Tiger Moth

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

    #16
    Hej Jakob,
    Skulle just fråga om det var Mothen från lanthandeln i Vitaby (?) - och det var det tydligen. Jag har också kollat denna ett antal gånger och tyckte den var en aning malplacerad - vid en affär i en liten by på Österlen...men ändå kul för en modellflygare att se !
    Och nu får man inte se den där flera gånger... PDT_Armataz_02_06
    Hälsningar
    Roger

    Kommentar

    • Jakob
      • maj 2006
      • 1840

      #17
      Otroligt vad det finns kunskap på detta forumet. :shock:
      Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

      ____________________

      ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

      www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

      Kommentar

      • Ekis
        • nov 2006
        • 223

        #18
        Jacob, lite mer info tack! Är planet byggd för att vara en modell eller vad är det för något? Material? Scratchbygge? Vem, var, hur , varför????? Den ser ganska detaljerad ut på bild.

        Kommentar

        • Jakob
          • maj 2006
          • 1840

          #19
          Hej!

          Vet inte så mycket mer än att det är byggt av plywood och faner. Vingarna är helt fanerklädda. Helt klart en egen kostruktion men mycket välgjord. Synd att den ska förfaras, det borde gå att få den fin igen!
          Den är inte byggd på så sätt att den skulle kunna göras flygande.
          Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

          ____________________

          ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

          www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

          Kommentar

          • Taylorcraft
            • maj 2006
            • 359

            #20
            ---

            Kommentar

            • AM
              Debattglad entusiast

              • maj 2006
              • 3464

              #21
              Mothen har anknytning till Österlen. Jag tror det var i filmen "Söder om landsvägen" som Edvard Persson sjunger om Charles Lindberg (Låten var "Stormy Weather" och den svenska versionen hette "Om han kommer") och syftade till om svenskättlingen Charles Lindbergs skulle komma till Sverige. När man i filmen ser en Moth spinna mot marken utbrister Edvard Persson "Åh, titta! Han gör fallande lövet"! (Som för övrigt är en hel annan manöver)...

              Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

              Kommentar

              • Johnny
                • mar 2007
                • 377

                #22
                Hei.
                Her kommer et bilde av en Tiger Mont fra Norge.
                Vekt 46 kg, VS 460cm, høyde ca 138cm, motor King 95ccm 1 syl m/gear 2,5:1, propell 39x20



                Mvh. Johnny.
                Mvh. Johnny.

                Kommentar

                • T5
                  • jul 2006
                  • 1300

                  #23
                  Now that's a plane Johnny!

                  Kommentar

                  • AM
                    Debattglad entusiast

                    • maj 2006
                    • 3464

                    #24
                    Man behöver inga glasögon för att se den...

                    Som den gamla damen sa till pastorn:_
                    "Jo, pastorn, kan jag inte få en psalmbok med grova ord.... för jag ser så dåligt"!

                    Mvh
                    Ove
                    Ove (AM) Nielsen

                    Kommentar

                    • Johnny
                      • mar 2007
                      • 377

                      #25
                      Hei.

                      Her kommer linken til filmen.


                      Mvh. Johnny.
                      Mvh. Johnny.

                      Kommentar

                      • bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

                        #26
                        Tack Johnny,den filmen var bara för härlig!
                        Jag gillar o se när det flygs lugnt med såna kärror o
                        det där var en riktigt stilig flygnig!
                        Hatten av!
                        // Bokis

                        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

                        Kommentar

                        • Johnny
                          • mar 2007
                          • 377

                          #27
                          Hei.
                          Den blir sikkert å se i Arvika 3-5 Aug. Meeting.
                          Her er alle velkommer å flyga.
                          Samme killen som fløg 50% Cubben i 2006.

                          De flyger på Fagernes, Norge i helga.


                          Mvh.Johnny.
                          Mvh. Johnny.

                          Kommentar

                          • Taylorcraft
                            • maj 2006
                            • 359

                            #28
                            Åh fy flate for en flymaskin!! :shock:

                            Den der Mothen var konge!!

                            Gir meg visjoner om hvordan min kvartskala C130 kommer til å se ut i luften når den engang blir bygd og ferdiggjort...

                            Mvh

                            Taylorcraft

                            Kommentar

                            • ask
                              • maj 2006
                              • 67

                              #29
                              Mothen som ni hittade byggdes för omkring 15 år sedan av en på Österlen känd modellbyggare, Eve Ask från Kivik. Han har byggt modeller till flera museer och han var mycket aktiv i modellbåtklubben. Han har bl a byggt en radiostyrd modell av vrakekan från Kivik med skalenlig framdrivnig, två gubbar med åror!

                              Mothen byggde han efter en rejält uppförstorad Pilotritning. Dåvarande lanthandlaren i Vitaby beställde den och avsikten var att den skulle komma in i Guinness rekordbok. Jag tror att den godkändes som världens största vindflöjel.

                              Nuvarande ägaren till lanthandeln har skänkt den till vår klubb och avsikten är att den skall putsas upp, målas om och stå som prydnad vid vårt fält, där Jakob och Peter hittade den.

                              Arne Ask, ordf
                              MK Tre Aviatörer, Kivik

                              Kommentar

                              • SEVET
                                • mar 2012
                                • 1

                                #30
                                Hej, hittade för några veckor sen denna länk när jag gogglade på "Världens största vindflöjel". Tänkte att jag kunde skriva lite om denna eftersom jag en gång i tiden var den som byggde modellen.

