Vad är detta för plan
Kollaps
X
-
Det ÄR kul med lite äldre riktiga byggen. Har mer själ än dagens arf. Dessutom flyger de mycket bra om de är riktigt byggda. Klart du ska lägga några timmar på den! Kanske klä om den och samtidigt kolla igenom så den är fräsch under klädseln. I med en fyrtaktare och några standard servon och flyg.Piper Cub va?Kommentar
-
Jag tog för några år sedan över en 30+ år gammal klenod och den var välbyggd, gedigen och enligt mig lite tung. Men den flög riktigt bra och var hållbar, så den fick vara med om allt... Så man ska inte döma ut gamla godingar. =)www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Flygplanet är en Aviomodelli Bipe Special M.II, ett flygplan som tillverkas av italienska Mantua och såldes som ARC (Almost Ready to Cover). Kroppen är gjord i ett termoplastmaterial som kallas Duraflex och vingarna i plankad cellplast. Det var ett vanligt tillverkningssätt under 80-talet. Själv hade jag en Robbe Duett som var tillverkad på det viset. Den var ganska tung men flög bra.
Flygplanet har i olika varianter funnits sedan sent 70-tal och tycks fortfarande finnas att köpa, nu som Mk.III
https://www.mantuamodel.co.uk/9a_Mod...pecial_66.htmlSenast redigerad av Michael; 2016-06-11, 06:47.Kommentar
-
Tack för alla svar gud vad ni vet mycket.Har en os 48 och en os 61 fyrtaktare liggandes någon av dom skulle nog passa fint för en hetsig Enya 60 som sitter i nu känns inte helt rätt för detta plan .värkar stämma bra det Michael säger är en blandning med frigolit plast balsa å plywoodKommentar
-
Ja där är den ju, det hade jag själv aldrig kunna gissa...
Om det inte är något fel på Enyan så passar den säkert alldeles utmärkt, en gammal Enya är väl aldrig särskilt hetsig. Trim-pipan ger bara mera effekt utan att för den skull göra den något högvarvigt eller svårinställt.
Om du vill ha en fyrtaktare så får du nog gå upp i storlek jmf med tvåtaktaren.Kommentar

Kommentar