Precedent T180 info

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumpe
    • okt 2011
    • 341

    #16
    Problemet är att tanken inte går att montera lägre och motorn går inte att vrida så cylindern ligger horisontellt för då får inte ljuddämparen plats.
    Enda allternativet är cylindern rakt upp men då blir den ju så fruktansvärt ful.

    Nu är det ju Master Airscrew propellrar jag har så det får duga. Sitter plast 11/7 på och jag har trä 11/6 i reserv.
    Tänker inte heller byta tank utan den som sitter där får duga.

    Kommentar

    • jaka
      • maj 2007
      • 1484

      #17
      Hej!
      Det är viktigt att tanken sitter rätt monterad gentemot motorn. Gör den inte det så fixa till det!!!! Annars kommer du att få problem med motorgången och krascha pga av det. Det bästa sättet att montera motorn är med cylinden lutande 90 grader åt vänster (sett framifrån). På det viset hamnar oftast tankens mitt i nivå med förgasaren. Du ska ha en 240-300cc tank till din modell /motor. Aldrig större!!!

      Hamnar tanken inte rätt så karva bort lite spantmaterial så den gör det! Likadant med motorns ljuddämpare. slipa bort lite spant och balsautfyllnader så ljuddämparen går fri och täck för med lite glasfiberväv /24 h Epoxy...men för allt i världen: Tumma inte på att tanken hamnar rätt!

      Och sist men inte minst. Strunta i utseendet! Det viktigaste är att planet fungerar...eller hur!?
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Pumpe
        • okt 2011
        • 341

        #18
        Har karvat bort en hel del men i väntan på att limet skulle torka så blev min Flair Magnattila mer intressant och T180n fick flytta på sig. Lite pillande på radion och skruvande på nålen så är Magnattilan flygklar lygklar.

        Kommentar

        • Pumpe
          • okt 2011
          • 341

          #19
          Gjorde en upptäckt när jag skruvade isär ljuddämparen på MDS 40 motorn.
          Ska jag låta den här sitta kvar? Denna sitter efter förlängninghylsan, sitter även en kona i den främre delen.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5463.JPG
Visningar: 1
Storlek: 140,3 KB
ID: 498090Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5462.JPG
Visningar: 1
Storlek: 124,7 KB
ID: 498091

          Kommentar

          • jaka
            • maj 2007
            • 1484

            #20
            Hej!
            Låt den sitta kvar.

            Kommentar

            • Pumpe
              • okt 2011
              • 341

              #21
              OK. Anledningen till att jag frågade är att det blir ett rejält oljebad där.

              Kommentar

              • jaka
                • maj 2007
                • 1484

                #22
                Hej!
                Oljebad var då?

                Kommentar

                • Pumpe
                  • okt 2011
                  • 341

                  #23
                  I pipan. Eftersom den där brickan täcker för allt utom det lilla hålet i mitten så följer inte all olja med bränslet utan det stannar innanför brickan. rann nog ut 1,5 matskedar när jag delade pipa.

                  Kommentar

                  • Michael
                    • maj 2006
                    • 1742

                    #24
                    Borra ett litet hål i underkanten på den runda brickan (1 mm räcker) så letar sig oljan ut till dämparens bakre del och utblåset utan problem.

                    Kommentar

                    • jaka
                      • maj 2007
                      • 1484

                      #25
                      Hej!
                      ...Gör det något???

                      Kommentar

                      • Pumpe
                        • okt 2011
                        • 341

                        #26
                        Det vet inte jag. Gillade bara inte att halva pipan var full av olja. Och rent spontant känns det som att den där brickan stryper tillräckligt även med ett extra hål i storleksordningen 1mm.

                        Den verkar inte riktigt orka med 11*7, ska prova 11*6 imorgon. Lite tjurig att få igång men nu går den iaf.

                        Kommentar

                        • jaka
                          • maj 2007
                          • 1484

                          #27
                          Hi!
                          En 11x7 är för stor snurra för en .40 motor,bättre då med en 11x6 eller 12x4 APC ,Graupner "Sonic" eller RAM. Undvik MA som pesten!

                          Kommentar

                          • Pumpe
                            • okt 2011
                            • 341

                            #28
                            Har MA propellrar hemma så det får så lov att fungera. Har 8mil enkel till hobbyaffärn och jag kostar inte på en frakt bara för en propeller. Min andra Trainer flög jättefint med MA propeller iaf.
                            Lyckades iaf med konstsycket att värma tillbaka gammal klädsel.

                            Kommentar

                            • Pumpe
                              • okt 2011
                              • 341

                              #29
                              Motorn inställd och går bra. Radion är som den ska. Flygklart.

                              Däremot vill som aldrig vädret inställa sig för tjänstgöring.
                              Tänkte flyga den på träffen som var i helgen men då verkade radion jävlas så det blev bara lyssna till turbinsång.

                              Kommentar

                              • Pumpe
                                • okt 2011
                                • 341

                                #30
                                Daga att börja med denna igen nu när våren kommer.

                                Motorn gick jättefint förra hösten men den är svår att få igång.

                                Hur gör ni vid uppstart?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...