Enya 3 i 4T motor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1810

    #16
    Ursprungligen postat av Diesel
    bygg om den till Diesel !!! så slipper du klydda med stift hit och stift dit. ! Tanka , och kör . Enkelt och bra.!:sarcastic:
    He He... Njae jag har nog med problem med dieselmotorn i bilen. En C5 2,0 HDI. Tror jag har strul med någon spidare då den knackar mer än jag tror den ska göra.

    /Mats

    Kommentar

    • lennart wiklund
      • maj 2008
      • 275

      #17
      Ursprungligen postat av senmathal
      He He... Njae jag har nog med problem med dieselmotorn i bilen. En C5 2,0 HDI. Tror jag har strul med någon spidare då den knackar mer än jag tror den ska göra.

      /Mats
      Rätt val.Kör oxå c5 2.2 hdi,bästa dieselmotorerna kommer från Psa gruppen,det är bara så...
      Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
      samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
      Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

      Kommentar

      • Per P
        • jun 2007
        • 1286

        #18
        Ursprungligen postat av jaka
        Hej!
        Jag vet att Enya själva rekommenderade Enya 3 stift is sina fyrtaktare.
        Men att det skulle funka i andra ...Nej!
        Jag har ett Enya3 i min O.S Alpha 56a, och det funkar kanon, så berätta gärna hur du kan vara så tvärsäker på att det INTE skulle fungera... Dessutom har vi ett par stycken i klubben vars ASP (bland annat) fungerat bättre sen de bytt FRÅN O.S-F till Enya3... Och min Enya 155-4c som jag har i min Spitfire går som en klocka, och inte tusan har jag satt i något O.S-F stift i den...
        Våga vägra Powerbox!

        Futaba T26SZ

        Kommentar

        • lassebetong
          • mar 2007
          • 1255

          #19
          Premiärade min Enya 53:a i går.
          Den var givervis utrustad med rekomenderade No.3 stift.
          Underbar gång på motorn trots att den sitter inverterad.
          Som Disel nämt ovan så är OS F stift för långa.
          Hur som så funkar Enyan kanon med Enyastift.

          /Lasse

          Kommentar

          • lennart wiklund
            • maj 2008
            • 275

            #20
            sedan är ett enya stift mycket,mycket bättre.Os fyrtaktstift tycker jag är mer eller mindre värdelösa.Jag har enyas stift i alla mina fyrtaktare,ger en mycket finare gång,lägre tomgång samt bättre trottling.Detta är ju vida känt att Enyas stift är i toppklass.Ger även några hundra varv extra på toppen enligt varvräknaren.
            Saitos motorer går underbart med Enya 3.Sådant har jag i min 91:a i 1/4 skala sig cubben.Underbar tomgång med 10% Nitro.
            Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
            samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
            Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

            Kommentar

            • senmathal
              • sep 2008
              • 1810

              #21
              Ursprungligen postat av lennart wiklund
              Rätt val.Kör oxå c5 2.2 hdi,bästa dieselmotorerna kommer från Psa gruppen,det är bara så...

              Jo nog vet jag att du kör en C5 långmilare allt. Vi ses ju på fler forum du och jag

              /Mats

              Kommentar

              • senmathal
                • sep 2008
                • 1810

                #22
                Då har jag testat Enya 3 i min ASP 61 FS. Det gick väl så där. Det först jag kunde kostatera var att motorn var mycket svårstartad med detta stift. När den sedan väl startade gick den för det mesta baklänges. Till slut startade den och gick åt rätt håll men stannade när jag trog på gasen. Ställde upp skruvarna lite och kom till slut upp i luften och första flygningen gick bra.

                Ner och tanka och nya startförsök. Till slut startade den men stannade direkt när jag gasade lite. Justerade upp huvundnålen en aning och upp i luften ett varv sedan en brant stigning och för första gången sedan ny stannade motorn i luften. Som tur var låg jag perfekt till för en dead stick- landning så det gick bra.

