Edge 540 och Extra 300 av Kyosho

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel L
    • nov 2006
    • 1250

mmm vill ju ha en livlig modell. Ja nu har jag bara två frågor.
    Kan extran göra samma saker som edgen kan och lika extremt?
    Någon som vet var man kan finna en byggtråd av en extra?
    Tack i förhand Daniel
    glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
    Daniel L

Kommentar

• Stig Johansson
      • maj 2006
      • 145

Båda kärrorna är lika "Aerobatic" men allt som jag har erfarit talar till Edge fördel. Inte minst konstruktionen och möjligheten till att motorisera lite häftigare. Saito 82 är perfekt och Saito 91 funkar skitbra.

Stig

Kommentar

• Sigun
        • aug 2007
        • 3942

Ursprungligen postat av Stig Johansson
        Hej igen

Jag glömde av att jag även förstärkt bakom spant 2 (det vill säga bakåt i kärran) Jag tycker att det är lite klent med bara 4-kantslist på en så vital del av kroppen så därför la jag dit ett "golv" för att binda samman och stärka konstruktionen.

Stig
        Någon som har bilder ??.. svårt att se detta, men lite bilder på de hela skulle underlätta.
        /Martin

Kommentar

• Heda
          • sep 2006
          • 312

Tjo, dåligt med bilder men det går väl att fixxa en annan dag

Jag tog ur GX40 ur min Edge å petade i en ThunderTiger 54a, då blev den roligare.... räcker hur bra som helst för looopar å annat hyss en nybörjare hittar på. Inga problem att starta heller.....

Ja den får nog sitta kvar ett tag, YS63an får åka i när jag tycker 54 blitt för slö

70-80-90 motorer borde göra en raket av den

Kommentar

• DaEk
            • aug 2007
            • 411

Jo du Edgen den är riktigt trevlig.

Råkade idag ut för att motorn dog i luften (saito .91, soppan tog slut) för första gången, och den gled ner så lugnt och fint ändå trotts den stora tunga motorn.

Rekomenderas!

Kommentar

• Heda
              • sep 2006
              • 312

Min Edge

Tja

Inte klar med alla 3kantslister men motorspanten framåt ligger det tre extra nu och golvet är i, sedan ska det på lite lister här å där är det tänkt....

Så är har jag gjort iaf...
              Bifogade filer

Kommentar

• Heda
                • sep 2006
                • 312

Oj, rackarns smidigt det var att klämma in bilder nu då

Bra med forumuppgradering!!! Me Likey !

Kommentar

• DanneG
                  webmaster
                  RCFF - Administratör
                  • jun 2006
                  • 671

Ser bra ut de där förstärkningarna
                  /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
                  Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
                  Heli: E-sky Belt CP
                  Bil: Traxxas Slash 4x4
                  Båt: Princess med Zenoah 26cc
                  01010010010000110100011001000110

Kommentar

• gimbo
                    • jul 2007
                    • 710

Ursprungligen postat av Daniel L
                    hej
                    tänkte köpa mig en utav kyosho extra eller edgen. men jag har inte bestämt mig än.
                    Edgen har lite större roder än extran men gör det så mycket skillnad på flygegenskaperna?
                    personligen så tilltalar extran mig lite mera för det är inte så många som har en, än så länge iaf. Jag vill dock ha en rolig kärra som man ska kunna göra det mesta med.
                    Jag har en saito 72 soom borde passa ganska bra eller??
                    Edgen verkar ha en massa problem med ställen och för dåliga limningar men det går ju att rätta till, men har extran samma problem??

AAH svårt att bestämma sig.
                    Skriv gärna vilka för och nackdelar de olika maskinerna har.
                    Jag säger som alltid. Det är enligt mig bara bra att den svaga punkten sitter vid landställsinfästningen. För det är riktigt enkelt att laga om man skulle sätta den för hårt. Förstärker du stället och sätter den hårt, då går den förmodligen sönder på ett annat ställe. Så frågar du mig (enligt mig) så låt den svaga punkten vara vid landställsinfästningen.

