Hej!
Som sagts tidigare så beror "kastandet av propellrar" att motorn går för varm vilket medför att tändpulsen kommer för tidigt och träffar kolven när den är för långt ner och att den går för varm kan bero på flera saker
1. Du kör med för stor propeller.
2. Du har ställt huvudnålen för snålt.
3. Du har kör på o-nitad soppa.
4. Du har monterat tanken för långt ifrån motorn.
5. Du har för stor tank.
6. Du har monterat tanken för lågt.
7. Du kör inte med felaktigt glödstift.
8. Du har för lite olja i soppan.
9. Du har inte justerat tomgångsnålen ordentligt.
17x8 APC är nog lagom propeller, så det beror inte på den att din motor kastar proppar.
5-15% nitro i soppan gör susen.
OS F stift är standard i alla fyrtaktare.
15-20% olja rekommenderas och gärna några procent ricinolja inkluderat (Castor oil).
Tror inte att du måste modifiera din motor med en packning under cylinderfodret. -Varför det? Konstruktören på Saitofabriken vet nog hur en motor ska konstrueras för det är tyvärr oftast vi modellflygare som handhar grejerna fel.
Men skulle du ändå vilja pröva med en tunn packning så rekommenderar jag en 0,1mm aluminiumshim. 0,3mm låter väldigt mycket. Det är vanligt att tvåtaktare shimsas med en 0,05-0,1mm aluminiumpackning gjord av tunn aluminium från en pizza eller pajbotten om mycket nitro ska användas.
Som sagts tidigare så beror "kastandet av propellrar" att motorn går för varm vilket medför att tändpulsen kommer för tidigt och träffar kolven när den är för långt ner och att den går för varm kan bero på flera saker
1. Du kör med för stor propeller.
2. Du har ställt huvudnålen för snålt.
3. Du har kör på o-nitad soppa.
4. Du har monterat tanken för långt ifrån motorn.
5. Du har för stor tank.
6. Du har monterat tanken för lågt.
7. Du kör inte med felaktigt glödstift.
8. Du har för lite olja i soppan.
9. Du har inte justerat tomgångsnålen ordentligt.
17x8 APC är nog lagom propeller, så det beror inte på den att din motor kastar proppar.
5-15% nitro i soppan gör susen.
OS F stift är standard i alla fyrtaktare.
15-20% olja rekommenderas och gärna några procent ricinolja inkluderat (Castor oil).
Tror inte att du måste modifiera din motor med en packning under cylinderfodret. -Varför det? Konstruktören på Saitofabriken vet nog hur en motor ska konstrueras för det är tyvärr oftast vi modellflygare som handhar grejerna fel.
Men skulle du ändå vilja pröva med en tunn packning så rekommenderar jag en 0,1mm aluminiumshim. 0,3mm låter väldigt mycket. Det är vanligt att tvåtaktare shimsas med en 0,05-0,1mm aluminiumpackning gjord av tunn aluminium från en pizza eller pajbotten om mycket nitro ska användas.


Kommentar