Snart ger jag upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lada008
    • sep 2006
    • 84

    #1

    Snart ger jag upp

    För andra gången i år så totalförstördes den andra av mina 3 kärror
    fenomenet är lika på dom bägge
    Flyger hur bra som helst och så helt plötsligt slutar allt att fungera och så viker dom ner sig och går ner i spenaten jag förstår inte !!!!
    Den här sista var precis provflugen och flög jätte bra
    Kan det vara radio störning?
    Bifogade filer
  • Daniel L
    • nov 2006
    • 1250

    #2
    tycker det låter som att mottagaren går in i Fail safe läge. Vilket kan bero på ett dåligt ack i planet.
    glöm inte bilder och filmer:thumbup:

    MVH
    Daniel L

    Kommentar

    • teamfj
      • jan 2009
      • 254

      #3
      2,4 Ghz eller 35 mhz ? äldre version ?
      Kolla alla kablar är OK, inga dolda kabelbrott etc
      Räckviddstest gjord? (35 mhz)
      Acc kontroll
      Antenn kontroll, dvs antenn i radion och mottagare (35 mhz).
      Osv

      Kommentar

      • McRegor
        • maj 2006
        • 7942

        #4
        Hej,
        Frånsett diverse olika tänkbara tekniska problem så finns ju till slut också det kanske största "problemet" nämligen vi själva som håller i spakarna...
        M a o - det är inte så att du överskridit resp kärras möjliga flygförmåga så att kärran kanske klippt för dig och du inte hunnit "få tillbaka" den ?
        Om den sista "var precis provflugen" så finns det ju en uppenbar risk att du inte hunnit lära dig kärrans begränsningar.
        Ett vanligt fel idag - när många lattjar med lätta depronkärror och annat lätt elflyg - är att man helt enkelt inspirerats av de låga flyghastigheter som dessa kärror har och flyger alltför långsamt även med större kärror. Jag har sett detta alltför ofta på fältet så möjligheten finns trots allt.... Men visst kan det också vara tekniska problem med din radioutrustning eller med ackarna.
        Hälsningar
        Roger

        Kommentar

        • jaka
          • maj 2007
          • 1483

          #5
          Hej!
          Har du kollat räckvidden ??
          Alla moderna radioapparater ska ha 100m räckvidd med ihopskjuten sändarantenn.
          Har sätt massor av nybörjare (det är oftast såna) som har kommit ut till oss med utrustning som haft dålig räckvidd (detta oavsett märke) pga:

          1. Dåligt laddade accar.
          2. Gamla accar.
          3. Mottagare som behövts trimmas.

          Sen kan det förstås vara pilotfel...
          Viker sig , säger du. När då ? Ett flygplan ska inte vika sig hur som helst.
          Mycket viktigt är att vingarna är raka eller hellre att de har "wash-out" i tipparna. Du har väll kollat med Robart meter eller liknande så inte vingen är skev.
          Har vingen "wash-in" (skev vinge) är det inte konstigt att planet bara viker sig.
          Senast redigerad av jaka; 2009-08-13, 20:38.

          Kommentar

          • Lada008
            • sep 2006
            • 84

            #6
            Tack för alla svar
            Det som var konstigt var att förra kärran betedde sig likadant den hade en helt ny ack i planet
            Den liksom bara slutade att lyda roder och forsatte raktfram sen gick den ned i spiral
            har inte analyserat eländet något direkt det ligger i bilen och skräpar
            Vinarana och stabbe och fena klarade sig så jag ska bygga en ny kropp nästa v
            har en sista semester kvar då

            Kommentar

            • Corsair
              • dec 2007
              • 639

              #7
              Hej Lada008
              Ny acc!?, har du motionerat accen, nya accar behöver laddas/laddas ur ca 2-3 ggr innan första flygningen.
              Jag tror att du fick slut på strömmen....:banghead:

              Kommentar

              • Lada008
                • sep 2006
                • 84

                #8
                Det är säkert så som du säger känns som det mest logiska
                Ska kolla imorgon

                Kommentar

                • McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

                  #9
                  Hej,
                  Visst kanske acken blir bättre efter några cykler men några underverk brukar sällan inträffa. Du kanske får ut lite högre effekt (=lägre inre resistans). Men du borde ju sett hur mycket som det gick att ladda acken med... Ligger i-laddningen (mAh) nära ackens kapacitet så kan det givetvis vara felet. Men min gissning är att det beror på något annat...
                  Har du följt Jaka's råd och testat räckvidden t ex ?
                  Hälsningar
                  Roger

                  Kommentar

                  • Ludde
                    • maj 2006
                    • 399

                    #10
                    Så länge man inte har 2,4 finns det ju alltid det spåret att gå på för att få frid i sinnet, dock är en gammal radio inte så bra heller.. oavsett frekvens, även om det funkar bra med 35 alltså, påt igen å grotta lite så löser det sig nog..
                    btw. byt kristaller.. inte så dyrt.. :-)

                    Kommentar

                    • bem

                      • apr 2009
                      • 1643

                      #11
                      Kanske du borde skicka in radion för "hälsokontroll" hos serviceverkstad?

                      /Bo

                      Kommentar

                      • Lada008
                        • sep 2006
                        • 84

                        #12
                        Köpt en ny sändare för ett tag sedan dock var det inte den som jag använde vid detta tillfälle
                        Förra sändareb var från 2002 så den är väl inte direkt lastgammal den med
                        En sak som var gemensamt för de bägge kvaddade modellerna var att dom hade vingservon
                        den kärra jag har som inte har vingservon har gått som en klocka sedan 2003
                        Om de har någon betydelse vet jag inte
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • andWho
                          • nov 2007
                          • 552

                          #13
                          Hej,
                          Hade en liknande incident, allt bara dog.


                          Men att det skulle hända dej i två av tre kärror verkar ju osannolikt....
                          För du använde väl inte samma ack i båda fallen ??
                          /A

                          Kommentar

                          • Lada008
                            • sep 2006
                            • 84

                            #14
                            Nej det var två olika ackar

                            Kommentar

                            • jaka
                              • maj 2007
                              • 1483

                              #15
                              Hej!
                              Vad då för accar?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...