1/4 Cub Motorval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

Ursprungligen postat av Wulfman
    Har en Thunder Tiger Cub (2,10 m i spännvidd) med OS 70 fyrtaktare.....och den kan nypas lite om det kommer "vindpustar". Fast jag ser det mer som en utmaning, man får lära sig använda sidrodret....en "Cub" skall ju flygas

I sommar tänkte jag lära mig den ädla konsten att "vingglida" innan landning.....

Mvh

Lasse
    info please ! vad är ving glida innan landning??
    flög min cub igen igår ... å visst den måste flygas ... med alla roder annars flyger den ju som ja en tidning i vinden dvs inte så snygt hänger med rumpan å mer eller mindre "haltar" fram ....

Kommentar

• Wulfman
      • jan 2007
      • 478

Som du kanske märkt har Cuben en tendens att "flyta" ut när du ska landa......blir väääldigt långa landningar ibland speciellt om man inte har så mycket motvind.

...genom att ge sidroder och skevroder åt motsatta håll...får du ökat luftmotstånd eftersom kärran går på snedden men flyger rakt fram....man bromsar farten helt enkelt....och på så sätt får du betydligt kortare landningsträcka....

Ska försöka leta reda på en bild åt dig...... :o

Kommentar

• kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

aha ok då e jag med ... ja jo visst låååååånga landningar blev det vill liksom inte riktigt ner ..stod i princip still innan den satte sig ... i lätt motvind...

Kommentar

• Per P
          • jun 2007
          • 1286

Toni rekommenderar Zenoah 38cc till sin 1/4 Cub. Har själv en sån Cub med en sån motor, och det funkar riktigt bra.
          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Berntg
            • okt 2007
            • 7

Tack för alla tips om cuben men jag har gyro i min är den snällare
            då eller blir det värre, har bara flugit sedan april 07 så vet inte
            så mycket som ni säkert har sett på den Åländska motorportalen
            när jag flyger in under bordet och folk får kasta sig undan för att
            inte bli träffade.

Kommentar

• Kamikaze
              • jan 2007
              • 505

Du har ju flygit mycket sen den vurpan helt felfritt.....Så nog tror jag att du bemästrar en stor långsam cub! Bara du landar den mjukt och inte studsar ner den som en 40:ans trainer.....D där grejjar du lätt farsan

Kommentar

• Wulfman
                • jan 2007
                • 478

Man kan ju "mixa" så att den ger svagt sidroder samtidigt som man ger skevroder.......fuska lite 8)

Mycket tycke å smak det där.......personligen föredrar jag att flyga utan mixning.....

Kommentar

• Kamikaze
                  • jan 2007
                  • 505

Grejjen är den att han bara flygit trainer hitils.......Han är redan nervös inför vårens premiär med stora gula jättecitronen. Det är ju en trepunktare! Så den har ju inget noshjul som trainern hade som hjälpte till att hålla rak kurs på banan vid start! Nu hänger allt på rodret vid starten! Samma gäller när han kommer inför landning så måste han hålla emot stjärten med rodret! Så inte flyget Kommer in snett över banan. Det är det han behöver tänka på mest tror jag 8)

Kommentar

• Wulfman
                    • jan 2007
                    • 478

Jag hade en veteran som provflög min cub.....innan jag började spaka den...Brukar alltid krävas par vändor med trimning innan man är nöjd.

ps. gick oxå från trainer till cub....kommer gå bra

(beroende på sändare kan man prgrammera in mixning så att man slår av och på den med en switch, behöver alltså inte starta mixad)

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Hej,
                      Om han/du är lite smårädd att det skall gå åt fanders med den stora fina kanske det vore på sin plats att träna på något billigare - kanske en sån här - http://www.e-fliterc.com/Products/De...ProdID=EFL4000

Hälsningar
                      Roger

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Får man föreslå differentierad skev? Lite åt styrhjulsbromshållet o mycket trevlig på dessa... :oops:
                        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• LIP
                          • maj 2006
                          • 1315

Jag kommer på min cub att se till så att jag bara har uppåtgående skevroder, ett nedåtgående skapar en otrolig skevroderbroms på denna maskin.

Jag har bara uppåtgående skevroder på modeller som inte har symetrisk vingprofil. Det blir mycket snyggare svängar då.

/Lasse

Kommentar

• bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

Då tänker du o jag lika Lasse!
                            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Wulfman
                              • jan 2007
                              • 478

Själv behöver jag en uppfräschning av mina aerodynamik kunskaper.....

Hur var det där..... skevrodren bör ha större utslag uppåt...eftersom nedåtgående skev bromsar mer.....

Tänker jag rätt ?

På en CUB som jag har (1/5 skala ca: 2.10 spännvidd) hur skall utslagen procentuellt vara Upp/ner :roll:

Kommentar

• Wulfman
                                • jan 2007
                                • 478

Var ju det du skriv LIP ibland kan jag inte läsa innantill :oops:

Kommentar

Arbetssätt...