                Nu finns ju alltid möjligheten att det är någonting annat som strular men det är i varje fall inget som jag kan se. Motorn gick hur bra som helst på både ASP eget stift och OS stiftet som satt i innan. Dessutom var den mycket lättare att starta. Nu använder jag bara fegpinne när jag startar, för den som har elstarter antar jag att det fungerar bättre.

                Min teori är att det kortare glödstiftet inte riktigt kommer in förbräningsrummet som det ska. Det är mycket möjligt att motorn skulle kunna få till med detta stift med ytterligare justeringar på nålarna. Jag kommer dock att köpa ett OS stift och testa utan att vidta några andra åtgärder. Skulle motorn fungera som den ska igen så får det nog vara med Enya-stift för min del.

                /Mats

                Kommentar

                • jaka
                  • maj 2007
                  • 1484

                  #23
                  Hej!
                  Det var ju de ja sa! De ska vara OS F stift i alla fyrtaktare om man kör med 0-15% nitro!
                  Mer nitro än så ....så kanske det funkar med Enya 3!

                  Kommentar

                  • palmqvist
                    • aug 2008
                    • 4

                    #24
                    enya 3

                    Hej.
                    Jag använder bara enya 3 stift till mina 4-taktsmotorer.
                    det är lasermotorer från 70-180,de går bäst på detta stift har provat
                    os f stift,men jag tycker att de går bättre på tomgång med enya 3 stift,
                    Kör med 10 procent nitro.

                    MVH/Ingemar

                    Kommentar

                    • kenneth67
                      • jun 2007
                      • 2545

                      #25
                      Ursprungligen postat av palmqvist
                      Hej.
                      Jag använder bara enya 3 stift till mina 4-taktsmotorer.
                      det är lasermotorer från 70-180,de går bäst på detta stift har provat
                      os f stift,men jag tycker att de går bättre på tomgång med enya 3 stift,
                      Kör med 10 procent nitro.

                      MVH/Ingemar
                      det är det samma här .. enya 3 funkar klockrent för mig tillåmed min gammla os 90fs trivs med detta stift .. tror mig även veta att packo (diesel) kör de flesta av sina 4 taktare på dessa stift !! för övrigt så kör jag mina på 5/15 soppa med klotz olja
                      så nålar man bara in motorn ordentligt så har man ett toppen stift som dessutom överlever minst 4-5 st os F då enyas stift är ren iridium tråd även detta enligt en viss känd motor expert här på forumet !

                      märk att enya 3 är enyas egna 4 takts stift ! det är alltså avsett för just fyrtakt och i synnerhet enyas 4 taktare

                      däremot så är det ett kanon stift till de lite större 2 taktarna ,,

                      Kommentar

                      • Per P
                        • jun 2007
                        • 1286

                        #26
                        Ursprungligen postat av jaka
                        Hej!
                        Det var ju de ja sa! De ska vara OS F stift i alla fyrtaktare om man kör med 0-15% nitro!
                        Mer nitro än så ....så kanske det funkar med Enya 3!
                        Läs mitt förra inlägg i den här tråden...
                        Våga vägra Powerbox!

                        Futaba T26SZ

                        Kommentar

                        • senmathal
                          • sep 2008
                          • 1810

                          #27
                          Det verkar vara olka erfarenheter av Enya 3 stift. Det är mycket möjligt att jag skulle kunna få min motor att fungera med det också om jag gav mig till tåls. Det jag tycker verkar konstigt är dock att det speciella utsticket på OS och ASP stift inte skulle fylla någon funktion. Glödtråden kommer ju faktiskt en bra bit längre in förbräningsrummet.

                          Jag får nog försöka lite till men det är så trist att hålla på då motorn är så svårstartad. Ni som får det att fungera, använder ni starter eller flippar ni för hand? Med OS stiftet var motorn alltid lättstartad.

                          /Mats

                          Kommentar

                          • LAB
                            • dec 2007
                            • 634

                            #28
                            Enya3 är skit,OS F är bäst.Så är det!:sarcastic:

                            Kommentar

                            Arbetssätt...