Vilket glödstift till SuperTigre 75 med pipa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Varför stannar inte motorn när jag vänder och vrider på flyget och håller det lääänge i samma position på marken? Det brukar funka bra annars, funkar det på marken så brukar det funka i luften. Kanske det är skum för att flyget skuttar på fältet före start?

Jo, förgasarcentrum är 20 eller om det var 30mm över tankcentrumlinjen. Måste vända motorn. =)

Det med uni-flow var intressant... har nu klunk "i botten" och slang kort till förgasare. Sen en slang från pipan till tanken och på insidan rör böjt upp mot "tanktaket". Har även en tankslang till tanken.

Men frågan är, va tanken hel före den hårda landningen... Sablars! Jag va ju tanklös! Måste lösas.

Vill inte ha ett snabbt flyg. Motorn satt på, har ingen annan... Vill bara ha det att flyga OK så att nån annan kan köpa bort det. Jag fick flyget, men upp ska det och bort ska det. Har 18 flyg nu, för många det... börjar bli fullt i taken också. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Cox
      • sep 2010
      • 229

Ursprungligen postat av Ålänning
      Vill inte ha ett snabbt flyg. Motorn satt på, har ingen annan... Vill bara ha det att flyga OK så att nån annan kan köpa bort det.
      Det är ju enkelt
      Sätt då bara på en vanlig ljuddämpare, och allting blir mycket enklare...

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Ursprungligen postat av Cox
        Det är ju enkelt
        Sätt då bara på en vanlig ljuddämpare, och allting blir mycket enklare...
        Nu ska vi int va så där int! =) Men ja, det lär väl bli så, OM nån köper flyget. För det verkade flyga bra och motorn gick fint och jämnt, men stannade, nålningsgrej kanske, eller nåt. Nog kanske man provar sen ändå. =) Beror på om jag vänjer mig med flygstilen eller inte.

Kommentar

• JonteY
          • jun 2008
          • 13

Har du räknat på piplängden?

(Längden från stiftet till bakre konan/baffeln måste stämma med vartalet på motorn. Är pipan för kort går motorn varm och brukar dö... För kort pipa märks ofta på att motorn är svårinställd och man måste snåla in nålen bra mycket för att få ut effekt utan "bludder". För lång pipa är sällan problem mer än att full effekt ej fås. )

Bara en tanke jag fick...
          För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Nix, ej kollat pipans längd. Den är justerbar har jag sett och jag satte den på samma plats där den var när jag köpte flyget, hoppeligen visste han (som vet mer än mig) hur den skulle vara. Håller tummarna... Nåja... blir flyga med original nästa gång för att få flyget och motorn att gå bra, sen pipa igen. Känns klokast. Men tack för infot, visste inte förut vad som händer åt vilket håll man justerar pipan.

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1483

Hej!
              Dra bara pipan fram och tillbaka så hittar du där motorn går bäst! Du behöver inte mäta någonting ,har aldrig gjort det när jag använt pipa. Men...du har en "gammeldags" pipa med dubbelkonor, utan dämpare och en sån är väldigt varvtalskänslig så köp en modern pipa om du vill flyga utan att motorn lägger av stup i kvarten. Tänk också på att när du använder pipa måste du gå ner i nitroinblandning pga av att motorns komp ökar med pipa, ungefär som att en bilmotor med turbo alltid har lägre komp en en sugmotor.
              Kör med 5-10% nitro och en 11x8 eller 11x71/2 snurra...eller 10x8, 10x9. Bästa snurrorna är APC , RAM och Graupner G-Sonic. Ju mindre propeller du tänkt använda ju kortare pipa.
              Val av glödstift följer med bruket av pipa och regeln är att köra med lite kallare stift när man kör med pipa. I ditt fall skulle jag använda ett OS 8 eller Enya 3 eller 4 stift. För max effekt möjligen ett Nova Rossi 4 eller 5 stift eller ett Rossi 4 eller 5 stift.

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Ok! Jag har 10% bränslen endast. OS8 eller Enya3 japp. Proppar har jag nog APC 11x7. Bra veta! =) Kanske blir rolig att flyga... Har hittat en tank i gömmorna så nu ska det bara monteras tillbaks lite grejer så ska den va flygklar igen.

Kommentar

• Cox
                  • sep 2010
                  • 229

Du behöver nog en "long-reach" glödstift till den motorn, inte medium reach som OS#8 och Enya 3, de kommer inte att nå ned tillräckligt. Huvudnålen sätts för att vara rätt när motorn är i resonans på pipan, det gör att den (oftast) kommer att gå väldigt rikt på de lägre varvtalen.

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Vad heter dessa "long-reach"stift? F-stiften för fyrtakt är längre, duger det?

Kommentar

• Cox
                      • sep 2010
                      • 229

OS gör long-reach stift också, de kallar dem för LC. OS-F är något helt annat då de är extra långa efter gängan för att hålla sig extra varma i fyrtaktare. Enya tror jag inte gör några long-reach, medans de flesta andra tillverkare har det. KB 1L är en klassiker men kan vara lite svår att få tag på här hemma. Rossi är nästan rätt läng om det inte vore för den tjocka Al-packningen. McCoy har lång reach, finns väl bla hos MFT, MC-08 kan nog funka bra medans MC-59 är varmare.

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

Undras vad som levererades med SuperTigre 75an.
                        Måste jag ha "long-reach" fast jag kör original-dämpen istället för trimpipan?

Kommentar

• Cox
                          • sep 2010
                          • 229

Måste och måste, det är väl upp till var och en, men motorn går inte så bra som den kan om man inte har rätt stift. Ett kortare stift kommer nog att upföra sig som ett kallare stift.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Motorn finns hos TowerHobbies http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFV76 och där länkar de till stiftet http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXG899&P=V där det står att det är en shortplug som passar motorer mindre än .21. Hur ska man tolka det? :-D

Kommentar

• Cox
                              • sep 2010
                              • 229

Tror inte att man kan lita på Tower Hobbies där, det är väl bara äldre motorer med baffel som kan behöva short reach. Bättre att läsa manualen och där säger de att det skall vara en long reach; http://manuals.hobbico.com/sup/sup-manual-v1_1.pdf

Vill du vara på helt säkra sidan så tar du helt enkelt av toppen och kollar hur långt ned som stiftet når. Man brukar också kunna räkna antalet gängor som finns i toppen (om man inte vill ta av toppen).

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

Ska kolla toppen! Tackar. =) Eller beställa stift direkt...

Kommentar

Arbetssätt...