Om varför glödstift blir utslitna

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJS
    • mar 2018
    • 650

Ursprungligen postat av Ålänning
    Mitt bästa tips med glödstift, ha alltid reserv med dig. ;-)

Ett annat tips, oavsett det nu är rätt eller fel, är att efter du flugit tömmer tanken och sen startar motorn igen så att den får köra tomt på bränsle. Så har jag gjort med en Saito .72 fyrtaktare som jag flugit i ca 10 år i en dryga 2m cub. Inte jättemånga ggr varje år, men aldrig använt After-Run-Oil, den startar fint varje år.
    Jag brukar varva upp motorn ordentligt och sedan svälta ut den på bränslet, som har en är anti-korrosiv mixtur. Jag använder en liten ventil för att totalt blockera bränsletillförseln, så att motorn blir så torr som möjligt.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Någon nämnde vibrationer.

Inga motorer är vibrationsfria, och i synnerhet inte encylindriga dito, vilka skakar så in i helvetet.
      Man kan dock förbättra situationen genom att balansera dem. Det är nämligen på det viset att det vore extremt dyrt att leverera modellmotorer som är balanserade så gott det går.

Nu kan man ta isär dem och väga delarna, montera balansvikter i vevbröstet.
      Det är väldigt roligt att se resultatet på vissa typer av motorer, men inte alla. Tvåtaktare reagerar bättre än fyrtaktare på operationen.

Man måste slipa med ett sfäriskt diamantstift och hålla ett någorlunda strikt beräknat mönster, som kan indikeras med ett pålimmat papper med en utskrift med cirklar. Sedan borrar man med ett snabbstålsborr till rätt djup, vilket är tills man träffar på den glashårda stålhuden på undersidan.

Nu kapar man vackert och jämnt bitar av svets-elektroder tillverkade av Wolfram, och sänker ned dem i borrhålen. Man måste slipa ett jack på sidan av borrhålet, eftersom det är ythärdat och ett jack i pluggen, eftersom den är stenhård, för att kunna nita den fast med en körnare.

Man kan använda lamineringsepoxy, men av erfarenhet anser jag att körning är det enda säkra och rätta.
      Senast redigerad av BJS; 2023-06-30, 22:32.

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Någon som har koll på exakt vad det är för typ av tråd som används? Finns det någon benämning på legeringen som används?

Kommentar

• Bosse Jansson
          • jan 2023
          • 122

Vad jag förstått är tråden av platina (Smältpunkt 1768°C ).
          Skillnaden mellan "varma" och "kalla" stift avgörs av trådens tjocklek.

Har faktiskt inte hört talas om några särskilda legeringar (?) men någon kanske kan informera mer...?

Kommentar

• Mr.Bob
            • aug 2017
            • 692

Har googlat lite under kvällen, ren platinum är sjukligt dyr så tror inte det är ren platinum, finns något som heter Thermocouple Wire Type B som är väldigt intressant, 70% Platinum och 30% Rhodium, tål tuffa miljöer och upp till 1800°

Så den låter intressant men var får man tag på sånt?

Kommentar

• Bosse Jansson
              • jan 2023
              • 122

Ja, det stämmer. Platinalegeringar används till flera temp.mätsystem (termoelement).
              Förutom det du nämner, finns "Typ S" (platina-rhodium 10%) och "Typ R" (platina-rhodium 13%).
              Typ S är ett vanligt mätsystem med stor utbredning.
              Kan tänka mig att Pentronic AB är ett lämpligt ställe att söka tråden hos:

Temperaturmätning för industri och forskning » Pentronic

Kommentar

• Gasman
                RCFF - Administratör
                • aug 2006
                • 555

Bra info om hur glödstift fungerar!
                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Nisse Larsson

• apr 2019
                  • 8

Riktigt bra info!

Kommentar

• OlleG
                    • aug 2006
                    • 291

Håller med att texten var väldigt informativ. Önskar bara att jag haft den innan min metanolera och inte efter. Förklarar så mycket!
                    /OlleG

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6808

Vad kostar platina då? Det är ju väldigt lite som används i ett glödstift.
                      Och glödstift har ju skjutit iväg i pris senaste tiden, så det kanske hänger ihop?
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                        • 507

Ung. 350.000 SEK per kg, dvs ca hälften av vad guld kostar.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7678

Används inte glödstift med bygel för glödtråden numera?
                          De skulle ju vara bra till hängande motorer...
                          Retroholic!

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6808

Ursprungligen postat av Danne1700
                            Ung. 350.000 SEK per kg, dvs ca hälften av vad guld kostar.
                            Då är det säkert äkta platina i glödstiften för den där lilla tråden väger ju knappt en tiondels gram ens, dvs mindre än 35 SEK.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• jaka
                              • maj 2007
                              • 1486

Glödstift med bygel används inte idag! Eftersom det inte finns någon anledning att använda sådana glödstift eftersom motorerna idag är så bra.

Kommentar

• BJS
                                • mar 2018
                                • 650

De är legerade med olika proportioner av Platina och Rhodium. Vad gäller diametern på spiralen, så kan väl vem som helst mäta med en mikrometerskruv på ett kasserat glödstift, men jag bedömer att diametern är cirka 0,3 mm.

Kommentar

Arbetssätt...