failsafe metanolmotor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andWho
    • nov 2007
    • 553

Har du glitchar så har du definitivt ett problem att undersöka och fixa innan du flyger något mer.

De flesta Rx har någon form av "grace-period", iallafall spektrum som inte går in i failsafe eller "Hold" förrän efter ett visst antal tappade "frames". Återkommer signalen i tid så händer inget mer än att man ser i loggen att man fått frameloss och Hold.
    Och då är det läge för felsökning, flytta antenner, dra om kablar, se över kontakter o strömmatning etc etc.

ESC cut off ska man kanske inte räkna som en "FailSafe"-funktion, mer som en variant på backup. Dvs att man har lite kvar i acken för att driva Rx o servon. Andra backup-lösningar har också föreslagits i denna tråd. Men trots allt två skilda saker, fail-safe och backup. Och man kan ha båda.
    /A

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Jag håller fortfarande på att man vill veta om man får en glitch, dvs störning eller att räckvidden börjar tryta. Då vill jag ha hold på alla roder och avstängd throttle, det märker man snabbt och kan vända tillbaks.

Jag hade missat med failsafen på en multirotor tidigare som ej hade RTL, den skulle bara plana ut var det tänkt och sänka throttlen, men vid en glitch (räckvidden tog slut, utstörd av för stark videosändare) så la den sig lutande ca 30 grader och började rotera och gasa iväg åt nåt håll (spiral). Kunde inte göra något förrän jag höll upp sändaren (sitter ner när man kör FPV, inte så bra täckning då). Vad jag ville säga med det var att en lugn stabilisering hade vart bättre än att sett till att den försökt lägga sig ner i marken på en gång. Tänk detsamma med flyg. Jag har flyg som jag kan lägga i spin genom att rycka i spakarna (glitch). Så hm, hellre flyaway (otroligt ovanligt förutom om man nu ska flyga extremt långt) än garanterad krasch mycket oftare. =)

Man bör ju hålla sig inom räckvidd (Futaba inom 1,5-2km max max, Spektrum klarar inte ens 1km verkar det som).
      Och man ska se till att inte få brownouts, dvs ha dimensionerade grejer.
      Och man ska inte störa ut mottagaren med för starka sändare ombord.
      Kan va bra skippa allt billigt krafs också.
      RSSI-avläsning är ju bra.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• andWho
        • nov 2007
        • 553

"...hellre flyaway ..."

NEJ NEJ NEJ. Det är FARLIGT.

En sak till, testa alltid FailSafe på nya saker innan första flygning. Och alltid efter man gjort någon förändring. Och gärna med jämna mellanrum vid andra tillfällen också. T.ex innan första start för dagen. De är ju så enkelt, tjudra fast maskinen, dra på lite gas, stäng av sändaren. Borde vara en del av checklistan.
        /A

Kommentar

• KristofferR
          • okt 2010
          • 481

Tack för tipset med failsafe-test.

Jag offrar hellre min kärra än riskerar att den flyger iväg och ställer till skada eller kommer bort helt.

När jag flyger nere vid havet ser jag hellre att jag spinner in den vid strandkanten eller in i hanget om något går snett. Det räcker att den sticker iväg något hundratal meter ut över havet så är den troligen helt förlorad och även om den skulle flyta vore all elektronik förstörd av saltvatten.

Annars, eftersom jag bor i utkanten av en storstad är fälten små och runtom finns det mycket bebyggelse, motortrafikleder, djur mm. Även där vill jag helst ha modellen ner på marken med kontrollerad fart.

Jag har krashat en 2m elseglare på ett kg med helt döda roder en gång, glapp i strömförsörjningen till mottagaren. Den gick rätt ned från knappt 50 m och motorn satt så långt ned i marken att jag fick dra upp ut den med en tång.

Där hade det iofs inte hjälpt med failsafe men det ingav viss respekt för fart & kraft.

Spinn hade varit en vinstlott. Titta på klippet 2 minuter in i denna film.

Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Flyaway nej nej? =) Jo det är farligt. Men det kan hända ändå, behöver inte vara kontakten mellan sändare och mottagare som far (det är väl endast då failsafe går in). Vanligare är om acken ger upp mitt i allt, glapp eller nåt annat fel. Har kraschat flera ggr pga att acken tappat orken och då spelar failsafe ingen roll, då blir det flyaway (alla ggr rakt ner i backen för mig). Kanske bättre då att jag återgår till hur jag flög förr... trimmade inte in flyget så noga. Släppte man spakarna så skulle flyget ha kraschat inom kort.

Men det är kanske som ni säger, ska nåt hända, så ska det hända inom säkert avstånd, inte 2 km bort i en by. Kanske spin är det mjukaste sättet att krascha på...
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...