Saito 180 baktänder och spottar propeller mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1484

    #16
    Hej!
    Som sagts tidigare så beror "kastandet av propellrar" att motorn går för varm vilket medför att tändpulsen kommer för tidigt och träffar kolven när den är för långt ner och att den går för varm kan bero på flera saker
    1. Du kör med för stor propeller.
    2. Du har ställt huvudnålen för snålt.
    3. Du har kör på o-nitad soppa.
    4. Du har monterat tanken för långt ifrån motorn.
    5. Du har för stor tank.
    6. Du har monterat tanken för lågt.
    7. Du kör inte med felaktigt glödstift.
    8. Du har för lite olja i soppan.
    9. Du har inte justerat tomgångsnålen ordentligt.

    17x8 APC är nog lagom propeller, så det beror inte på den att din motor kastar proppar.
    5-15% nitro i soppan gör susen.
    OS F stift är standard i alla fyrtaktare.
    15-20% olja rekommenderas och gärna några procent ricinolja inkluderat (Castor oil).

    Tror inte att du måste modifiera din motor med en packning under cylinderfodret. -Varför det? Konstruktören på Saitofabriken vet nog hur en motor ska konstrueras för det är tyvärr oftast vi modellflygare som handhar grejerna fel.
    Men skulle du ändå vilja pröva med en tunn packning så rekommenderar jag en 0,1mm aluminiumshim. 0,3mm låter väldigt mycket. Det är vanligt att tvåtaktare shimsas med en 0,05-0,1mm aluminiumpackning gjord av tunn aluminium från en pizza eller pajbotten om mycket nitro ska användas.

    Kommentar

    • Flygsmurfen

      • sep 2006
      • 1337

      #17
      Hej Jaka, tack för dina synpunkter.
      Skall pyssla med den vresiga motorn i vinter.
      Hinner inte nu.

      // Mats W
      Flygsmurfen

      Kommentar

      • turbin

        • jun 2016
        • 379

        #18
        Hej, använd Enya 3 stift, eller OS F-stift, 10% nit, 15% olja, justera ventilerna 0 i spel kall motor, 16*6 Master Airskrow, var väldigt noga med bränslenålen inte för snål och inte för rik. Har aldrig shimsat nån av mina 3 motorer!
        Mvh
        Matti

        Kommentar

        • JonteY
          • jun 2008
          • 13

          #19
          Samma här. Aldrig shimsat.

          Motorn klarar max 17x8, 18x6W.

          Tomgångsnålen var viktig, fick man inte den rätt inställd (och den står rikt från fabrik) så gick motorn skit över nästan hela registret.

          Saito 180 alltså.

          Lycka till!
          För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

          Kommentar

          • Saito

            • dec 2008
            • 58

            #20
            Hej
            Ett litet varningens finger när de blir sådana baktändningar.
            det kan bli sprickor i kamdrevet, har varit med om de när jag fått motorer att laga.
            Med liknande problem, de som händer är att några kugg lossnar.
            Och motorn låter illa eller stannar

            En fråga hur många liter har de kört i genom motorn?
            Jag har en Saito 220 som va en tröttmössa, efter ca 7-8 liter som vaknade den till liv.
            nu kör jag med metanol och tändsystem,funkar mycket bra
            Lasse

            Kommentar

            • turbin

              • jun 2016
              • 379

              #21
              Det är precis som Jonte Y säger om tomgångsnålen, och den ska justeras med hjälp av ett bra motoröra! Men vad du en gör så varva inte motorn över 10 000v/M, det är ju gör lätt gjort i dykning eller i utförslöperna för då blir det tyvärr ventilselleri! Klart att nån gång går det, men då ska det vara väldigt kort.
              Mvh
              Matti

              Kommentar

              • jaka
                • maj 2007
                • 1484

                #22
                Hej!
                16x6 är för liten snurra för en 1.80 fyrtaktare. 17x8 eller 18x6 är mer lagom.
                Master A ,den svarta med vita tippar, är den sämsta propellern du kan använda då den låter mycket och ger dåliga prestanda.
                Bäst är APC eller någon av de kolfiberproppar eller träproprellrar som finns.

                Kommentar

                • Flygsmurfen

                  • sep 2006
                  • 1337

                  #23
                  Skall begrunda det.
                  Just nu vilar herket i ett förråd.
                  Kör 50CC bensin så länge.

                  // M
                  Flygsmurfen

                  Kommentar

                  • AM
                    Debattglad entusiast

                    • maj 2006
                    • 3464

                    #24
                    Inte riktigt smart med 0 mm i ventilspel vid kall motor.
                    När materialet i ventilerna värms upp expanderar det. Dvs att ventilskaften blir längre och ventilen kommer inte att stänga och riskerar brännas.
                    Det ventilspel tillverkarna rekommenderar är beräknat för att det ska minska vid varm motor.
                    På den gamle kungens tid ställde man ventilerna på varm motor som stod på tomgång. Då kunde spelet exempelvis vara 0.1 mm. Sedan kom man på att man kunde ställa ventilspelet med kall och stillastående motor, fast då var spelet större - typ 0.4 mm.
                    Ove (AM) Nielsen

                    Kommentar

                    • Fredrik_W

                      • apr 2012
                      • 355

                      #25
                      Ursprungligen postat av AM
                      ...ställde man ventilerna på varm motor som stod på tomgång...
                      Hur i hela härjedalen ställer man ventilspelet på en motor som är igång...???
                      "Ägandets glädje är icke att förringa."

                      Kommentar

                      • thommy
                        • aug 2012
                        • 43

                        #26
                        Ursprungligen postat av Fredrik_W
                        Hur i hela härjedalen ställer man ventilspelet på en motor som är igång...???
                        På gamla stötstång maskiner gjorde man det.

                        Kommentar

                        • kay.krut

                          • jan 2007
                          • 929

                          #27
                          Jo så gjorde man ganska ofta på "Gamle kungens tid"

                          Saxat ur en gammal instruktion för Dodgemotorer. "Starta motorn och låt den uppnå arbetstemperatur. Lossa sedan låsmuttern på vipparmen. Släpp muttern tills ventilen klickar. Skruva därefter in muttern tills klicket upphör. Drag sedan åt ytterligare ett halvt varv och justeringen är klar" Dock icke att rekommendera på dagens motorer!
                          Kay krut

                          Kommentar

                          • Gasman
                            RCFF - Administratör
                            • aug 2006
                            • 555

                            #28
                            Du skulle bara se när de bytte däck under färd....
                            //Mange

                            Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                            Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

                            www.strangnasmodellflygare.se

                            Kommentar

                            • Thomas

                              • jun 2006
                              • 7673

                              #29
                              Eller så här??
                              Retroholic!

                              Kommentar

                              • turbin

                                • jun 2016
                                • 379

                                #30
                                Dom råd och tips, jag har gett här angående Saito 180 har man kommit fram till själv med åren jag har använt denna motor! Att 16*6 skulle vara för liten för 180:or kan säkert stämma, men inte till Saito 180 där har det passat bra med den storleken. Att det dessutom låter mycket när bladspetsarna kommer upp i maxvarven, är juv musik i mina öron, och det tycker jag är krydda på moset. Inte så smart att ha minimalt med ventilspel, det vet jag inte för jag har aldrig bränt några ventiler på 180:orna. Enda gången jag har bytt ventiler (cylinder o topp) är när det blev en landning upp och ner på asfalt.
                                Ha de.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...