Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Skall du bygga själv, eller ha ARF? Bygga själv så har ju Bernt Olsson några fina satser. Sombrero bla, finns i varierande färdiggrad. Kolla på www.rcsweden.com Sedan såg jag att CMP kommer med en något mer överkomlig ARF 2x2 m kärra till nästa säsong: http://www.cmpairplane.com/F3A-140.htm Har själv en protech Tojeiro 140, som jag inte riktigt kan rekommendera, då kvaliten är ojämn och den tyvärr gärna blir något tung. Argumentet att alla tillbehör följer med, spricker också efterssom man får byta ut väldigt mycket delar i satsen. Kostar iaf 4700 i sverige, ca 1000 billigare i tyskland. Ca models gör också fina ARF kärror, kolla även upp dessa innan du bestämmer dig. Lägg iaf några spänn på en riktig YS 160, det lönar sig alltid i längden...
Lycka till//Acke
bahaaaaaa har haft en cmp maskin, aldrig mer! Dom e skitfina, flyger suveränt men ramlar ihop, min LEO föll i bitar. Började med stället som delaminerade sig, ställ infästningen lossnade trots idogt limmande och förstärkningar, klädseln lossnade, när bokis fick maskinen så efter en repa med OS120-pump så rasade hela motor fästet ihop. Vet inte om jag haft otur eller om CMP är så... Vet andra som har CMP aerobatic maskiner som är helt ok, så jag tror snarare att deras F3A "kopior" e krapp...
För all del snåla inte på en F3A modell, det kommer bara att slå tillbaka förr eller senare, snarare förr. Lägg ner några kronor på maskinen, för du kommer garanterat lägga pengar på motor och elektroniken och varför då snåla på maskinen?
http://www.mega-rcmodel.com/index.ph...&event_id=1141. Den kostar 600 eller 700 US $ (mins inte vilket det var). Från Asien så slipper man dessutom ganska ofta tull. Den väger 4,7 kilo med en YS 160DZ, 6V acke och 65 g bly i nosen.
Icepoint F3A ser lite gammal ut i konstruktionen men ruskigt billig, 420 US $ (höst pris). Ultra-RC säljer den i USA, med det är 2KRC i Honkong som tillverkar den.
Byggsats kostar ca 2 600 Kr, ARC ca 4 500 Kr och ARF ca 6 500 Kr. RC Sweden säljer CA Modell i Sverige.
Jag har precis beställt en Tojeiro 140, väl medveten om kvalitetsproblem på hårdvaran och att den är något tung. Men priset blev 3650 kronor inklusive frakt från Tyskland. Till det priset kan jag byta alla medföljande detaljer och det är ganska OK ändå. Det är inga problem att hitta en bättre kärra. Det är bara frågan om vad man vill betala.
Vist skall man helst ligga under 5 kilo. Men för att få vara med att tävla lokalt i Sverige så behöver du inte oroa dig för viktgränsen. Ingen väger kärrorna vid tävling och alla vet att om vi skulle göra detta så skulle inte alla få vara med. Att utesluta någon för att han har behövt göra en reparation för mycket det gör ingen. Det är ju flygmässigt ingen fördel med en tung kärra. Jag kommer dessutom att ta upp frågan att höja gränsen för Nordic på nästa F3A ting. Mer diskussion angående vikt gränsen på 5 kilo:http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=72
OS 140 RX är också en riktigt bra motor. Prestanda är något under YS 160DZ men i gengäld så har du 10 % nitro och 15 % olja istället för 20-30 % nitro och 20 % olja. Jag har gjort slut på ca 80 liter soppa hittills i år, så det blir ganska stor kostskillnad på de olika mottorena. OS 140 RX är betydligt mer lättstartad (man startar den utan problem förhand om man vågar) och tillförlitligheten är något högre. Kraften räcker gått och väl för Nordic. Men vill man ha den bästa prestanda för tävling, då är det utan tvekan YS som är bäst. Mer kraft på mellanregistret och betydligt bättre trottelrespons. Tojeiro 140 är bygd för YS med minipipa. Om du väljer en 2-taktare i den så får du bygga om en del, eftersom det inte finns någon piptunnel. Jag själv kommer att sätta i en YS 140 FZ som jag har liggande.
Motor ja, får se vad de blir, En polare har en eclipse som han kanske ska sälja, köper jag den så blir de nog en os140 känner att de blir kanske lite dyrt med en YS. ska testa tävla nästa år och känns som att det inte är någon större ide att kosta på allt för mycket i början, hade lite funderingar på en toijero 90 som första tävlings maskin
Vist skulle det fungera bra med en 90-kärra. Men skall man tävla på lika villkor så krävs det en 2x2 meters maskin. Alla har nämligen detta i Nordic. Detta året var min första säsong i Nordic. Jag köpte en gammal F3A maskin för 5500 kronor, då var den komplett förutom mottagare. Trots det låga priset så har den varit konkurrenskraftig.
Förra året så dök det upp många F3A-plan efter sista tävlingen. Många vill antagligen ha in lite pengar till ett nytt bygge under vintern. Sista tävlingen i år är 16-17 September.
Ja, Kristian ger sannerligen utförliga svar om det mesta. Mkt bra, även jag plockar upp en hel del matnyttigt ibland. Att höja viktgränsen: Mkt bra! Gäller det även piloterna så är saken biff...
Jag har egentligen bara en liten invändning när det gäller val av morot:
YS regerar fullständigt! Jag menar, fyrtakt med direktinsprutning o kompressor för jösse namn...Är inte det hitech så säg? Jag är teknikfantast med dragning åt det förbränningsfetischa hållet! Hade inte velat haft en 2t i kärran även om den kanske går billigare...En Hyndai Trajet går säkert också billigare än en Dodge Viper GTS, men det är inte det saken gäller!!!YS:n låter dessutom helt suveränt gött (ja, jag är bästkustbo, där pratar vi så...) är en baggis att ställa in, stark som en oxe, dessutom ser den rätt ball ut också...Till hösten skulle det visst komma en ännu större spis som ersättare till 160:n, kanske värt att kolla upp?
Reservation för OS 140 Fi, med elektronisk förgasare. Låter tillräckligt krångligt för att stilla min tekniktarm, även fast det är en tvåpetare. Den är dock dyrare i inköp än YS...
Och Kristian: Vi syns på onsdag//Acke
Du har helt rätt Acke. Av de 20 högst placerade i EM efter 4 omgångar så är det 10 Hacker (el), 9 YS och endast en med OS 140 Fi. Men OS 140 RX är en otroligt bra motor. Ett budget alternativ som vänder sig till den som vill ha lite bekymmer, otrolig driftsäkerhet och kan avvara den maximala tävlingsprestandan. Det enda som är dåligt på OS 140 RX är det bakre lagret. Man brukar byta det till ett SKF lager redan innan först starten.
Vi syns på onsdag. Skall bli roligt att se din nya kärra.
Kommentar