Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Låter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar väl snart 100kr och en våg runt 2-300kr
tummaträ är förlegat sigun de e digitalt som gäller o kostar lika mycket..enklas är väl att ta pekfingrarna höfta opp va en tyck tg ska vara dit me fingrarna o vips så är tyngdpunkten på tiondelen..så gör jag o jag är inte ens en ingenjör.....
Låter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar väl snart 100kr och en våg runt 2-300kr
tummaträ är förlegat sigun de e digitalt som gäller o kostar lika mycket..enklas är väl att ta pekfingrarna höfta opp va en tyck tg ska vara dit me fingrarna o vips så är tyngdpunkten på tiondelen..så gör jag o jag är inte ens en ingenjör.....
Det är den mest hållbara varianten. Funkar klockrent!
(tanke)
-Jag såg två piloter under var vinge på Arlanda som lyfte planet så för att
kolla att CG låg rätt innan start :P Hahahahaha!
Jag tycker det verkar som att modellen är baktung. Det var i alla fall orsaken till att min pylonkärra uppförde sig som du beskriver
Kanske att det är dyrare. MEN jag slipper riskera att skada modellen. Speciellt om du har en tyngre maskin med sprygelvinge så kan det vara lite vanskligt eftersom du får hela tyngen av maskinen på 2 små ställen, å det är inte säkert sprygeln klarar detta.
Sen om man tycker de är skoj med matte så går det ju att räkna ut antingen hur mycket vikt jag ska lägga på ett speciellt ställe för att TP ska hamna där den skall. Eller om du har t.ex en ack på 100g så går det räkna ut vart den skall vara
Men oftast brukar jag använda tumme eller annat primitift sätt
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Nu har jag tittat över modellen och återkommer med en uppdatering.
Jag hade bestämt för mig att det inte skulle vara något glapp i servot/linkaget, men så var inte fallet. Det fanns ett litet spel i servoarmen som gjorde att rodret glappade en del.
Dessutom centrerade inte servot perfekt. Rodret stannade alltså inte på samma vinkel efter att jag gett höjd eller dyk.
Jag har nu gjort om linkaget och flyttat in linken på servot vilket minskar glappet och förbättrar centreringen. Har inte flugit ännu men det känns som att detta var orsaken till felet. Tyvärr har jag nu mindre utslag så att flyga 3D kan jag troligen glömma just nu...
centrerar inte servot så byt! det blir bara bökigt å flyga nar du får mota roder hela tiden ...... å vill du riktigt stumt så ska du använda push/pull system lite bök men helt klart värt det .. i synnerhet sid roder om du sk kniva !
Hej,
Frågan är väl snarast HUR mycket fel det centrerar...
Med stora utslag blir det ju ofta en del centreringsfel, tyvärr. Men eftersom t ex en 3D-kärra - som kräver stora utslag - inte flyger med samma exakthet som t ex en F3A-kärra och oftast också flyger med klart lägre hastighet så behöver detta centreringsproblem ändå inte betyda så mycket - men det är ju beroende på HUR mycket det slår fel givetvis.
Sätt på en lång "pinne" på ett servook - kanske 10 cm från servookskruven radiellt utåt - och mät sen centreringsnoggrannheten. Den torde diffa en hel del även mellan likadana servon... Dock kan man ju hoppas att dyrare servon är jämnare i kvaliteten och att digitalservon orkar hålla mittläget bättre än analoga...Men vill ni tro att alla servon centrerar perfekt så låt bli det testet.. PDT_Armataz_02_11
Gör ni testet så vet ni ju å andra sidan vilka servon ni kan lita på - och vilka som passar bäst som trottelservon...PDT_Armataz_02_03
Hälsningar
Roger
Kommentar