nålen står.-Men som sagt. Bry dig inte om det.
Sen är det viktigt att du kör på mellan 5%-15%nitro så du vet att motorn mår bra. Och den mår bra när den får lagom med olja/soppa. Personligen kör jag med 5% nitro och 15% Motul syntetolja i alla mina motorer, tvåtakt såväl som fyrtakt ,och det är en soppablandning som alla motorer gillar (utom små COX motorer som fodrar ricinolja).
En motor som blir mer och mer inkörd blir i princip lättare att ställa in, fast alla moderna R/C motorer behöver i ptrincip ingen inkörning alls utan man ska bara tänka på att ställa huvudnålen lite rikt de 5-10 första flygningarna och inställningarna är lätta att göra även när motorerna är helt nya.
Ju mer nitro (upp till 15%) ju lättare är det att ställa in nålarna, ju bredare blir spektrumet för "bra motorgång", det är därför man använder nitro! Inte för effektens skull.Kommentar
Kommentar