4-takt eller 2-takt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gimbo
    • jul 2007
    • 710

    #1

    4-takt eller 2-takt?

    Hej!
    Jag satt här och funderade lite angående 2-takt och 4-takt. Finns det några stora fördelar med att använda 4-taktsmotor till aerobaticflygplan? Eller går det lika bra med 2-takt?

    Har inte superkoll på motorer, därav frågan
  • jaka
    • maj 2007
    • 1484

    #2
    Hej!
    Oftast spelar det ingenroll vilken typ av motor du väljer.

    Kommentar

    • DaEk
      • aug 2007
      • 411

      #3
      Hej!

      Halva bränsleförbrukningen på en 4-takt respektive motsvarande 2-takt.

      Goare ljud så klart på en 4-taktare.

      Sen upplever jag det att det sprutar mer olja ur ljuddämparen på en 2-taktare än på en 4-taktare.

      Sen finns det nog mycket fler för och nackdelar men det är de jag upplever.

      Kommentar

      • hakank
        • maj 2006
        • 1775

        #4
        De var visserligen 25 år sedan jag körde metanolmotorer. Men har en 4 taktare inte mer vridmoment och drar därför större proppar vilket torde vara lämpligt vid 3D flygning?

        /Håkan
        "Allting beror på allting"

        Kommentar

        • gimbo
          • jul 2007
          • 710

          #5
          Det låter ju rimligt att 4-taktare har ett bättre vridmoment. Så det kan i så fall vara en klar fördel.

          Kommentar

          • wesse
            • maj 2007
            • 5864

            #6
            Hårda män typ jag kör fyrtakt i bland även SEXtakt:lol:

            Kommentar

            • Fru Diesel
              • jan 2008
              • 44

              #7
              Ursprungligen postat av DaEk
              Hej!

              Halva bränsleförbrukningen på en 4-takt respektive motsvarande 2-takt.

              Goare ljud så klart på en 4-taktare.

              Sen upplever jag det att det sprutar mer olja ur ljuddämparen på en 2-taktare än på en 4-taktare.
              Det är sant som DaEk skriver till dig.
              Bara att slippa stå och torka av flygplanet i minst 20 min efter allt klet (olja och oförbränd soppa) som en 2-taktare sprutar ut gör valet enkelt tycker jag.
              Det är ju flyga man vill! :lol:

              Kommentar

              • bokis
                • maj 2006
                • 5041

                #8
                Mrs Diesel,Kladdet (bristen på det)o ljudet är det som gör att jag trivs med mina fyrtaktare,har man väl börjat med dem så är det svårt att gå tebax till tvåtakt..
                Dock så kan vikt-effektförhållandet göra Sosmosmotorn oumbärlig i bilar ,helikoptrar o lite annat..
                Enkelheten i tvåtaktaren kan också göra den till ett bra val som förstamotor,blir lite mindre o hålla rätt på då..

                Wesse,tänker inte be dig förklara vad en sextaktare är.. :oops:
                // Bokis

                ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

                Kommentar

                • Wulfman
                  • jan 2007
                  • 478

                  #9
                  Instämmer med föregående talare 8) ...har man väl börjat med fyrtakt vill man gärna inte gå tillbaka till tvåtakt metanol......

                  Sitter själv och suktar efter OS FS 200 33 cc... 3 fyrtaktshästar och vikt 830 gr....alltså ungeför vad 4-takt 120 väger....är en ny generation fyrtakt på G. :p

                  Kommentar

                  • gimbo
                    • jul 2007
                    • 710

                    #10
                    Tack för all info ni ger. Lutar åt fyrtakt.
                    Men förutom allt det ni tagit upp. Finns det någon prestandafördel rent flygmässigt?

                    Kommentar

                    • DaEk
                      • aug 2007
                      • 411

                      #11
                      Större propp som är i 4-takt gör väll så att modellen "bromsar" mer när man flyger neråt vilket är bra.

                      Kommentar

                      • hakank
                        • maj 2006
                        • 1775

                        #12
                        Bättre vridmoment genom ett större varvtalsregister kan jag se som fördel vid 3d/aerobatic flygning där man vill kunna dosera trottelpådrag mer finstämmigt.

                        /Håkan
                        "Allting beror på allting"

                        Kommentar

                        • hakank
                          • maj 2006
                          • 1775

                          #13
                          Förresten Wesse. Frugan och jag e nyfiken på sextakt. Va e de?
                          /Håkan
                          "Allting beror på allting"

                          Kommentar

                          • jaka
                            • maj 2007
                            • 1484

                            #14
                            Hej!
                            Det är en feluppfattning att en fyrtaktare skulle ha högre vridmoment (Mer vrid) än en motsvarande tvåtaktare. Tvåtaktaren har högre vridmoment...men fyrtaktaren lämnar oftast sin maxeffekt vid lägre varvtal (mer användbara varvtal för de flesta sportflygare ) därför upplevs den som varande mer "Vridstark".
                            Sedan finns det naturligtvis undantag som Y&S som gör fyrtaktare som är nästan jämnbördiga med tvåtaktarna.

                            Vill man flyga fort och utnyttja en motors maxeffekt (inte vridmoment) är det tyvärr fortfarande tvåtaktare som gäller.

                            Kommentar

                            • hakank
                              • maj 2006
                              • 1775

                              #15
                              Ok, omforumlerar. Om man vill kunna utnyttja motorns effekt över ett större varvtalsområde för att kunna dosera trottelpådraget mer finstämmigt, vilket man förmodligen vill när man flyger 3d / aerobatic är nog en fyrtaktare att föredra framför en tvåtaktare.
                              /Håkan
                              "Allting beror på allting"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...