Saito 180 baktänder och spottar propeller mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flygsmurfen

    • sep 2006
    • 1337

    #1

    Saito 180 baktänder och spottar propeller mm

    Mors! Min Saito 180 gör mig tokig.
    Den startar baklänges, spottar av sig propellern mm.
    Sist startade den och gick fint men på tredje flygturen baktände den i luften och proppen for åt h.e.
    Nödlandning med reparationer som följd.
    Har testat at köra den rikare men då går den som en kratta.

    Detta är tydligen vanligt med större Saito-motorer?
    Har hittat mycket om det på nätet.

    Hittade detta gamla inlägg på Flying Giants:

    If your engine techy here's a super good move to make your Saito easier to start, stop that backfire and no more spinners and props self launching when you dont want it.

    Remove the barrel from the crankcase and make a 0.012" thick spacer. Any material will do but if you can get those printer aluminum plates they are perfect. Cut out the spacer the exact same shape as the gasket, give it a little liquid gasket (not silicone) (that blue liquid stuff works great and it stays soft) Assemble it with the gasket and the new spacer and viola. It will start easier, idle smoother and you wont find any reduction in power at all.

    You end up with a much more reliable yet equally powerful engine. And it wont spit props off.
    Har någon en aning om vad han menar??
    Vad är det för "barrel" som skall justeras?

    Någon som har liknande erfarenheter eller andra tips?

    // Mats W
    Flygsmurfen
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #2
    Nu är jag apselut ingen expert på SAITO, men har inte de fast topp?
    Det han snackar om i inlägget verkar som om hela cylindern ("the barrel") måste plockas bort, och en packning av en tunn aluplåt + tätningsmedel ska monteras mellan cylinderbotten och vevhuset. Alltså för att minska kompressionen en smula. Lite som om man sätter ett shims mellan en löstagbar topp och cylindern.

    0.012" = 0.3 mm (ca)

    Det är i alla fall mina tankar... värt att prova??
    Retroholic!

    Kommentar

    • AM
      Debattglad entusiast

      • maj 2006
      • 3464

      #3
      Byt till en mindre propeller.
      Metanolmotorer har inget tändsystem. Det är kompressionen som styr tändläget. Med en för " tung" propeller blir det för mycket bränsle och luft. Resultatet är att motorn tänder för tidigt och tvärstannar och kastar den propellern.
      Ove (AM) Nielsen

      Kommentar

      • Fluf
        • jul 2012
        • 1580

        #4
        Ursprungligen postat av AM
        Byt till en mindre propeller.
        Metanolmotorer har inget tändsystem. Det är kompressionen som styr tändläget. Med en för " tung" propeller blir det för mycket bränsle och luft. Resultatet är att motorn tänder för tidigt och tvärstannar och kastar den propellern.
        Metanolare spottar propellrar de inte gillar? Lite småbarnsfilosofi där ^^

        Kommentar

        • Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

          #5
          Barrel,

          Du lyfter bort hela cylindern om inte toppen går att ta loss som en del i sig. Sedan tillverkar du en packning av t.ex. tryckplåt(tunn aluminium även kallad offsetplåt) går lika bra med 0.305 mm i vilket metall material som helst(kolla om Biltema har). Klipp eller skär ut så den passar, nu har du minskat kompressionen och enligt texten skall motorn nu gå bättre.

          Kommentar

          • Jorgen
            • feb 2013
            • 777

            #6
            Nu har jag ingen erfarenhet av glödstiftsmotorer men jag har ganska bra koll på bensin och etanolmotorer. Det måste väl finnas ett förhållande mellan värmetalet på glödstiftet och tändläget? Går det att använda ett kallare stift istället för att sänka kompressionen?

            Om tomgången blir dålig med kallare stift så kan väl ombordglöd på låglast göra lite nytta?

            Orkar ett tändsystem för en bensinare med att tända en metanolmotor?

            Kommentar

            • UndCon
              • apr 2009
              • 2886

              #7
              klipp sönder en läskburk och mät hur tjock plåten är, gör en "packning" av det om det duger

              Kommentar

              • JonteY
                • jun 2008
                • 13

                #8
                Gjorde min 180;a också. Fick skruva in tomgångsnålen 1-1.5 varv från originalinställningen när jag körde på 10% nitro.
                För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

                Kommentar

                • Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

                  #9
                  Bästa förslaget jag hört på länge!!!!!!

