Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Under tiden som Thomas letar i gömmorna efter någon konstig motor så tar vi den här. Den är mycket vanlig och borde inte vara svår alls. Den har suttit på min gamla "toffelbåt" för rätt länge sedan men ligger nu instoppad i sin låda och väntar på våren. Vem blir snabbast på gröten ?
Men Thomas, är det ingen som vågar ta upp din handske ! Då får väl jag dra till med något då.
Den här motorn blev inte någon större försäljningssuccé när den kom ut. Den var lite knixig i gången och man fick vara noga med propellerval för att den över huvud taget skulle gå någorlunda. Jag tror att begreppet "kast med liten propeller" myntades av ägarna till dom här motorerna. För det gick inte en flygning utan att den skickade iväg både skruvar och snurra. På den tiden fanns det inga låssystem för snurrorna så det blev till att köra med 3/8-14 låsmutter för att rädda flygdagen.
Just denna motor använde jag till min Comper Swift, skala 1:3,5 och där fanns inga som helst kraftresurser över till någon avancerad manöver. Det ska inte vara större svårigheter att gissa rätt motor och storlek.
Kommentar