Vad är detta för plan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreash
    • feb 2015
    • 375

    #1

    Vad är detta för plan

    Hej fick detta av en äldre arbetskamrat men vad är det för plan någon som vet?Klicka på bilden för större version

Namn: 20160610_071658.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,0 KB
ID: 524721 dålig bild ska ta några bättre
  • Cox
    • sep 2010
    • 229

    #2
    En vild gissning; Waco (F-serien)

    (stämmer inte riktigt med stabbens form...)

    Kommentar

    • Dykarn

      • aug 2009
      • 161

      #3
      En Sig Liberty Sport
      Piper Cub va?

      Kommentar

      • Andreash
        • feb 2015
        • 375

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20160610_133729.jpg
Visningar: 2
Storlek: 108,7 KB
ID: 507337 Hur gammal är en sådan här modell någon som har flygit en? .Kan nog va en sig Dykarn

        Kommentar

        • Dykarn

          • aug 2009
          • 161

          #5
          Det är en gammal byggsats, har själv inte flygit någon men den flyger nog bra om den inte är för tung.
          Piper Cub va?

          Kommentar

          • Andreash
            • feb 2015
            • 375

            #6
            Ok tack Dykarn .känns ganska tung i nuläget skulle nog heltklart må bra av lite vikt nedgång. Har inte bestämt mej om det är värt att lägga något jobb på den men tycker det är kul med gamla modeller fastnade liksom för den.

            Kommentar

            • LIP
              • maj 2006
              • 1315

              #7
              Ser ut som en Liberty Sport

              Kommentar

              • Dykarn

                • aug 2009
                • 161

                #8
                Det ÄR kul med lite äldre riktiga byggen. Har mer själ än dagens arf. Dessutom flyger de mycket bra om de är riktigt byggda. Klart du ska lägga några timmar på den! Kanske klä om den och samtidigt kolla igenom så den är fräsch under klädseln. I med en fyrtaktare och några standard servon och flyg.
                Piper Cub va?

                Kommentar

                • Cox
                  • sep 2010
                  • 229

                  #9
                  Kom ni fram till vad det är för modell?
                  Tycker inte att nosen ser ut som en Liberty sport, mera som en Smith mini-plane...?

                  Kommentar

                  • Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

                    #10
                    Jag tog för några år sedan över en 30+ år gammal klenod och den var välbyggd, gedigen och enligt mig lite tung. Men den flög riktigt bra och var hållbar, så den fick vara med om allt... Så man ska inte döma ut gamla godingar. =)
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                    Kommentar

                    • Thomas

                      • jun 2006
                      • 7673

                      #11
                      Jag känner igen kärran med den lite kantiga motorkåpan, men kan för mitt liv inte komma på vad den heter.
                      Alzheimers Light??

                      Sjuttiotalsmodell, är det i alla fall....
                      Retroholic!

                      Kommentar

                      • Michael
                        • maj 2006
                        • 1742

                        #12
                        Flygplanet är en Aviomodelli Bipe Special M.II, ett flygplan som tillverkas av italienska Mantua och såldes som ARC (Almost Ready to Cover). Kroppen är gjord i ett termoplastmaterial som kallas Duraflex och vingarna i plankad cellplast. Det var ett vanligt tillverkningssätt under 80-talet. Själv hade jag en Robbe Duett som var tillverkad på det viset. Den var ganska tung men flög bra.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: lg-860201-0-7093.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,7 KB
ID: 507338



                        Flygplanet har i olika varianter funnits sedan sent 70-tal och tycks fortfarande finnas att köpa, nu som Mk.III
                        https://www.mantuamodel.co.uk/9a_Mod...pecial_66.html
                        Senast redigerad av Michael; 2016-06-11, 06:47.

                        Kommentar

                        • Thomas

                          • jun 2006
                          • 7673

                          #13
                          Så var det, ja!
                          Tack Michael.
                          Retroholic!

                          Kommentar

                          • Andreash
                            • feb 2015
                            • 375

                            #14
                            Tack för alla svar gud vad ni vet mycket.Har en os 48 och en os 61 fyrtaktare liggandes någon av dom skulle nog passa fint för en hetsig Enya 60 som sitter i nu känns inte helt rätt för detta plan .värkar stämma bra det Michael säger är en blandning med frigolit plast balsa å plywood

                            Kommentar

                            • Cox
                              • sep 2010
                              • 229

                              #15
                              Ja där är den ju, det hade jag själv aldrig kunna gissa...

                              Om det inte är något fel på Enyan så passar den säkert alldeles utmärkt, en gammal Enya är väl aldrig särskilt hetsig. Trim-pipan ger bara mera effekt utan att för den skull göra den något högvarvigt eller svårinställt.

                              Om du vill ha en fyrtaktare så får du nog gå upp i storlek jmf med tvåtaktaren.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...