                  Ursprungligen postat av UndCon
                  klipp sönder en läskburk och mät hur tjock plåten är, gör en "packning" av det om det duger

                  Kommentar

                  • UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kenneth E
                    Bästa förslaget jag hört på länge!!!!!!

                    "old-school" hacks funkar bäst...inte för inte som man har gått i den hårda skolan i Kalmar modellflygklubb med Erik i spetsen.

                    Det var tider det...

                    Kommentar

                    • Flygsmurfen

                      • sep 2006
                      • 1337

                      #11
                      Ursprungligen postat av AM
                      Byt till en mindre propeller.
                      Metanolmotorer har inget tändsystem. Det är kompressionen som styr tändläget. Med en för " tung" propeller blir det för mycket bränsle och luft. Resultatet är att motorn tänder för tidigt och tvärstannar och kastar den propellern.
                      Detta känns relevant:
                      Kör med APC 17X8. Skall man köra samma men byta till trä eller vad säger ni?
                      Metoden med att shimsa under cylindern verkar skumt?? Då borde man ju tappa en hel del effekt?
                      Dessutom: Hur fungerar det med ventiler mm?

                      Byta prop och sätta ombordglöd kanske? Vad säger ni experter?
                      Om skiten fortsätter såhär blir det 30CC bensin i stället.

                      // Mats W
                      Flygsmurfen

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • aug 2013
                        • 329

                        #12
                        Ursprungligen postat av UndCon
                        klipp sönder en läskburk och mät hur tjock plåten är, gör en "packning" av det om det duger
                        är ca 0,1 mm

                        Kommentar

                        • Gasman
                          RCFF - Administratör
                          • aug 2006
                          • 555

                          #13
                          Motorn har på tok för hög kompression vilket gör att den baktänder och propellermuttern gängas loss! Stiftets värmetal samt nitrohalten kan göra en viss skillnad. Mer nitro ger lite långsammare förbränning vilket eventuellt skulle kunna hjälpa en del. Prova några varianter (men inte samtidigt, för då vet du inte vilken ändring som påverkade) och se om du hittar någon förbättring.

                          "Barrel" (=tunna) är som ovan nämndes hela cylindern med sin fasta topp. Den ska lyftas några tiondelar av en mm för att sänka kompressionen något så att tändpunkten senareläggs (kom ihåg att metanolare är sk semidieslar). Ett alternativt sätt skulle kunna vara att avverka kolvens översida motsvarande men det kräver tillgång till en svarv samt kunskap i att hantera den.

                          Den engelske kompisen nämner 0,012 tum vilket är ca 0,3 mm vilket väl inte låter så tokigt. Personligen skulle jag nog inhandla lite bladmässing med tjockleken 0,3 mm och snida till ett mellanlägg (kläm fast mässingen det mellan två hårda plastkivor och bearbeta alltsammans).

                          Och täta med lite flytande silikontätning när du drar ihop det hela (vet inte varför den engelske vännen inte gillar silikontätning? Den är ju perfekt för alkoholbränslen då den inte påverkas av det! Permatex, är perfekt för bensin mm men löser ju upp sig omgående i alkoholer).
                          Ett mer avancerat alternativ är att montera ett tändsystem med tändstift.
                          //Mange

                          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

                          www.strangnasmodellflygare.se

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • aug 2013
                            • 329

                            #14
                            Är ju inte hela världen om det skull råka bli lite otätt vid cylinderfoten på en Saito

                            Kommentar

                            • uffe_46

                              • jul 2015
                              • 734

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gasman

                              Och täta med lite flytande silikontätning när du drar ihop det hela (vet inte varför den engelske vännen inte gillar silikontätning? Den är ju perfekt för alkoholbränslen då den inte påverkas av det! Permatex, är perfekt för bensin mm men löser ju upp sig omgående i alkoholer).
                              Ett mer avancerat alternativ är att montera ett tändsystem med tändstift.

                              eller använda Hylomar, det funkar jäkligt bra till det mesta

                              En geleaktig, icke uthärdande tätningspasta, som ger en hundraprocentig tätning mot en mängd olika förband

                              Kommentar

                              Arbetssätt...