Saito 180 baktänder och spottar propeller mm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rcflygare
    • maj 2006
    • 32

Har under många år kört Saito 180 minst 500 starter. Aldrig landat med motorbortfall.
    Flög med Aerosynt/save 15% olja och 10% nitro. Justerade ventilerna 0,04, 0,10 är för mycket.
    Använde en Graupner 16X8 3.bladig prop. Justerade nålarna för säker trottling.

En helt underbar motor!

Kommentar

• rcflygare
      • maj 2006
      • 32

Rättelse.

Propellern var en 15x8 stift O/S F.

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Om du anväder träpropeller så byt och prova en lite tyngre plastdito. Ibland behövs lite svängmassa för att motorn ska gå bra.
        Jag har en OS-300 twin som inte ville gå med en träpropeller. Spottade och fräste och tvärstannade.

Om motorn varit isärplockad - kolla att kamaxeln sitter rätt.
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1484

Hej!
          Som jag sagt tidigare så är en 16x6 för liten snurra om man vill ha bra prestanda med en 1.80 fyrtaktare oavsett märke.
          En 16x6 eller 15x8 snurra är lagom till en 1.20 fyrtaktare.
          Vad är det för vits med att låta motorn övervarva???
          Nä! Testa med 16x8, 17x8 eller 18x6 snurra, plast eller trä spelar ingen roll, alla sorter funkar bra, och funkar det inte så beror det inte på motorn eller att propellern är av trä eller plast utan på att du/ni inte har ricinolja i soppan eller att ni kör för snålt.
          När jag körde med OS-300 för 100 år sedan gick den alldeles utmärkt med en 20x8 träsnurra och soppan bestod av 5% nitro och 20% ricinolja och resten metanol.

Kommentar

• rcflygare
            • maj 2006
            • 32

OBS!!!!

15x8 Proppen jag nämnde tidigare inlägg var 15x8 3-bladig.

Kommentar

Arbetssätt...