Problemet med ALU Spinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • colsson
    • maj 2006
    • 1165

    #16
    Vårt dotterbolag är en svetsfirma med bl.a aluminiumsvetsning.
    Tunn aluminium är ofta väldigt svårt att svetsa. För mig känns det lite överkurs när det ska behöva svetsas och lödas i en spinner. Går det verkligen inte att lösa smidigare?

    Jag använder lödmetoden som Mac77 nämner och den funkar bra. Den är förmodligen bättre i det här fallet än svetsning.

    Kan du inte lägga upp nån bild där man kan få se HELA nosen med motorkåpan?

    Jag hade nog gjort nåt av följande..

    *Förlängt befintligt motorkåpa.
    *Tillverkat en ny längre motorkåpa

    Kommentar

    • ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

      #17
      Tycker det enda rätta är att försöka flytta tillbaka motorn. Modellen ser ut att vara riktigt snygg och varför då förstöra den med en helt felaktig spinner eller förlängd motorkåpa? Och om mina trötta ögon inte helt lurar mig ser det också ut på första bilden som du fått motorn minst 5 mm för högt.

      Har letat efter lämplig bild som visar hur man gör. Det här är en "dålig" från en Extra, men borde ge en idé:



      Du gör en likadan "box" i plywood MEN DEN SKA GÅ IN I KROPPEN. Djupet (från ditt gamla motorspantets framsida till det nya) skulle då vara lika med mellanrummet du har mellan kåpa-spinner idag. Om du gör djupet en extra cm kan du alltid skjuta boxen med motorn fram och tillbaka tills du får perfekt passning. Övriga mått för att passa/få plats med din motor.

      När du limmat fast boxen limmar du dit trekantslister runt på insidan och förstärker med epoxi/glasfiber runt kanterna vid gamla motorspantet om du tycker det behövs. Ja, det skulle nog se ut så här:



      Som sagt, tycker din Bf109a förtjänar en snyggare motorinstallation!!
      /Christer Landberg

      Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

      Kommentar

      • tonic
        • maj 2006
        • 882

        #18
        Ursprungligen postat av ChristerL
        Tycker det enda rätta är att försöka flytta tillbaka motorn. Modellen ser ut att vara riktigt snygg och varför då förstöra den med en helt felaktig spinner eller förlängd motorkåpa? Och om mina trötta ögon inte helt lurar mig ser det också ut på första bilden som du fått motorn minst 5 mm för högt.

        Har letat efter lämplig bild som visar hur man gör. Det här är en "dålig" från en Extra, men borde ge en idé:


        Du gör en likadan "box" i plywood MEN DEN SKA GÅ IN I KROPPEN. Djupet (från ditt gamla motorspantets framsida till det nya) skulle då vara lika med mellanrummet du har mellan kåpa-spinner idag. Om du gör djupet en extra cm kan du alltid skjuta boxen med motorn fram och tillbaka tills du får perfekt passning. Övriga mått för att passa/få plats med din motor.

        När du limmat fast boxen limmar du dit trekantslister runt på insidan och förstärker med epoxi/glasfiber runt kanterna vid gamla motorspantet om du tycker det behövs. Ja, det skulle nog se ut så här:



        Som sagt, tycker din Bf109a förtjänar en snyggare motorinstallation!!

        Jag själv hade flyttat på motorn. Som du säger är det att förvanska utseendet om man moddar kåpan eller spinnern. Go for it Werner!!! Det tar lite mer tid men det blir det bästa resultatet.

        Werner! Ta av kåpan, ta några bilder. Så kan vi se hur det ser ut. Då kan vi hjälpa dig på ett lättare sätt!
        Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

        Kommentar

        • colsson
          • maj 2006
          • 1165

          #19
          Ja, att flytta bak motorn är ju det klart bästa men det verkade stört omöjligt som han själv beskrev det. Att skjuta in lådan i brandskottet var smart!

          Mer bilder nu!

          Kommentar

          • Werner_Molder
            • dec 2006
            • 49

            #20
            Tack till allihop !! för hjälpen !! igen...


            SO HÄR SER UT FALLET :






            Som ni ser, kroppen är glasfiber och finns inte ingen firewall (vanliga och typisk), utan den finns bara en förstarkning inuti , en plywood 8 mm plank.

            Så att skära båkom motorn...låter bra men........ på den här fall :(

            väntar på eras svar....

