Above All - Pitts Python "ELITE SERIES"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trigger
    • jan 2009
    • 15

    #1

    Above All - Pitts Python "ELITE SERIES"

    Hej.

    Tänkte kolla om någon har lite tips till mig angående tp måttet på en
    Pitts Python.
    Jag har byggt den efter manualen till punkt och prickar, men såg nu att tp måttet
    va till el-versionen.
    Har en asp 91 2-takt i den, och givetvis vid prov flygningen flög den mycket illa för tp måttet va satt som i manualen.
    Frågan är nu,, är det någon som har info om tp måttet när man kör med metanol motor???

    Tack på Förhand
  • matbos
    • jul 2008
    • 1444

    #2
    framtung baktung ? Tyngdpunkten torde ju vara densamma. Med el resp glöd.

    Kommentar

    • Trigger
      • jan 2009
      • 15

      #3
      eftersom tp tydligen ska vara samma så är det något annat som är problemet,

      Kommentar

      • Ompa
        • aug 2006
        • 2961

        #4
        Kolla med grabbarna på Fullkontroll, dom har ju byggt några stycken och borde veta. Monterar själv en just nu, men har inte kommit så långt ännu.
        Men tyngdpunkten borde vara samma oavsett motor typ, el/metanol.
        TP är väll framräknat som optimalt när dom konstruerar modellen.
        Hur beter sig din modell när du säger den flyger illa?
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

        Kommentar

        • Stuvjo
          • nov 2007
          • 40

          #5
          Framtung, baktung??

          Tjaa!

          En tanke bara.......................
          Kärran kanske blir för tung med 91:an o knappa halvlitern soppa. Jag har själv märkt att 10% förändring av flygvikt kan förändra flygegenskaperna dramatiskt.

          Kommentar

          • Ompa
            • aug 2006
            • 2961

            #6
            Jag vet att Fullkontroll flyger en av sina Pittsar med en ASP FS91.
            Själv så ska jag knö in en Saito 100 i min. Men den har jag för mig väger mindre än ASP 91.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            :crazy_pilot:
            //Tomas//

            Kommentar

            • Trigger
              • jan 2009
              • 15

              #7
              Tydligen står de fel i manualen,, står 40mm från NEDRE vingens framkant,
              fullkontroll har 80mm från ÖVRE vingens framkant på sin provmodell.
              Ska testa detta och se hur de blir..

              Tack Uno för info!!

              Kommentar

              • Tritanium
                • okt 2008
                • 3

                #8
                Hej!

                Jag håller också på och monterar ihop en Python med en Saito FA100,
                men vilket håll vände ni era motorer. Det verkar vara bäst plats åt sidan, man vill ju helst inte göra några hål i den fina glasfiberkåpan.
                Vad kör ni med för propeller?

                Mvh Fredrik
                Senast redigerad av Tritanium; 2009-06-12, 07:26.

                Kommentar

                • Krille
                  • maj 2006
                  • 1184

                  #9
                  Bäst för flygegenskaperna är att mondera motorn rakt nedåt. Eller igentligen nästan rakt nedåt. Målet är iaf att när du håller planet under proppaxeln och under fenan skall planet väga vågrätt. Monterar du motorn åt höger kommer planet luta åt höger om du inte blyar i vänster vinspets.

                  Vissa plan är mer kännsliga för balans i longitunella leden än andra. Jag hade en sukchoi en gång som flög som SKRÄP innan den blev balanserad medans den flög som en dröm efter balansering.
                  //Kristoffer gustafsson

                  Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                  Helikopter: T-rex 700 DFC,
                  Sändare: Futaba T18SZ,

                  Kommentar

                  • Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

                    #10
                    Trottelservot

                    Är det någon här som har en bra lösning på hur trottelservot ska sitta? Den medskickade lilla plyfa biten i metanol konverteringsatsen sa inte mej så mycket om placering.
                    Bild någon?
                    Tänkte nämligen kasta mej över detta i morgon torsdag, så eventuella lösningar skulle vara intressanta att beskåda :stupido2:
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    :crazy_pilot:
                    //Tomas//

                    Kommentar

                    • Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

                      #11
                      Jaha, då var Pittsen premiärad. Ett strålande väder att flyga i, svag vind från ost och en temp på 28grader i skuggan, och på fältet finns det minimalt med skugga :cheers2:

                      Nåväl. efter att fått Saito 100 att gå som den skulle var det så dags att ta upp den. Tyckte att vänster ställben skakade lite mycket när maskinen taxade ut och även under take off. Men modellen stack till väders så fint, utan ett enda klick på någon av trimmarna så flög pittsen spikrakt och svarade galant på alla roder. Trivsam att flyga.
                      Vid landningen hände det dock något. En perfekt sättning, en liten studs med återföljande normal sättning. Knak hörs från modellen och den nosar över.
                      Skit också, vad hände nu var det som for genom skallen. Det vänstra ställbenet var något böjt bakåt vilket gjorde att hjulkåpan tog i gräset och skapade broimseffekten.
                      Vid närmare besiktning hemma var det "någon" som inte hadde dragit åt dom tre skruvarna till den ställhalvan :banghead: :blush:
                      Bara att räta ut stället och skruva fast det igen. Pinsamt. Men ska ändå passa på att förstärka ställets fästplatta för framtida flygningar.

                      Några bilder från gårdagen, tagna i trädgården.
                      Bifogade filer
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      :crazy_pilot:
                      //Tomas//

                      Kommentar

                      • matbos
                        • jul 2008
                        • 1444

                        #12
                        Grattis till premiären.:icon_pidu: På ett igen bara :thumbup:

                        Kommentar

                        • Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

                          #13
                          Ursprungligen postat av matbos
                          Grattis till premiären.:icon_pidu: På ett igen bara :thumbup:
                          Tackar.
                          Jorå, kör lite nattamngling i kväll/natt för att få förstärkningarna på plats, och lite glasfiberväv plus epoxi.
                          Sen ska man väll inte behöva tänka på ställen nått mer :stupido2:
                          Hoppas på nya äventyr med Pittsen mot slutet av veckan :crazy_pilot:
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          :crazy_pilot:
                          //Tomas//

                          Kommentar

                          • Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

                            #14
                            Grattis till premiären, Ompa. Sicken otur med stället, men det är lätt att glömma. Själv brukar jag flyga utan hjulkåpor för om det blir en taskig sättning och stället skulle lossna vid en nosning så brakar kåporna gärna in i vingen och gör minst ett par otrevliga hål i klädseln.
                            Kör bara med kåporna på vid "högtidliga tillfällen". Men det är snyggt med kåporna på.
                            /Lelle

                            Kommentar

                            Arbetssätt...