När det gäller båda kärrorna så tror jag Extran har samma aerobaticprestanda som edgen. Då jag inte haft en Extra så kan jag inte riktigt uttala mig om det.

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Ursprungligen postat av Heda
                      Tja

Inte klar med alla 3kantslister men motorspanten framåt ligger det tre extra nu och golvet är i, sedan ska det på lite lister här å där är det tänkt....

Så är har jag gjort iaf...
                      Är det balsa lister ? eller furu ? balsa känns lite klent tycker jag. Men tack för bilderna de är som sagt alltid lättare att förstå med lite förklarande bilder. Brukar själv förstärka på liknande vis på mina modeller fast med PU-Lim som skummar.

/Martin

Kommentar

• Heda
                        • sep 2006
                        • 312

Hm, skulle tro det är balsa

Jo, kanske klent men det väger typ nada, så jag håller på att peta dit lite 3 och 4kantslister nu där det ser ut att "behövas" ja...... så får det bli.

Jag flyger med tyngdpunkten ca 8-10mm bakom det rek.....så det går ju att klämma in lite mera trä ifram, ändå kändes den helt okej i luften. Eller jaa, har ju bara flygit 4 tankar hittills.....

Hm, jag har inge PU-lim......tog trälim från GreatPlanes....eller det enda jag har faktiskt "Pro WoodGlue" bara namnet gör ju att allt sitter som det ska hahah (ironi, för jag har ingen koll alls på lim)

Ursprungligen postat av Sigun
                        Är det balsa lister ? eller furu ? balsa känns lite klent tycker jag. Men tack för bilderna de är som sagt alltid lättare att förstå med lite förklarande bilder. Brukar själv förstärka på liknande vis på mina modeller fast med PU-Lim som skummar.

/Martin

Kommentar

• Heda
                          • sep 2006
                          • 312

Vad oväntat.......

Jo men motorstopp (gummi-mojängen som sitter på tanken å man skjuter i tankrören till klunken osv var lös =tjuvluft) osså landade jag i höggräset precis 2m innan banan började.....typiskt....

Dov duns å jag tänkte att nu blir det laga å lappa klädsel.....

Men så hade "bara" träbiten för stället brytits loss å allt annat var finfint...

Så nu till frågan när jag har gjort en "std edge med motor och landställsbortfall" vad ska jag limma dit "plattan med igen....inget gick sönder bara limmningen som släppte

Jag har två lim hemma, 30min Epoxy å "pro wood glue" , eller ska jag ha is i magen å köpa någe annat ?
                          Bifogade filer

Kommentar

• Gezuz
                            • feb 2007
                            • 49

Har kollat in din tråd här om din Edge och jag ser att du har kommit fram till det som dom flesta råkar ut för med Edgen. På min byggtråd som ligger på Svenskt modelflyg så ser du mina tappra försök med Edgen och en masssa lagningar. http://www.svensktmodellflyg.se/foru...ntMainTopic=11 Ett antal krascher har jag gjort med den men den håller íhop ännu och jag skulle ha flugit idag om det inte vore för det dåliga vädret. Nu när jag har börjat att lära mig kärran så har det blivit mindre krascher.

Till din fråga så skulle jag ha limmat med epoxin.

FLy away in the sky with Division Fenix/Richard

Kommentar

• Heda
                              • sep 2006
                              • 312

Jo, jag har spanat i din tråd oxå massor faktiskt....

Jag lagade med det andra limmet, sitter kvar än iaf......Har varit stormar å busväder här hittills så imorrn hoppas jag kunna ratta runt i luften igen. Blir sista flygningarna nu med TT54an innan YSen hoppar i där fram.

Kommentar

• mds
                                • sep 2007
                                • 524

Ursprungligen postat av Sigun

/Martin

Hej Martin vad är det för fördel att använda lim sum skummar (PU-Lim)??
                                mvh mathias

Kommentar

Arbetssätt...