vad är detta för plan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elia
    • mar 2008
    • 261

    #1

    vad är detta för plan?

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som känner igen dessa plan, om det är några verkliga modeller eller om det bara är fantasiplan.
    Bifogade filer
  • Per P
    • jun 2007
    • 1286

    #2
    De 2 till vänster kallas "AirTractor" och finns i verkligheten. Används som besprutningsflygplan....
    Den till höger är en "Stick" och är bara ett modellflygplan.
    Våga vägra Powerbox!

    Futaba T26SZ

    Kommentar

    • Elia
      • mar 2008
      • 261

      #3
      Okej, de var roligt att få veta vad det är för något.

      Mvh Elia.

      Kommentar

      • Per P
        • jun 2007
        • 1286

        #4
        Vassegod =)
        Sök på Youtube på "Air Tractor" får du se. Finns några häftiga filmer där!
        Våga vägra Powerbox!

        Futaba T26SZ

        Kommentar

        • McRegor
          • maj 2006
          • 7942

          #5
          Hej,
          "Sticken" - eller som den ursprungligen hette nämligen "Ugly Stick" (och sedermera bl a "Middle Stick" och "Little Stick") kan du läsa om på många ställen - bl a i denna dokumentation till Reflex-simulatorn - http://time.fh-augsburg.de/~erd/Mode...d/UglyStik.pdf
          Det är en av mina absoluta favoriter genom tiderna och en alldeles utmärkt "bus-kärra" som än idag finns som ARF från många leverantörer.
          Hälsningar
          Roger

          Kommentar

          • jaka
            • maj 2007
            • 1483

            #6
            Hej!
            De två kärrorna till vänster är "Thrush Commander" ! Tillverkades här i sverige någon gång på slutet av sjuttitalet.
            Den till höger är en "Sweet stick" eller "Middle-stick"...eller finns flera namn ! Urspunget tillverkat av Graupner någon gång på slutet av sextiotalet.

            Kommentar

            • Elia
              • mar 2008
              • 261

              #7
              så det är inte piper pawnee då?

              Mvh Elia.

              Kommentar

              • jaka
                • maj 2007
                • 1483

                #8
                Hej!
                Nix!
                Thrush Commander !

                Kommentar

                • Elia
                  • mar 2008
                  • 261

                  #9
                  Jag har lite funderingar på att renovera det gröna planet till vänster och få det mera skalalikt, funderar lite på vart jag ska få tag på info om planet om det finns någon ritning till just min modell, färgskema eller bilder på ett riktigt. Någon som sitter på lite info kanske?
                  Senast redigerad av Elia; 2009-09-07, 19:48.

                  Kommentar

                  • Elia
                    • mar 2008
                    • 261

                    #10
                    Jag har googlat lite men de finns inte så mycket om just trush commander, eller air tractor.

                    Vem säljer ARF:er?

                    Kommentar

                    • Elia
                      • mar 2008
                      • 261

                      #11
                      Ingen som kan hjälpa mig med att ta fram lite bilder, information om hur en riktig thrush commander ser ut?

                      Kommentar

                      • Mr X
                        • apr 2007
                        • 1055

                        #12
                        Ursprungligen postat av Elia
                        Ingen som kan hjälpa mig med att ta fram lite bilder, information om hur en riktig thrush commander ser ut?
                        Hela nätet är ju fullt av bilder på den.


                        Flugzeuginfo.net is the comprehensive civil and military aircraft encyclopedia with photogallery, airport-codes, airline-codes, aircraft-codes, country-codes, NATO-codes, aviation museums and much more.


                        Today in production by Thrush Aircraft.

                        Senast redigerad av Mr X; 2009-09-10, 12:31.
                        RC Åland
                        RC Åland på facebook
                        På tok för många flygande saker.

                        Kommentar

                        • Elia
                          • mar 2008
                          • 261

                          #13
                          Hej!

                          Jo det finns ju en del bilder, jag söker lite mer detaljerade bilder på tex. instrumentering, hur sprutmunstyckerna ser ut å ja lite mer detaljerade bilder. Jag har en liten fundering om jag skulle bygga in någon typ av besprutnings funktion (vatten) kanske kunde ta hjälp av en rökagregats pump eller liknande.

                          En annan fråga, hur får man bort klädrel på smidigaste vis? är det bara att skrapa?

                          Mvh Elia.

                          Kommentar

                          • jaka
                            • maj 2007
                            • 1483

                            #14
                            Hej!
                            Beror på vilken klädsel det är!
                            Plastfilm tas lättast bort med varmluftpistol och hårt arbete +lite slipning.
                            Siden/nylon... dras bara bort+slipning.
                            Glasfiber... slipas!

                            Kommentar

                            • Elia
                              • mar 2008
                              • 261

                              #15
                              Ja det är någon typ av flastfilm.
                              Skall testa med varmluft.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...