Propellrar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kamikaze
    • jan 2007
    • 505

Vilken propp

Hejsan! Är det någon som vet vilka propellrar som passar till en O.S 46 AX Som sitter i en Alpha Trainer 40! Vet ej vilken propp jag ska beställa hem till den! 2-bladig eller 3-bladig! Vad ska hålet ha för storlek ! Vilka märken passar och är bra! Finns det nån3- bladig som passar den motorn! för jag fick med en spinner i kittet som är till en trebladig propp! Hjälp.... :roll:

Kommentar

• 9,3x62
      • maj 2006
      • 99

Re: Vilken propp

Ursprungligen postat av Zalman_Water
      Hejsan! Är det någon som vet vilka propellrar som passar till en O.S 46 AX Som sitter i en Alpha Trainer 40! Vet ej vilken propp jag ska beställa hem till den! 2-bladig eller 3-bladig! Vad ska hålet ha för storlek ! Vilka märken passar och är bra! Finns det nån3- bladig som passar den motorn! för jag fick med en spinner i kittet som är till en trebladig propp! Hjälp.... :roll:

10x6 -11x6, 2 bladiga. Kommer att funka fint. APC eller RAM är de bästa enligt mitt tycke. Centrumhålet kommer att passa utan modifikationer. Plugg änd pläj bara

3 bladigt kan det nog funka med 9x6 - 10x6. Men jag skulle välja 2 blad de snurrorna är både bättre och lättare att få tag i.

Kommentar

• Kamikaze
        • jan 2007
        • 505

Okej! Men vad är det för skillnad mellan standard och skjutande proppellrar :?:

Kommentar

• Craftman
          • jan 2007
          • 10

Det är väl så enkelt att skjutande propellrar är till för motorer som är monterade bakåfram?

By the way, ni som har lite erfarenheter av träproppar. För och nackdelar mot nylon/glasfiberproppar? Går de lättare av? Nån sa till mig att det kan räcka med en hård landning för att ha av en träpropeller? Väldigt sugen på en sådan, de är ju grymt snygga!

MVH / Fredrik

Kommentar

• Kamikaze
            • jan 2007
            • 505

Aha! D va så enkelt 8) Men nu beställde jag dom här propparna från Östersund!

1 x 11x7 (APC11X7) = 60:-
            1 x 12X6 (APC12X6) = 75:-
            1 x 10x7 glasfiber (8310070) = 35:-
            1 x 10x8 glasfiber (8310080) = 35:-
            ------------------------------------------------------
            Totalt exklusive frakt: 205:-
            Inklusive moms : 41:-
            Total: 205:-

Nån ska den väl ta till väders med :up:

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Träproppar har sina fördelar...Oftast billigare än sin motsvarighet i "plast" ,lättare,snabbare acceleration o därmed bättre respons vid gaspådrag men skörare(dock så är träproppar olika sköra beroende på fabrikat/typ)
              Dock så kan vikten vara en nackdel också,man förlorar "svänghjulseffekten" som man har med en tyngre proppeller..
              För mig har det blivit så att allt över 16" så blir det oftast trä,allt under blir APC ,JXF eller liknande men andra har säkert andra erfarenheter..
              Sen så har alla propptyper sina karaktärer som passa till en viss typ av flygning men det är en annan femma...
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• tonic
                • maj 2006
                • 882

Negativ Pitch. Den blåser "framåt".
                Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• Taylorcraft
                  • maj 2006
                  • 359

Ursprungligen postat av tonic
                  Negativ Pitch. Den blåser "framåt".
                  Så kan man också säga det. Enklast säger man nog att en "skjutande" proppe är gjord för att snurra "åt andra hållet" (vänster), jämfört med en "standard" proppe som snurrar åt höger.

Detta gör att man kan montera en glödstiftmotor bak-fram t.ex. i häcken på ett plan, och fortfarande behålla rotationsriktningen på den.

Har man elmotor kan man använda en standardproppe även om motorn sitter bak på planet, man bara vänder rotationsriktningen på motorn och flyger vidare...

Sen kan man också använda en "skjutande" proppe ihop med en "standard" proppe i ett tvåmotorigt plan (t.ex. DC-3?), där man vill ha snurrorna att rotera motsatt väg - om man vill undvika att modellen vrider sig.

Still confused? Just wait 'till the NEXT episode of...

Mvh

Professor Taylorcraft :p

Kommentar

Arbetssätt...