Ok, här kommer ett par bilder.
Vid flygning gör fjädern så att skidan vilar mot skruven (positiv anfallsvinkel). Bäst är att fila en platt yta långt ute på hjulaxeln, så hålls stoppringen med den långa skruven i position. (Den filade ytan har man ju även för att stoppringen till hjulen ska hållas kvar).

När man landar, eller planet står på marken, fjädrar skidan (du märker att stoppskruven inte längre tar i skidan).

På undersidan av skidan finns en "styrlist" som gör att planet inte glider i sidled på snön.
Vid flygning gör fjädern så att skidan vilar mot skruven (positiv anfallsvinkel). Bäst är att fila en platt yta långt ute på hjulaxeln, så hålls stoppringen med den långa skruven i position. (Den filade ytan har man ju även för att stoppringen till hjulen ska hållas kvar).

När man landar, eller planet står på marken, fjädrar skidan (du märker att stoppskruven inte längre tar i skidan).

På undersidan av skidan finns en "styrlist" som gör att planet inte glider i sidled på snön.
Twisten är ju en modell med sporrhjul, så i förhållande till flygkroppen har jag bara någon grad uppåtriktade skidor.
Kommentar