Inverterad os 48

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreash
    • feb 2015
    • 375

    #1

    Inverterad os 48

    Hej tänkte sätta min os 48 i en phoenix model Fun star mk2 och enligt beskrivningen ska motorn sitta inverterad är det några problem med en fyrtaktare. ? Klicka på bilden för större version

Namn: 20170905_223846.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,0 KB
ID: 525248
  • Phastey

    • feb 2016
    • 280

    #2
    Teoretiskt ska det inte vara det, men personligen har jag haft svårt att få såväl tvåtaktare som fyrtaktare att gå bra inverterat. Enda undantaget är YS-motorer med pump som gått kanonbra i alla lägen, oavsett tankplacering. Samt bensinare.

    Om du provar så se till att tanken hamnar perfekt i läge så ska det väl kunna gå.

    Kommentar

    • Cox
      • sep 2010
      • 229

      #3
      Jag har bara kört 2-taktare och det är inga problem så länge tanken sitter rätt i höjdled, detta är absolut det viktigaste.
      Det är alltså tankens centrum-linje som skall ligga lite under bränsle rörets position i förgasaren.

      Om tanken sitter för högt på en inverterad OS (4-taktare) så rinner bränslet in och fyller motorn, innan man hunnit att starta den. På en två-taktare så rinner det ut på marken, men det är även svårt att få till tomgången...

      Här tex har jag en inverterad Norvel .074 (1.2cc), går som en klocka

      Kommentar

      • Andreash
        • feb 2015
        • 375

        #4
        Är det inte klunkens höjd som bestämmer när det blir en häverteffekt eller tänker jag helt fel ? Vid första monteringen så hamnar säkert tankens centrum ca 15-20 mm över inloppet på motorn

        Kommentar

        • Andreash
          • feb 2015
          • 375

          #5
          Du har nog rätt det är väl högsta överrinningspunkten som räknas .Så jag har nog ett problem där.svårt att sätta den åt rätt håll med blir nog mycket motor som går igenom kåpan då .kanske går att sätta den snett? .Får nog klura lite på detta för höjden är nog avgörande

          Kommentar

          • Flygsmurfen

            • sep 2006
            • 1337

            #6
            En inverterad Surpas behöver nog ombordglöd?
            Annars släcks nog stiftet då den går på låga varv.
            4-taktare gillar väl inte inverterat läge överlag?
            Med glöd skall det gå fint.

            // Mats W
            Flygsmurfen

            Kommentar

            • Andreash
              • feb 2015
              • 375

              #7
              Hade denna montering varit bättre? .Hamnar bra i höjd då eller är det bättra att försöka få den monterad åt rätt håll vill ju ha den så driftsäker som det går för den går hur fint som helst när jag hade den i ett övervingat plan Klicka på bilden för större version

Namn: 20170906_174826.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,9 KB
ID: 508985

              Kommentar

              • Andreash
                • feb 2015
                • 375

                #8
                Den gick fint Cox kul med en film ��. Vore gott att slippa onbordglöd försöker hålla nere vikten så mycket det går

                Kommentar

                • Thomas

                  • jun 2006
                  • 7673

                  #9
                  Jag har ett par sådana här onbordglödare, funkar perfekt på en 6V mottagaracke.
                  Eller så kopplar man den på ett externt batteri...

                  Glömde länken...
                  Senast redigerad av Thomas; 2017-09-06, 21:29.
                  Retroholic!

                  Kommentar

                  • Mjoelner
                    • okt 2006
                    • 253

                    #10
                    Min enda helt inverterat monterade motor är en Saito 180 4T och den går bra på tomgång utan glödström.

                    Kommentar

                    • Cox
                      • sep 2010
                      • 229

                      #11
                      Ursprungligen postat av Andreash
                      Hade denna montering varit bättre?
                      Ja, det tycker jag ser bra ut höjdmässigt. Om du dessutom vänder den mot den andra sidan så får du ju avgasröret nedåt.

                      Kommentar

                      • Phastey

                        • feb 2016
                        • 280

                        #12
                        Sidmonterat funkar alltid. Som någon sa, tankhöjden är helt avgörande, och det kan ställa till det när kroppen "inte räcker till" för att få tanken lågt nog. Avgaset nedåt är att föredra.

                        kör man med pump så kan man till stora delar kompensera för en sämre tankplacering, men det känns onödigt om man inte absolut måste

                        Kommentar

                        • Andreash
                          • feb 2015
                          • 375

                          #13
                          Tack för svar får nog bli sidmonterat verkar som om det har samma driftsäkerhet som stående fast avgassystemet nedåt.Tack för tipset om glödsystemet verkar vara ett smidigt system.Hur långt ner kan man ha tanken i förhållande till ingående på förgasaren? .snackar vi nån mm eller kan det vara 10mm?.Vad är optimalt?

                          Kommentar

                          • mrfxcoupe
                            • nov 2006
                            • 260

                            #14
                            Jag har en Kyosho P-40 som jag flyger med en OS 52 inverterad. Har aldrig haft problem med det. Kan bli ibland om man står i kö på tomgång på något meeting till flightline att den kan stanna. Annars inga problem.

                            Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                            Kommentar

                            • Tobbepostis
                              • mar 2011
                              • 353

                              #15
                              Motorn vet inte att den sitter upp och ner så det går bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...