Har jag allt som behövs?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huio
    • mar 2012
    • 72

Har jag allt som behövs?

Hej.
    Jag har en Spektrum DX6i och en AR6210 mottagare. När jag får min Multiplex FunCub vill jag inte komma på att något mer behövs för att få den i luften.
    Den kommer färdigbyggd från fabrik men jag är inte helt säker på att det bara är att sätta i mottagaren och flyga. Hur blir det t.ex. med flaps? Räcker 6 kanaler till alla servon? Eller behöver man en Y-kabel? Måste skaffa det i så fall.

Tack på förhand!
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Du behöver troligen y-kabel för flaps.
    Du kanske behöver andra förlängningskablar också.

Ingår verkligen batteri?
    Har du laddare till LiPo?
    fredrik

Kommentar

• Huio
      • mar 2012
      • 72

Ursprungligen postat av freddan_6
      Du behöver troligen y-kabel för flaps.
      Du kanske behöver andra förlängningskablar också.

Ingår verkligen batteri?
      Har du laddare till LiPo?
      Okej. Ja batteri har jag tre stycken samt laddare.

Kommentar

• metric
        • aug 2012
        • 127

Har du rätt kontakt på batteriet?

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Hej,
          Gissar att du inte flugit alltför mycket och om så är fallet så kan du strunta i flapsen till en början - den flyger sakta och fint ändå. Flaps är bara mera att hålla reda på så flyg in dig ordentligt utan flaps och när allt går med "ryggmärgen" så kan du aktivera flapsen - om du vill.
          F ö brukar det vara bra att ha förlängningskablar av olika längder hemma och likaså nån Y-kabel. Handlar du ifrån t ex Hobbyking så blir det inte många kronor för detta. Likaså några olika proppar så att man slipper sitta och vänta på ny leverans när den går sönder. De kontakt-typer man använder är likaså bra att ha på lager.
          Hälsningar
          Roger
          Edit: Många svar medan jag satt och skrev...

Kommentar

• Huio
            • mar 2012
            • 72

Ursprungligen postat av McRegor
            Hej,
            Gissar att du inte flugit alltför mycket och om så är fallet så kan du strunta i flapsen till en början - den flyger sakta och fint ändå. Flaps är bara mera att hålla reda på så flyg in dig ordentligt utan flaps och när allt går med "ryggmärgen" så kan du aktivera flapsen - om du vill.
            F ö brukar det vara bra att ha förlängningskablar av olika längder hemma och likaså nån Y-kabel. Handlar du ifrån t ex Hobbyking så blir det inte många kronor för detta. Likaså några olika proppar så att man slipper sitta och vänta på ny leverans när den går sönder. De kontakt-typer man använder är likaså bra att ha på lager.
            Hälsningar
            Roger
            Edit: Många svar medan jag satt och skrev...
            Hej!
            Nej har inte flugit så jättemycket, hade Easystar II som jag inte längre har kvar.
            Kollade lite på Hobbyking nu och hittade detta.
            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10486 - Y-kabelÄr det en sådan jag ska ha? Står något om eLogger V3, så är inte säker.

Om jag också köper några extra proppar till FunCuben kan jag då ta vilka som helst? Står att FunCub använder 13x4.

T.ex. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=5368
            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=24276

Kommentar

• Huio
              • mar 2012
              • 72

Tänkte också passa på att fråga om ni tycker det är värt att köpa en Hobbyzone super cub som man kan ha att leka med ifall det tar några månader till att få hem FunCuben. Också bra att öva mer med ett billigare plan så att jag inte kraschar Funcuben direkt.

Så skulle man kunna köpa till flotörer. Är ju inte borstlös motor ser jag men kanske kan vara kul ändå? Vill också filma en del med min lilla kamera.

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Nja servosplittern som du hittade är för att kunna logga trottlekanalen, och du ville väl ha för att kunna koppla in skev?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9691

så ska dom se ut.
                ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                |FPV STUFF|
                |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                | DJI Inspire 1 |
                |TERMIK OCH HANG |
                |
                Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Huio
                  • mar 2012
                  • 72

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                  Nja servosplittern som du hittade är för att kunna logga trottlekanalen, och du ville väl ha för att kunna koppla in skev?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9691

så ska dom se ut.
                  Tack för det! Skulle du vilja länka till en servo förlängningskabel också? Hittade lite olika sorter men heller inte där säker på vilken man borde ta. Tack.

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

finns lite alla möjliga. undvik för tunna saker bara , högre awg = tunnare kabel.
                    sök på servo leads så får du upp det mesta du kan behöva.

här är några som brukar funka bra http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9685
                    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                    |FPV STUFF|
                    | DJI Inspire 1 |
                    |TERMIK OCH HANG |
                    |
                    |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Huio
                      • mar 2012
                      • 72

Tack det ser bra ut!

Vet du något om Hobbyzone Super Cub? Tänkte nämligen lägga en beställning på det men har lite beslutsångest. Det verkar vara ett omtyckt nybörjarplan.

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Nepp. har egentligen ingen koll alls på flygplan, helikopter är det du skall satsa på
                        |FPV STUFF|
                        | DJI Inspire 1 |
                        |TERMIK OCH HANG |
                        |
                        |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Den enda Hobbyzone-kärra jag har egen erfarenhet av är T-28 Trojan (ca: 1,10 i spv). Mycket trevlig kärra utan egna hyss. Men Funcub är ju minst lika snäll den också så tar du det bara lite försiktigt i början så bör den fungera.
                          //Roger

Kommentar

• Huio
                            • mar 2012
                            • 72

Ursprungligen postat av McRegor
                            Den enda Hobbyzone-kärra jag har egen erfarenhet av är T-28 Trojan (ca: 1,10 i spv). Mycket trevlig kärra utan egna hyss. Men Funcub är ju minst lika snäll den också så tar du det bara lite försiktigt i början så bör den fungera.
                            //Roger
                            Jag tänkte mest att jag vill ha ett medan jag väntar. Eller ja, inte enbart pga det. Vill t.ex. använda flotörer och det skulle kännas lite bättre att använda ett billigare plan nära vatten.
                            Och två plan är väl inte fel att ha!

Kommentar

• simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

alltid två av allt i rc världen måste ha en liknande att plocka fram när man mosar en
                              |FPV STUFF|
                              | DJI Inspire 1 |
                              |TERMIK OCH HANG |
                              |
                              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

Arbetssätt...