                                Om Inge Nilsson efterfrågas, är den knappt någon som känner honom, men Lanthandlaren i Vitaby vet alla vem det är. Lokalt kallades han även "Lantis" av många.
                                Om Lantis skulle man nog kunna skriva en bok, då han alltid hade många projekt på gång.
                                Var det inte bilar, båtar eller hus så var det husbilar och i detta fall flygplan.
                                När man kom in i affären så blev det nästan alltid att man gick direkt bort till köttdisken för att ta del av nya projekt.
                                Inom parentes kan nämnas att någon, en spökskrivare, fick igång en debatt i lokaltidningarna om fläskkarré som man sålde som grishals. Detta fick sommargästerna att bli mycket irriterade och man fick inte kalla det så för barnens skull.

                                Tiger Moth historien började egentligen med att jag en dag vid min ankomst till köttdisken fick frågan:
                                "Vad tror du om att skaffa ett flygplan, (då i full skala), och sätta det här utanför affären för att "dra mer kunder"?
                                Jag menade att det var ett stort kulturellt projekt att underhålla det och samtidigt ej få det sabboterat.
                                Jag tror i stället att vi kan bygga en modellflygmaskin och använda här utanför. Måste bli betydligt billigare.
                                "Tror du det går"?
                                Ja jag kan bygga det om du betalar materialet så står jag för arbetet.
                                "OK vi gör så".
                                Eftersom jag hade en japansk modellritning på en Tiger Moth, så fastnade jag för den. Räknade om skalan så det skulle bli ett halvskalabygge.
                                Nästa fråga som dök upp var hur det skulle visas.
                                Vi sätter det på en påle med kullagrad topp så kan det bli en vindflöjel. Bygget påbörjades som kan ses på bilder nedan.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0034.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,2 KB
ID: 486716Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0037.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,5 KB
ID: 486717Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0044.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,6 KB
ID: 486718Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,6 KB
ID: 486719Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 486720Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,5 KB
ID: 486734
                                Bygget gjordes under vintertid 1990-91.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,8 KB
ID: 486723
                                Under denna tid besökte jag även Per Cederqvist i Ljungbyhed för att ta mått och fotografera hans Tiger Moth.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,3 KB
ID: 486715
                                Lagom till påskrundan i april 1991 var Mothen så här långt kommen.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0269.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,2 KB
ID: 486728Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0274.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,1 KB
ID: 486721 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0276.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,4 KB
ID: 486729
                                Fundament gjöts av 2 kubikmeter betong, och den vridbara stolpen monterades.
                                Plattan som planet monterades på, hade jag satt med 10 graders dykkurs på maskinen, för att ev. lyftkraft ej skulle bli för stor. Man ville ju inte hämta det hos grannen. Haha

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0306.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,9 KB
ID: 486722
                                Under tiden som bygget fortgick, så gjordes efterforskningar med Guinness Rekord, och något rekord för vindflöjel fanns inte.
                                Vi bestämmde oss för att försöka få in det som ett godkännt rekord. Behjälpliga med mätningen var Jan Björk och Peter Gerhard vilka intygade att modellens spännvidd var 4,47 meter.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0284.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,5 KB
ID: 486730
                                Lanthandlaren inspekterar vindflöjeln.

                                Sommaren 1991 var det tid för invigning av "Världens största vindflöjel". Detta skedde med mycket besökare. Tal av mig där jag berättade om projektet. Den som förrättade invigningen var en Vitabybo, flygkapten Erik Tenland.
                                Föreningen Skånska Järnvägar fanns på plats med både ånglok och rälsbuss.
                                Även en riktig dubbeldäckare, Tiger Moth medverkade. För denna flygning krävdes reservlandningsplats och vi fick tillstånd på en av Torups åkrar för detta.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0335.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,0 KB
ID: 486733Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,1 KB
ID: 486731Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0337.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,8 KB
ID: 486732
                                Eftersom det var svårt att ha ett täckelse över modellen, så fick vi i stället förankra stjärtskon och propellern.
                                När invigningen skedde så släpptes dessa surrningar och se, som på beställning så svängde maskinen upp i vind och propellern började rotera.

                                Projektet var ett sammarbete mellan Kulturservice i Kivik och Lanthandlaren i Vitaby.
                                Där skulle hon nu sitta och kom att rida ut många stormar.

                                I Guinness Rekordbok 1994 kan man läsa på sidan 247:
                                VINDFLÖJEL. Största modellvindflöjel, en halvskalemodell av flygplanet Tiger Moth, sitter utanför lanthandeln i Vitaby, Skåne.

                                Denna vindflöjel blev så strategiskt placerad att somliga bilar som passerade och upptäckte modellen, höll på att köra av vägen i svängen.

                                10 år senare när jag en dag kom in i lanthandeln, sa lantis:
                                Nu har garantitiden gått ut. Du sa till mig när den var uppsatt att den sitter där i minst 10 år. Materialkostnaden blev 15000 kronor och så tillkom mitt arbete.

                                Om den hade blåst ner, hade vi planer på att sätta upp ett UFO med blinkande ljus där i stället.
                                MVH
                                Eve Ask
                                Senast redigerad av SEVET; 2014-01-12, 15:55.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...