Snabba metanolplan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • js_
    • jul 2007
    • 666

Snabba metanolplan

Nu börjar jag tycka att min Bobcat är för långsam o skulle vilja ha ett snabbare plan, hellst med motorn i nosen, för det är så svårt o få tag i skutande proppar.

Är det nån som vet vad det här är för plan? [ame="http://www.youtube.com/watch?v=GoIm2ODGhRo"]YouTube - viper rc airplane fast past la loma gurabo santiago R.d[/ame]

När jag letar på Viper eller Quickie 500 så kommer jag till GP viper, men den är ju högvingad.

Kom gärna med en massa förslag på snabba plan i samma storlek som bobcat eller större.
    Senast redigerad av js_; 2009-05-11, 13:07.
  • Corsair
    • dec 2007
    • 639

Snabba kärror med propp...

Kolla med , jaka på forumet, han kan allt om dessa kärrorna...:thumbup:

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
      • 5250

_js du ska ha en Weston Magnum R med west 50 å pipa, god för 320+

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=sGJYi1d1KjE"]YouTube - Very Fast R/C Plane 175 mph[/ame]
      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
        • 5250

Hittade en till

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=DMRa7jPYriM"]YouTube - Magnam Madness 200mph[/ame]
        //DrHanke

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
          • 5250

Hittade min tråd om min egen:
          Senast redigerad av DrHanke; 2009-05-11, 13:59.
          //DrHanke

Kommentar

• MarcusG
            • aug 2008
            • 105

Jaså, det är här JS får stöd för sina fartfantasier. Han bara svamlar om att bobcaten går för långsamt hemma på motorportalen! :sarcastic:

Kommentar

• Ludde
              • maj 2006
              • 399

Har nyss bytt åt mig en sådan :-) en MagnumR alltså,

Väntar med skräck och förtjusning på första försöket.. :-)

Kommentar

• js_
                • jul 2007
                • 666

Jo jag har nog kikat på den där, men det skulle helst få va en lite större.
                Men hittar jag ingen annan så får det väl bli en sån där

Men den som jag länkade till i första inlägget verkar ju gå fortare.
                Det är ju sån tjusning o köra fort som fan just ovanför marken

Kommentar

• No4
                  • okt 2007
                  • 165

Löjligt......

Jojo då har ni inte sätt mycket som går fort.

Ett tips är att åka och kolla på en F3D pylontävling (om ni törs) .

Vi kommer att visa upp och köra med 2 plan i samband med Norbergsträffen nu den 21 Maj. 350 Km/h i planflykt . Med lite dykning så går det fortare.
                  Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1490

Hej!
                    Skoj att du intresserar dig för lite snabba flygplan! -Nu är det ju inte speciellt svårt att flyga fort direkt utan det svåra är att flyga fort tillsammans med andra= Pylonracing!!!
                    I snabbaste pylonklassen F3D pratar vi om 350-400km/h i planflykt, men då heter 6,5cc motorerna Nelson,IR eller Profi och inte Weston=Webra!

Kärrorna på bilderna ovan går ju inte speciellt fort och inte gör de några 320km/h heller!
                    Snarare runt 200km/h.

Vill du ha tag i en Q-500 kärra som flygs i första filmen så finns det en mängd sådana att få tag från amerika och även några från svenska tillverkare. Bl.a tillverkas "Ryggskott" (ursprungs-Q-500-kärran från 1972) och "Dodger" här i sverige av Erik Person i Säter.
                    En sådan kärra med vanlig 6,5cc sportmotor, ASP.40 eller Webra .40 GT, 80/20 soppa och 10x6 RAM eller Graupner snurra, gör ca 160-180km/h.

En likadan kärra men med Nelson eller Jett motor, 8,8x8,75 APC snurra,10% nitro och 17% syntetolja, gör ca 225-250km/.
                    Här nedan ser du några modeller som används i Q-500 racing. Från vänster 2st "Dodger" Q-500 kärror!
                    2:a bilden. 6,5cc Nelson LS motor avsedd för Super Q-500 racing,varvar ca 20000v/m med 8,8x8,75 APC snurra.
                    3:e Webra .40 GT i en "Viper", Varvar ca 14000v/m med 10x6 RAM prop.
                    4:e Start i Q-500 pylon.
                    5:e "Grand Chelem 2" Q-500 modell från tjeckiska Topmodels.
                    6:e China -Clipper eller som den också heter; "Sonic 500"!
                    7:e Min första China -Clipper, byggd 1993l! Still going strong!
                    8:e Kyosho GX .40 i China -Clipper! samma tillverkare som ASP.
                    9:e Sonic 500 byggsats!
                    10:e "Taipan" Q-500 kärra i glasfiber från Big Bruce racing products i USA
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av jaka; 2009-05-11, 16:58.

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Ursprungligen postat av drhanke

Hörru hanke... sluta spamma inlägg, eller måste jag lära dig hur man går in å redigerar inlägg :sarcastic:
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Michael
                        • maj 2006
                        • 1742

Är man ute efter att flyga riktigt snabbt och inte har något tävlingsreglemente att ta hänsyn till är en Q-500 modell inte bästa lösningen. Nyckeln till att flyga snabbt är först och främst att hitta/bygga en modell med tillräckligt lågt luftmotstånd.
                        Jag flyger inte speed själv men har en kompis i England som gör det. Jag har hört mig för och hans förslag till en kombination som fungerar och som är verkligt snabb (>250 km/h) är följande:

Flygplan: Stinger 40 (http://www.speedmodels.nl/stinger40/stinger40.htm)
                        Motor: OS 46 VX-DF
                        Propeller: APC 8.75X9.0W kortad till 8x9
                        Pipa: MACS 1150 (http://www.macspro.com/tunedpipes.asp)

/Michael
                        Senast redigerad av Michael; 2009-05-11, 18:31.

Kommentar

• DaEk
                          • aug 2007
                          • 411

Vem säljer dessa dära nelsonmotorerna och vad går dem på?

(menar såklart vad dem kostar, inte vad dem går på för bränsle)
                          Senast redigerad av DaEk; 2009-05-11, 19:57.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

JS, sa inte du att du hade svårt se Kamikazes Combat-Mustang när han flög med den? =)
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kenneth67
                              • jun 2007
                              • 2545

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=p4h5k1Km2zU"]YouTube - Diamond Dust Flights[/ame]
                              kan du få tag i en sådan här .. så .. dom e ruskigt snabba ! .. å inget motstånd i luften heller ..
                              har själv en sådan med en magnum gp 46 vikt fulltankad knappa kilot .. och dessutom husteriskt roliga att flyga kom i full fart å ge full höjd går det i 200 knyck så viker den i 90 grader rakt upp utan att tveka .. med rejäla utslag en roll hastighet så du inte hinner med att räkna ... även detta i full fart utan att tveka elle rammla i bitar ...
                              den består av ett par balsa bitar samt 3 kolfiber rör samt klädsel sök på diamond dust

Kommentar

Arbetssätt...