Edge 540 och Extra 300 av Kyosho

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gimbo
    • jul 2007
    • 710

"Blompinnen" var lite lurig när man ska ha ut båda stängerna genom hålen på kroppen

Säger också Natti inför lite F1...!

Kommentar

• Heda
      • sep 2006
      • 312

kortfattat så är det den där jäv*A blomstången kvar samt motorkåpan bara.....

Men på instruktionen till blomstången så har de gjort en "kanal" för de anslutande metallstängerna, gjorde ni så eller bara borrade hål i stången å limmade å drog på krympslangen ?

Började karva med en mattkniv i brist på annat men det blir ju inge bra

Någe tips på det ?

Nära nu

Kommentar

• gimbo
        • jul 2007
        • 710

Ursprungligen postat av Heda
        kortfattat så är det den där jäv*A blomstången kvar samt motorkåpan bara.....

Men på instruktionen till blomstången så har de gjort en "kanal" för de anslutande metallstängerna, gjorde ni så eller bara borrade hål i stången å limmade å drog på krympslangen ?

Började karva med en mattkniv i brist på annat men det blir ju inge bra

Någe tips på det ?

Nära nu
        Hehe... Visst är den rolig
        Jo, jag borrade hålen först. Sedan använde jag en skalpell för att skära ut skårorna. Gick ganska så okey endå.

PS. Jag var ute en snabb runda idag med planet och kompisen filmade lite när jag var uppe med Edge:n. Där är landningen med som du var intresserad av. Har lite strul bara med att få upp den på YouTube. Går bra att ladda upp den. Men sedan så dyker den inte upp där?!?!?? Aja, jag kämpar vidare så säger jag till när den är uppe.

Kommentar

• gimbo
          • jul 2007
          • 710

Funkade nu. Så jag gjorde en post med den eftersom jag firar 2mån som hobbyflygare idag

Så här enkelt landar du din Edge 540:

Kommentar

• Irokee
            • maj 2006
            • 138

Heda å blompinnen.....

Ja blompinnen var ingen höjdare att få dit, tyckte jag.... för att kunna styra den rätt i de 2 plaströren i bakkroppen så skar jag helt enkelt ut en bit av klädseln strax framför "bakhjulet". På så sätt kunde jag styra blompinnen rätt..... :oops:
            Använd skalpell för att skära skåror i pinnen, limma, å så dit med krympslang.

Gimbo´s flygning var klart "felfri"....men angående landningen så upprepar jag mig: en Kyosho Edge tål inga "studs landningar".....

Kommentar

• gimbo
              • jul 2007
              • 710

Re: Heda å blompinnen.....

Ursprungligen postat av Irokee
              Gimbo´s flygning var klart "felfri"....men angående landningen så upprepar jag mig: en Kyosho Edge tål inga "studs landningar".....
              Bra att du tar upp det. Förstärk landställsinfästningen redan från början på den. När jag byggde min så läste jag om flera andra som rekomenderade att förstärka.

Kommentar

• Heda
                • sep 2006
                • 312

jag har hittills bara lagt lite extra lim i alla skarvar och hörn på min där man kommer åt, lämpligt sätt att förstärkar landstället då?

Stig skrev om PU-lim, ska man ha i en skvätt innuti "boxen" som man skruvar landstället under ? Iofs svårt att komma åt nu när tanken sitter där.

