Yak 54 3D Metanol Twin-cyl 25cc

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kamikaze
    • jan 2007
    • 505

Yak 54 3D Metanol Twin-cyl 25cc

Hej gott folk...!

Då börjar jag en tråd här på min Yak. Kom gärna med synpugnter frågor råd och kritik..för det gillar jag.

Detta är mitt vårprojekt som beräknas stå klart lagom till ShootOut 2009

Vingspann: 1780mm
    Längd: 1634mm
    Vikt: 3,9-4,1kg
    Vingyta: 62dm2
    Motor: Denna motor ger obegränsade vertikal och hovringsprestanda CRRC PRO 26CC
    Motor: Metanol ASP91 tvåtakt eller ASP120 fyrtakt
    Servo för sidroder: Power HD 7150
    Servo för skevroder och höjdroder: minst 5kg dragkraft och metalldrev
    Spinner 82mm plast/kromad
    Spinner 89mm kolfiber

Motor blir denna metanol 4-t Boxermotor 25.2cc

• matbos
    • jul 2008
    • 1444

Nice den blir nog grym :vroam:

Kommentar

• M.B
      • aug 2008
      • 633

häftig:thumbup:!!!

Kommentar

• wesse
        • maj 2007
        • 5864

oj en Ålandstråd dom gillar jag för Åland äger fett yehhh

ser finemang ut det där ska bli kul o inspektera kärran o kramas med Ålänningar på shootOuten

Kommentar

• AmRi
          • jan 2009
          • 223

Hej,

Byggde själv ett likadant plan som jag premiärflög för några veckor sedan. Flyger fint tycker jag och är ganska snäll. Vingrockar dock lite vid hög alfa och klipper lite vid för mycket höjdroder men har inte löst alla trimningar och tyngdpunkt på den än.
          Landar spikrakt och snällt, prisvärt plan tycker jag och Edgen från samma serie är oxå rolig och flyga och ännu snällare. Har en Saito220 i min YAk 54 men din boxer låter säkert mycket härligare.

Kommentar

• Kamikaze
            • jan 2007
            • 505

Ursprungligen postat av AmRi
            Hej,

Byggde själv ett likadant plan som jag premiärflög för några veckor sedan. Flyger fint tycker jag och är ganska snäll. Vingrockar dock lite vid hög alfa och klipper lite vid för mycket höjdroder men har inte löst alla trimningar och tyngdpunkt på den än.
            Landar spikrakt och snällt, prisvärt plan tycker jag och Edgen från samma serie är oxå rolig och flyga och ännu snällare. Har en Saito220 i min YAk 54 men din boxer låter säkert mycket härligare.
            Hur stor tank har du i ditt flyg...?

Den som följde med i satsen är ju bara 350cc....!!

Min maskin är ju kanske av den lite törstigare sorten..!

Nån som har en aning vad som är lämplig tankstorlek till denna flyg/motorkombination ?

Kommentar

• AmRi
              • jan 2009
              • 223

Tanken som förljde med planet är nog för bensindrift. Jag har en DuBro tank på 20oz dvs 0,6L som verkar räcka länge. Ungefär hälften verkar vara kvar efter 8 min flygning.

Kommentar

• Kamikaze
                • jan 2007
                • 505

Tanken som förljde med planet är nog för bensindrift. Jag har en DuBro tank på 20oz dvs 0,6L som verkar räcka länge. Ungefär hälften verkar vara kvar efter 8 min flygning.
                Jag har en tank som är på 720....men det är ju dubbelt vad som kom med flyget....hmmmm...får flytta den så nära c.g som möjligt kanske det jämnar ut sig...eller ska jag satsa på en 500cc tank...kom med synpunkter nu grabbs...

Kommentar

• Kamikaze
                  • jan 2007
                  • 505

Ursprungligen postat av wesse
                  oj en Ålandstråd dom gillar jag för Åland äger fett yehhh

ser finemang ut det där ska bli kul o inspektera kärran o kramas med Ålänningar på shootOuten
                  Yeeeaaaahhh....snart vaknar denna ö till liv efter vinterdvalan..alla turister åker ju härifrån till hösten..få se hur det går med våra kära svenska turister nu när eran krona knappt är värd mer än toapappret....se till att få starta en kampanj för byte till euro i sverige nu Wesse... Yeahhhhh :sarcastic:

Kommentar

• AmRi
                    • jan 2009
                    • 223

500cc borde räcka till din motor. Har du en OS160 boxer i din Yak? Själv kör jag en OS200FS på 500cc och bränner ca hälften efter 8min flygning.

Kommentar

• Kamikaze
                      • jan 2007
                      • 505

Nej det är en kina kopia Planethobby 160 heter den....hade tänkt beställa denna tank http://www.fullkontroll.se/graupner-...ml-p-3734.html

Tror du att det är en bra ide att placera den lite närmare c.g....! Med tanke på den extra bränslemängden....eller är det bara att placera den på originalplatsen....finns plats att dra hela tanken bakåt en hel tanklängd :girl_cray3:

Kommentar

• jaka
                        • maj 2007
                        • 1490

Hej!
                        Inte större än 500cc till 20cc fyrtaktare!

Kommentar

• AmRi
                          • jan 2009
                          • 223

Ursprungligen postat av Kamikaze
                          Nej det är en kina kopia Planethobby 160 heter den....hade tänkt beställa denna tank http://www.fullkontroll.se/graupner-...ml-p-3734.html

Tror du att det är en bra ide att placera den lite närmare c.g....! Med tanke på den extra bränslemängden....eller är det bara att placera den på originalplatsen....finns plats att dra hela tanken bakåt en hel tanklängd :girl_cray3:
                          Den tanken du länkade till är nog lagom stor.
                          Tyngdpunkten påverkas inte nämnvärt av att man förbrukar ett par deciliter soppa. Om du flyttar tanken en tanklängd bakåt som du nämnde finns det risk att motorn går snålt när man stiger. Optimalt är att alltid ha tanken så nära motorn som möjligt. På en pumpad motor kan man flytta bak tanken över TP.

Kommentar

• Kamikaze
                            • jan 2007
                            • 505

Ursprungligen postat av jaka
                            Hej!
                            Inte större än 500cc till 20cc fyrtaktare!
                            Den är 25cc...så jag tror det blir lagom..! Men tror du jaka att det ska gå bra utan tryckmatning från ljudämparen...! Denna maskin har ju raka rör... :girl_cray3:

Kommentar

• Kamikaze
                              • jan 2007
                              • 505

Den tanken du länkade till är nog lagom stor.
                              Tyngdpunkten påverkas inte nämnvärt av att man förbrukar ett par deciliter soppa. Om du flyttar tanken en tanklängd bakåt som du nämnde finns det risk att motorn går snålt när man stiger. Optimalt är att alltid ha tanken så nära motorn som möjligt. På en pumpad motor kan man flytta bak tanken över TP.
                              Okej..! Då beställer jag graupners akrobatiktank..som e 500cc och placerar den så nära spisen jag kan

Kommentar

Arbetssätt...