Se där ja, kollade hos Masen, men såg inget på hemsidan.
Nitrometan
Kollaps
X
-
//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.seKommentar
-
Om man är avkomling till en kemist, kan man enkelt avskilja ren nitrometan ur kommersiellt modellmotorbränsle genom fraktionerad destillation. Bortkastad tid att begränsa laglydiga människors saker. De dåliga människorna hittar alltid andra vägar för sina dåd.
Ungefär lika patetiskt som att begränsa lagliga jaktgevär i kalibern 9,3 x 64 för att terrorister skjuter folk med olagliga insmugglade AK-47 i kalibern 7,62 x 39.Kommentar
-
Mange svarade mig i samma fråga på SMFF:s forum, tack för det Mange. Efter vad jag tolkar det hela kan man inhandla metanol/nitrometanblandning i volymsförhållande upp till 25% utan tillstånd. Då är det ju inga problem, Masen kan ju blanda i de 10-15% jag behöver och då behövs ju inget tillstånd, även vid större kvantiteter. Ingen som vet någon leverantör av dietyleter? Kanske det är tokstopp där, för någon lär väl ha sövt ner någon annan vid något tillfälle.
/RobertKommentar
-
//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
-
Var köper man det bränslet ? Jag är idel öra. Kan de skicka med bussgods, som brukar vara ett krav för brandfarliga ämnen ? Är det ett bra bränsle med bra korrosionsskydd och smörjningsegenskaper, bra tomgångsegenskaper ?...Och jag köpte färdigblandad Optimix från Minicars sortiment,12% här för nyssens och den funkar utmärkt.
Har blandat själv tidigare men ser ingen anledning o trassla till det för om man kan köpa ett fungerande färdigbränsle
så är det OK för mig.
Jag har förståelse för de som vill fortsätta blanda själva men för mig så kvittar det egentligen,bara det funkar bra.
Skälet att jag blandade bränsle själv, var att få alla dessa krav uppfyllda.
Jag kan ta emot bussgods i min stad. Och jag bor i Linköping.Kommentar
-
Då kan du väl handla 'över disk' hos Powertoys.
//Mange
-
Det verkar vara förslag på ännu striktare regler nu:
Kommentar
-
Här köper en del. http://www.sunoco.se///Mange
-
-
Hej,
Jag köper min nitrometan från Masens i Hudiksvall. Den går inte att köpa ren utan att man innehar tillstånd, men, jag köper den hos Masen utblandad med metanol där jag beställer med 15% inblandning. Detta köper jag då i femlitersdunkar. samt dessutom ren metanol i separata dunkar. När jag sedan behöver bränsle blandar jag den färdiga soppan genom att tillsätta mer metanol om jag vill ha lägre nitroinblandning och därefter tillsätter jag den oljeinblandning jag vill ha för en specifik motor. Jag behöver aldrig mer än 15% nitro, men behöver man mer så det går också bra, upp emot 30% skulle jag tro. Masen har dessutom risinolja och allt till mycket bra priser. Jag brukar beställa på telefon och hämta det själv när jag har något ärende förbi Hudik. Betalning med Swisch eller mot faktura, vilket man vill och alltid problemfritt.
/RobbanKommentar
-
Kanon, stort TACK Robban för den informationen..:thumbup:..! Jag lär väl få nobben på min ansökan ovan så här är tydligen lösningen.!! 15% i metanol passar även mig perfekt..!! TACK.!Hej,
Jag köper min nitrometan från Masens i Hudiksvall. Den går inte att köpa ren utan att man innehar tillstånd, men, jag köper den hos Masen utblandad med metanol där jag beställer med 15% inblandning. Detta köper jag då i femlitersdunkar. samt dessutom ren metanol i separata dunkar. När jag sedan behöver bränsle blandar jag den färdiga soppan genom att tillsätta mer metanol om jag vill ha lägre nitroinblandning och därefter tillsätter jag den oljeinblandning jag vill ha för en specifik motor. Jag behöver aldrig mer än 15% nitro, men behöver man mer så det går också bra, upp emot 30% skulle jag tro. Masen har dessutom risinolja och allt till mycket bra priser. Jag brukar beställa på telefon och hämta det själv när jag har något ärende förbi Hudik. Betalning med Swisch eller mot faktura, vilket man vill och alltid problemfritt.
/RobbanKommentar
-
Om flygklubben har organisationsnummer kan man köpa ren nitro i klubbens namn (om styrelsen går med på det). Då räknas klubben som företag (juridisk person). Då behövs inget tillstånd av MSB.//Mange

Kommentar