Kommentar

• mds
                  • sep 2007
                  • 524

hej kan ni inte lägga in bilder på era förstärkningar ni har gjort.
                  mvh m

Kommentar

• suarn
                    • okt 2007
                    • 2

Stället

Hej det verkar som fler än jag har problem med att stället viker sig på edgen, jag tror att det är beror på att stället sveper bakåt så att det vill vika sig vid lite hårdare landningar.
                    jag har beställt ett nytt ställ för att testa om det blir bättre.

http://www.fullkontroll.se/dubro-sup...7b47c04edc8061

jag återkommer när jag får hem stället

/Jonas

Kommentar

• Nexus
                      • maj 2006
                      • 744

Japp du är inte ensam om det och jag fick problem med min Cap 21 var det Alu var skit dålig också och Jag ska ha Kolfiber är super starkare bättre än Alu och jag har nya Ultimate har jag tur starkare Kolfiber redan i den

MVH Steve

Excell 60 2 St
                      Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                      Concept SR
                      Modeltech Cap 21 2 st
                      Wonder 2 St
                      skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                      Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                      Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• gimbo
                        • jul 2007
                        • 710

Jag har vikt mitt ställ
                        Fick motorbortfall precis vid start. Kom upp ca 3m och därifrån försöka glida ner den lite snyggt.
                        Stället gav med sig och det blev mindre skador bara.

(en tanke)
                        Jag tror att för mycket förstärkning kan medföra att skadorna blir större och fortplantar sig vid liknande händelse. För nu var det rätt lätt och fixa. Det var i stort sätt bara plattan där stället är fastskruvat som lossnade i limmningarna. Samt två pinnar.

Annars har jag lyckats att göra någon halvhård landning utan problem. Tycker faktiskt inte att det är så farligt på Edge:n.

Kommentar

• suarn
                          • okt 2007
                          • 2

Ja det är möjligt att skadorna blir större men jag tyckte inte att min landning var särskilt hård så jag ska prova att sätta på ett rakt ställ och se hur det fungerar.

Kommentar

• Heda
                            • sep 2006
                            • 312

Tjoho !

Rattade upp min Edge idag typ 11mån efter den inhandlades.

Inga problem, körde med en gx40n ( 11*6) som kom med calmaton, klart undermotoriserat men helt flygbart iaf, inge vertikalgrejor att snacka om

Provstartade ett par repor på gräsfältet men den ville ju upp direkt så lite smyghöjd så var vi airborne å lite höger skev samt ett par klick på höjden så flög den finfint.

Tre tankar senare så kunde jag konstatera,

Inga klippningar hit å dit som man läst om, min niger framåt när den tappar fart, iofs provade jag bara en 4-5 gånger men ..... kändes snällt.

Landa var busenkelt på calmatovis...... den trillar ned lite kortare än jag e van med på calmaton men det e bara bra så får man stötta med lite gas under inflygningen, 2 studsfria boookis-smoooothie landningar å e wesse-studsare på den sista

Loopar, att den ska klippa ur där var inga probs...de var runda å fina å MYCKET tajtare än jag e van med, skoj !

Skruvarna till landstället vibrerade upp såg jag när jag kom hem men det e väl mera taskigt underhåll (loctite) än flygplanets fel.

Nu åkte Gx40n ur å i sitter en TT 54 4pluttare nu, som ska provas.....

Efter det så åker YS63an i........ som det var tänkt från början, men det blir en annan dag

Sällsam är väl ordet.....................hihi

Kommentar

• Daniel L
                              • nov 2006
                              • 1250

hej
                              tänkte köpa mig en utav kyosho extra eller edgen. men jag har inte bestämt mig än.
                              Edgen har lite större roder än extran men gör det så mycket skillnad på flygegenskaperna?
                              personligen så tilltalar extran mig lite mera för det är inte så många som har en, än så länge iaf. Jag vill dock ha en rolig kärra som man ska kunna göra det mesta med.
                              Jag har en saito 72 soom borde passa ganska bra eller??
                              Edgen verkar ha en massa problem med ställen och för dåliga limningar men det går ju att rätta till, men har extran samma problem??

AAH svårt att bestämma sig.
                              Skriv gärna vilka för och nackdelar de olika maskinerna har.
                              glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                              Daniel L

Kommentar

• Heda
                                • sep 2006
                                • 312

Tjo

Spana Stigs råd i början av tråden...

Kommentar

Arbetssätt...