Problemet med ALU Spinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Werner_Molder
    • dec 2006
    • 49

    #1

    Problemet med ALU Spinner

    Hej allihop !!

    Jag vill bara fråga om ni har detta "problem" som visar på bilden, hur ska ni lösa den ?

    Det är den 1 cm plats mellan spinner backplate och motor kåpan....och Jag vet inte hur kan man lösa den här ....

    PROBLEM nr. 1


    PROBLEM nr.2

    Den motorn axeln har inget spår for att man skruva in spinner fast skruva



    Väntar för eras tips......
  • tonic
    • maj 2006
    • 882

    #2
    Jag får nog göra dig besviken med bild nummer 1.

    Kåpan bör komma längre fram eller så ska motorn gå längre bak(om du flyttar motorn så får du mäta om TP:n). Men om du har en medbringare innan bakstycket på spinnern kan du kanske flytta bakstycket så det kommer framför bringaren. Jag själv har gjort så en gång och det fungerade. Det är kanske inte den bästa lösningen!

    Bild 2:

    Det finns muttrar som är gängade i 2 olika storlekar. Man skruvar helt enkelt in den som en mutter på axeln!



    Du ser detta längst ner på bilden. (konad mutter)

    Välkommen till airmedia.se, där vi tar dig med på en resa genom den fascinerande världen av radiostyrda modellflygplan och drönare. Här hittar du allt du behöver veta för att ta ditt intresse till nya höjder.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

    Kommentar

    • zeno
      • maj 2006
      • 536

      #3
      Problem No 1
      ----------------
      Den enda lösningen jag kommer på här är att flytta bak motorn om det finns plats på motorbocken för detta. Det ser också ut på bilden som att den ska ändras lite i höjdled med.
      Fast du hade en RCV-motor i den där har jag för mig?
      Då blir det lite jobbigare. Då kan du tyvärr åka på att flytta bak firewall'en.

      Och glöm inte att kolla om tyngdpunkten efter du ändrat detta.

      Kommentar

      • Werner_Molder
        • dec 2006
        • 49

        #4
        ZENO :

        Jo, Jag har den RCV´n motor, och de går inte att flytta bak den, på grund av modellen har en "inbyggd" glasfiber firewall på kroppen själv.

        TONIC:

        Det är en RCV 90 SP motor, så det innebär att den "medbringare" som du sa sitter fast på motorn axeln (...Om Jag förstår på riktig vad menade du vad var den "medbringare"...)

        TONIC : Finns den "konad mutter" som är på en hål 8 mm och på andra hålet 6mm ?

        Kommentar

        • tonic
          • maj 2006
          • 882

          #5
          Ursprungligen postat av Werner_Molder
          ZENO :

          Jo, Jag har den RCV´n motor, och de går inte att flytta bak den, på grund av modellen har en "inbyggd" glasfiber firewall på kroppen själv.

          TONIC:

          Det är en RCV 90 SP motor, så det innebär att den "medbringare" som du sa sitter fast på motorn axeln (...Om Jag förstår på riktig vad menade du vad var den "medbringare"...)

          TONIC : Finns den "konad mutter" som är på en hål 8 mm och på andra hålet 6mm ?
          Jo det var den medbringaren jag menade. (den som sitter fast på din RCV)

          8mm och 6mm verkar svårt att få tag på. På min Extra 300 med en 40cc bensinare fick jag själv göra en "spinnermutter". Jag tog en Mutter på 10mm, därefter fick jag ta en rundstav, borra upp den till 3,5 mm och gänga den med 4mm gänga. Sedanså fick jag svättsa fast denna på min 10mm mutter. Det bästa hade varit att svarva ett helt stycke och sedan gänga med den rätta storleken.

          Ang. Spinnerbakstycket!

          Du kan kanske förlänga motorkåpan? eller så kan du kanske modifiera spinnerbakstycket så det kommer länger bak mot motorkåpan?

          I ditt fall tror jag det hade varit lättast att modifiera bakstycket till spinnern.
          Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

          Kommentar

          • colsson
            • maj 2006
            • 1165

            #6

            Kommentar

            • Werner_Molder
              • dec 2006
              • 49

              #7
              TONIC : Jo, det tror Jag att skulle göras ! , förlänge motorkåpan istället, kanske att lima med epoxi något plastic eller tape band runt omkring kåpan kanten...kanske....

              Christian COLSSON :

              Tack, dessa är precis mutterna som jag behöver till !! tack

              Kommentar

              • Werner_Molder
                • dec 2006
                • 49

                #8


                Bilden på övanfor , visas hur tänkte Jag att göras......
                Sitter den spinnerbakstycket i en hårda plastik burk (runda och konisk), sen lima den med epoxin, när epoxin stenhårdas , såga 1 cm bakifrån, sedan dess klippa man fronten också , måla och färdigt !!

                FRÅGAN är : Kan man advänd epoxin för att lima ihop den här plastik "kjol" emot aluminun ???

                Kommentar

                • colsson
                  • maj 2006
                  • 1165

                  #9
                  Nej, epoxi fäster dåligt mot "feta" plaster och metall. Hursomhelst är det nog ingen bra idé att limma en plastkrage runt en roterande del på motorn.
                  Kan du inte limma den på motorkåpan?


                  Hade det varit min modell så hade jag antingen flyttat fram motorkåpan eller flyttat bak motorn.

                  Kommentar

                  • Werner_Molder
                    • dec 2006
                    • 49

                    #10
                    Jo, det väl kan göras Christian... Jag ska mäta lite till igen...

                    Kommentar

                    • tonic
                      • maj 2006
                      • 882

                      #11
                      Du bör nog använda aluminium om du ska modifiera bakstycket till spinnern. Annars var det så jag tänkte som du visar på bilden med plastet.

                      Du får nog aluminiumlöda dit det!
                      Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

                      Kommentar

                      • Werner_Molder
                        • dec 2006
                        • 49

                        #12
                        TONIC: Var in någonstans hittar man såna "aluminiunlöd" ? det låter interesant eller kan man skickas bakstycket till nån aluminiun verkstad(?) eller någon likande för att modifiera den ??

                        Kommentar

                        • tonic
                          • maj 2006
                          • 882

                          #13
                          Ursprungligen postat av Werner_Molder
                          TONIC: Var in någonstans hittar man såna "aluminiunlöd" ? det låter interesant eller kan man skickas bakstycket till nån aluminiun verkstad(?) eller någon likande för att modifiera den ??
                          Det ä svårt att svetsa i aluminium. Jag rekomenderar dig att lämna den till en mekanisk verkstad. Du kan göra klart det som ska modifieras, så de bara svettsar det på plats. Sedan kan du själv slipa ner det och snygga till det. Borde inte kosta mer än 50:-

                          Lycka till!!
                          Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

                          Kommentar

                          • mac77
                            • maj 2006
                            • 513

                            #14
                            Om man vill "löda" aluminum själv så ska tydligen Techo-weld fungera bra (har själv inte provat ännu).



                            Kostar en del dock...

                            Kommentar

                            • Werner_Molder
                              • dec 2006
                              • 49

                              #15
                              TONI... det ska Jag göra...vi får se vad händer sedan....
                              Tack så mycket TONI.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...