            Kommentar

            • colsson
              • maj 2006
              • 1165

              #21
              Ja, jag hade försökt att flytta in brandskottet. Nån annan lösning kan iallafall inte jag se..

              Kommentar

              • Werner_Molder
                • dec 2006
                • 49

                #22
                Christian, och andra... vad säger du om man tillverkar en "falsk spinner", likesom en propeller "mossa" som man skruvar fast igenom motor axeln..kanske fungerar ??



                och så här ser man exact skala likande.......

                Kommentar

                • tonic
                  • maj 2006
                  • 882

                  #23
                  Ursprungligen postat av Werner_Molder
                  Christian, och andra... vad säger du om man tillverkar en "falsk spinner", likesom en propeller "mossa" som man skruvar fast igenom motor axeln..kanske fungerar ??
                  Det är en idé. Bara du självblir nöjd. Jag tror på den lösningen, att "förlänga nosen eller brädda sipnnerbakstycket.

                  Du måste kolla varför motorn inte är centrerad. Oftast så räcker det att man lägger några brickor bakom motorn så kan man justera den på det sätt. Du bör fixa det först! Annars så kommer allt att vara krokigt.
                  Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

                  Kommentar

                  • ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

                    #24
                    Ursprungligen postat av Werner_Molder
                    Som ni ser, kroppen är glasfiber och finns inte ingen firewall (vanliga och typisk), utan den finns bara en förstarkning inuti , en plywood 8 mm plank.
                    Jag har själv en Fw190 som är uppbyggd på samma sett (ett spant på insidan av glasfiberkroppen), och jag kan inte se problemet med att såga upp det befintliga motorspantet och göra en "box" i tex 8 mm plywood. Du behöver väl bara få in motorn 10-15 mm? Och något bör du väl göra med centreringen??? Enda stöket kanske blir att du får flytta tanken tillbaka.

                    Annars är det väl bara limma på ett cellplast/balsa-block på motorkåpan, slipa ner till du får en lagom spalt till spinnerbakplattan, slabba på lite svart färg så ser det ut som en förlängning av spinnern å ut och flyg....
                    /Christer Landberg

                    Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

                    Kommentar

                    • Werner_Molder
                      • dec 2006
                      • 49

                      #25
                      En fråga till.... Vet ni var i någonstans kan man köpt en riktigt konisk spinner ?

                      Jag hörde som det finns nåt som kallad "Magnun Spinner" som är inte så spetsa ....

                      tack...

                      Kommentar

                      • jaka
                        • maj 2007
                        • 1484

                        #26
                        Hej!
                        Lösningen är ju enkel...Bara att ta bort /fräsa bort det befintliga spantet och CA limma in ett 6-8mm plywood spant en bit in i kroppen...går på någon timme att fixa." Ca lim (Flash) biter jättebra på slipad glasfiber.

                        Men du... motorn du valt ...går inte den varm inne i kåpan?

                        Hälsningar!
                        Jan Karlsson
                        Väsby MF

                        Kommentar

                        • Nexus
                          • maj 2006
                          • 744

                          #27
                          du har annan motor ser jag som jag har aldrig sett det ditt motor
                          Därför blev svårt att flytta bak eller annan lösningen problem !!
                          vad har du har motor för märket ??

                          MVH Steve

                          :? :?
                          Excell 60 2 St
                          Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                          Concept SR
                          Modeltech Cap 21 2 st
                          Wonder 2 St
                          skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                          Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                          Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

                          Kommentar

                          • Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

                            #28
                            Det är en RCV SP.
                            Titta här: http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=581

                            Kommentar

                            • Nexus
                              • maj 2006
                              • 744

                              #29
                              javisst det jag såg det nu jösses nytt för mig !!
                              trodde den var gammal därför kunna inte flytta i bak går inte alls !!

                              men den är nytt för mig i motor jösses !!
                              därför jag har aldrig sett förut men jag vet det fanns gammal motor som hade tidigare OS max motor förut !!
                              men det finns en till också här med detta :



                              med 15 CC ??
                              jösses !!

                              MVH Steve

                              Excell 60 2 St
                              Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                              Concept SR
                              Modeltech Cap 21 2 st
                              Wonder 2 St
                              skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                              Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                              Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

                              Kommentar

                              • Werner_Molder
                                • dec 2006
                                • 49

                                #30
                                JAKA.... Nej , motorn funkar så bra i kapan... hitills

                                Kommentar

                                Arbetssätt...