Gammal Magnum GP 25

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumpe
    • okt 2011
    • 341

    #1

    Gammal Magnum GP 25

    Hej. Jag fick ju en gammal Magnum GP 25 av grannen tillsammans med en liten Trainer som jag tror blir skrot.
    Men jag undrar om det går att göra något åt motorn.
    Den gick igån väldigt enkelt och verkar vara rätt vass. Men vevaxeln glappar lite i längsled och mellan vevhuset och vevaxeln spottar det bränsle i mängder.

    Kan det saknas någon tätning eller bricka? Om lagren är helt slut så borde den väl glappa i sidled?
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

    #2
    Denna motor är glidlagrad. Jag har en GP.40. Motorn är nog tillverkad av Thunder Tiger, deras delar passar om du hittar en gamma glidlagrad motor. Jag tror den inte riktigt tål starter, metallen i vevhuset slits av trycket av en starter. Jag handstartar alltid min.

    mvh //Fredrik

    Kommentar

    • Pumpe
      • okt 2011
      • 341

      #3
      Så det kan alltså vara lagren som är slitna när axeln glappar i längsled?

      Vad är bästa sättet att få ur cylinderfoder utan att skada några delar?

      Kommentar

      • freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

        #4
        Min glappar 0,5mm cirka, det är inget större problem. Jag tror det ska vara lite glapp.
        Jag har ej provat på denna motor att få upp fodret men kan denna video hjälpa?


        Kommentar

        • Pumpe
          • okt 2011
          • 341

          #5
          Får också för mig att det ska vara lite glapp men på min är det så pass mycket att jag får känslan av att något saknas. Ska riva isär den och undersöka.

          Kommentar

          • Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

            #6
            Vissa tätar när motorn drar och tätar ännu bättre när de blir varma.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

            Kommentar

            • Pumpe
              • okt 2011
              • 341

              #7
              Körde den inte jättelänge men varm blev den. Det spottade alldeles för mycket bränsle för att jag ska sätta den i nån flygmaskin iaf. Läste att lite glapp är OK och att de kan rassla lite på tomgång men det känns ändå inte riktigt bra.

              Kommentar

              • Pumpe
                • okt 2011
                • 341

                #8
                Skulle det gå att "shimsa" bort lite spel med en tunn o-ring, som jag förstått så ska det vara lite glapp men jag gillar inte att det kommer en dusch av bränsle.
                det ser inte ut att glappa mer än 1mm men när jag drar och trycker på veven så verkligen smäller det i vevhuset så det känns inte riktigt rätt. Det glappar ingenting ut åt sidorna.

                Kommentar

                • LIP
                  • maj 2006
                  • 1315

                  #9
                  Det skall vara glapp längsled, när vevhuset blir varmt så utvigdar den sig och då blir spelet mindre. Aluminium har större utvigdningskofficient än vad stål har (vevaxeln), därför måste det vara ett visst spel.


                  /Lasse

                  Kommentar

                  • Pumpe
                    • okt 2011
                    • 341

                    #10
                    Det köper jag absolut LIP men den läcker lite väl mycket bränsle, därifrån.

                    Ska riva igång den igen och se hur mycket spelet är efter den är rejält varmkörd.

                    Kommentar

                    • jaka
                      • maj 2007
                      • 1483

                      #11
                      Hej!
                      Det är en glidlagrad motor du har och sådana har alltid ett visst spel fram och tillbaka på vevaxeln!
                      Att den spottar lite olja är också helt ok!
                      Se bara till att du kör med ca 20% olja (helst lite ricinolja ) och 5-15% nitro och OS 8 eller Enya 3 stift så kommer din motor att fungera hur bra som helst

                      Kommentar

                      Arbetssätt...