Svårinställd motor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1483

    #16
    Hej!
    12,5x5 är på tok för stor propeller för en Rossi .45:a ! Kör med 11x6 eller möjligen 10x7 istället.
    RAM, Graupner G-Sonic och APC propellrar rekommenderas!
    Moderna motorer som ASP. 46 (Kyosho .46) svingar lätt en 12x6 propeller om de körs på 10-15% nitro men inte en gammal Rossi .40-.45:a med minipipa (som är gjord för att varvas).

    Kommentar

    • PatrikE

      • okt 2010
      • 609

      #17
      Kokning i maskindiskmedel har jag för mej jag sett tips på.
      Funkar iaf perfekt på en gammal ingrodd termos.
      Den blir som ny igen om man fyller den med maskindisk & kokhett vatten över natten.
      || MultiWii Airplane Setup ||
      || RTH Med MWii Ariplane ||
      || Baseflight i Flygplan ||

      Kommentar

      • Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

        #18
        Hur funkar de där baden med ultraljud?
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

        Kommentar

        • PatrikE

          • okt 2010
          • 609

          #19
          Måste ändå ha ett lösningsmedel för kletet.
          Ultraljudet "masserar" och kommer åt alla vrår som inte en borste når..
          Vi använder för att tvätta Fräskroppar på jobbet med en alkalisk lösning.
          || MultiWii Airplane Setup ||
          || RTH Med MWii Ariplane ||
          || Baseflight i Flygplan ||

          Kommentar

          • jaka
            • maj 2007
            • 1483

            #20
            Hej!
            Inte behöver man någon speciell "manick" för att göra ren en förgasare!! En förgasare på våra modellmotorer består ju bara av ett förgasarhus, en trumma, en fullgasnål, och en tomgångsnål och av dessa behöver man bara ta bort fullvarvsnålen och blåsa rent och kolla att O-ringen är hel för att förgasaren ska fungera perfekt igen. Trumman lossar man och gör ren i aceton sen oljar man in allt med lite syntetolja (eller vad som helst i oljeväg). Aceton använder jag till all motorrengöring då det inte förstör O-ringar och dyligt.

            Kommentar

            • Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

              #21
              Aceton, bra tips, sätter på inköpslistan. =)
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

              Kommentar

              • raz3tec
                • aug 2014
                • 19

                #22
                Hej.
                Tänkte jag hör mycket om tomgångsnål och "normalgångsnål" men finns bara 1 nål att ändra på min rossi. Eller finns det något mer att skruva på?

                Kommentar

                • Thomas

                  • jun 2006
                  • 7673

                  #23
                  Fullgasnålen brukar vara den med en lång arm, (vänster sida på förgasaren) och tomgångsnålen är troligen en spårskruv på höger sida, "insjunken" i trottelarmen.
                  Kan du ta ett par bilder på förgasaren så underlättar det betydligt!
                  Retroholic!

                  Kommentar

                  • jaka
                    • maj 2007
                    • 1483

                    #24
                    Hej!
                    Jepp!
                    Tomgångsnålen sitter försjunken mitt emot fullvarvsnålen!
                    Sen är det viktigt att köra med 5%-10%nitro och helst lite ricinolja (ca 5%) i soppan då Rossin går bättre på sådan soppa.
                    Och som jag sagt tidigare 11x6 APC ,RAM eller Graupner G-Sonic. Inte den gamla grå Graupnersnurran med trubbiga spetsar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...