nja egen häxblandning av salpeter... nja verka farligt, bättre alt med fet ställd motor.
Rök utan röksystem?
Kollaps
X
-
Var det inte salpetersalt och socker man blandade i sin pyromanska ungdom och hällde i plastmodeller? Brann utav bara :evil:Ursprungligen postat av FrippeTror mer på att köra nåt eget rör med salpetersalt och socker som man smälter.
Vill också minnas att vi förpackade det både i plåtburkar och rör. Det fick nästan en explosionsartad utveckling när det fjuttades på.....
Frippe, meddela gärna tid och plats när du tänker testa det. :badgrin:Kommentar
-
Man kanske kan använda de här två sakerna tillsammans
Då slipper man extra batterier och elpump
Eller denna
Kommentar
-
Att använda trycket från ljuddämparen är både på gott och ont. Det enda bra är att man slipper extra vikt. De dåliga sidorna är tappat bränsletryck och dålig effekt. Perrypump är en bra lösning för små kärror som inte klarar så mkt vikt. En "riktig" rökpump väger ju ändå nått hekto :?Kommentar
-
Har varit iväg till K-rauta och köpa 8.5kg salpetergödning.(lagom kul att släpa på cykeln några km)
Ska testa div olika "rökbomber" imorrn.
Den som funkar bäst ska sättas i en liten plåtburk som jag tilloch börja med ska sitta i ett snöre bakom planet.
Och "bomberna" funkar bra så kommer jag montera en liten burk under planet men en bomb i.
Men det är bara om det funkar bra.Kommentar
-
Frippe..Jag skull å det bestämdaste avråda från dina försök...
Har du otur så blir du ett bidrag till statistiken över folk som har förlorat syn o lemmar... Det du tänker göra är inget bra..dessutom kan du tutta eld på omgivningen,det är inte lite varmt det blir... Så jag skulle avråda från dina experiment PDT_Armataz_02_20// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)Kommentar
-
På den tiden då jag var en snorig liten huligan blandade jag till en ganska rejäl laddning med socker och kali salpeter (köpt på konsum) Det blev väl ungefär 3dl.
Gjorde mig en fin hög på en bit takplåt och tände på.
Brann på rätt fint och efter ett tag var det hål i plåten.
Det blir en enorm värme, inget som jag skulle vilja ha under mitt plan.Kommentar
-
har bara gjort "små puffar" på ca 50g.
Kör med skidglasögon och tjocka bilmeckar handskar vid testerna.(har dock inte fått eld på nån än)
Får jag inte till nån bra rök så kommer resten av gödningmedlet hammna på gräsmattan.
Verkar som man måste köpa ett röksystem ändå.
Har räknat ut att jag precis får plats med en tank under motorn i Arrowtiger men då skulle den vara på 1dl el nåt.
1dl känns som att det blir för lite.
Hm, då behöver man ett plan med större kropp, och till det ny motor, nya servon osv...
Kommentar
-
Jag håller med "Tejp"!
I min tidiga ungdom hände det att vi blandade socker och salpeter 50/50, lade i en plåtburk och sen tände på. Det brinner explosionsartat, burken och asfalten smälte. Jag skulle inte ens tänka tanken att ha det i mitt flygplan!
Tänk dig för!Kommentar
-
du behöver inte mkt plats under om du är hyffsat duktig på att landa. Räcker med nån cm eller två. Kolla inte bara på vanliga tankar. Du kan ju köra med en Lokaflaska eller vad som helst som är lite mer avlångt. 50cl är lite väl stort kanske, men det finns vettiga lösningar som är bra mycket bättre än hemmagjorda pyrotekniska livsfarligheter... Btw, som projektarbete på gymnasiet ville jag och en klasskamrat bygga en raket. Rektorn sa att vi fick prata med Räddningstjänsten som i sin tur sa "GLÖM DET FORTARE ÄN KVICKT!"... Fast lite mer på en normal samtalston kanske. Vår raket skulle gå på väteperoxid (3L) och skulle spjälkas upp i vätgas och syrgas med kaliumpermanganat (om inte minnet sviker mig). Hela härligheten skulle brinna i en riktig kammare och utloppshastigheten på gaserna låg långt bortom ljudvallen. Raketens teoretiska topphöjd låg på >5000m, ja inte fot! Att tillverka krut till en enklare raket fick vi inte heller, sedan införslen av ISO och alltmöjligt liknande. Köpa fick vi, men inte lagra på skolan och ABSOLUT inte testa ngt i kemilabbet. Vi gjorde anspråk på den ringa vikten 5 kg Zinkit, tillräckligt för att blåsa ut hela labbet genom ytterväggen på andra våningen, och KAN ni tänka er, haha, vi fick blankt nej där också :werd: PDT_Armataz_02_07Ursprungligen postat av FrippeVerkar som man måste köpa ett röksystem ändå.
Har räknat ut att jag precis får plats med en tank under motorn i Arrowtiger men då skulle den vara på 1dl el nåt.
1dl känns som att det blir för lite.
Hm, då behöver man ett plan med större kropp, och till det ny motor, nya servon osv...
Kommentar

Kommentar