Sändare och simulator till total nybörjare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Grattis, till lyckad flygning. Jag såg förra sidans sista inlägg lite för sent. När du kan landa en liten spitfire i verkligheten har du kommit långt. Det tog mig ett bra tag att kunna landa en warbird i ett stycke.
    fredrik

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

En så liten Spitfire går knappast att "landa" i normal bemärkelse på ett gräsfält - det är väl bara att låta den landa sig själv och göra en kullerbytta...
      Som du redan upptäckt så är dessa lätta kärror väldigt tåliga så man kan göra rätt många misstag innan kärran börjar ge med sig. Men avvakta tills det blir lite lugnare väder så skall du se att den är ännu roligare att lattja med.
      Har du sen ett hyfsat kortklippt gräsfält så skulle du kunna gå upp till t ex en Parkzone T-28 Trojan (den större varianten) som är väldigt okritisk att flyga. Alternativt min nuvarande favorit nämligen ST Models Beaver (jag har den i Robbes variant) - drygt 150 cm spv och mycket harmonisk och okritisk att flyga och klarar lite högre gräs än Trojanen.
      Lycka till hälsar
      Roger

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Förresten, ett litet tips!
        Sluta INTE att flyga simulator nu när du flugit i verkligheten.
        Jag gjorde så, men upptäckte att inlärningskurvan sjönk snabbt. Fortsätt traggla i den hela tiden och mata på med svårare övningar efterhand.
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• karl
          • jun 2013
          • 23

Att höja fysiken till max (125%) var ett riktigt bra tips! Blev mycket svårare att landa utan att studsa som en boll längs med landningsbanan. :thumbup: Finns det något annat man kan göra för att få det mer realistiskt?

Att köra i sim är något jag självklart tänker fortsätta med! Jag försöker alltid köra ett eller fler pass med en timer på 5 minuter och sen landa. Då gäller det att inte krascha. Sen brukar jag köra lite landningar. Självklart blir den en del lek-flygning också men även det är säkert bra träning.

Det blåser värre än igår så det blir inget flygande ute idag. :(
          /k

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Testa med att slå av all zoomning under Camera i View-menyn, helt plötsligt försvinner planet bort mot skogsbrynet precis som i verkligheten! ;-)

Ta även bort alla visuella hjälpmedel så som vindkompass, rutan som visar planets läge i luften etc. etc. under Displays i View-menyn.

Model/Edit/Detailed/Physical/Robustness
            Ställ ner till 50%, så blir planet skörare och du måste "sätta" landningarn riktigt annars flyger delarna. Du kan även skada planet när du startar om du slår i stjärten när du lyfter. Tyvärr så måste man göra om den här inställningen varje gång du byter modell.

Efter det kan du alltid mixtra med vinden, byig sidvind är väl det besvärligaste man kan slå igång. Man kan även göra så det skiljer i riktningen mellan vinden och byarna..

Bara för att göra allt ändå roligare så kan du lägga till "Set up failures" I modellmenyn så planet får motorstopp, servohaveri mm. slumpmässigt.

En psykologisk smäll på fingrarna är att ställa den automatiska omstarten vid krasch till maxtid eller ta bort den helt. Då slutar man snart att krascha enligt löpandebandprincipen och fokuserar kanske lite bättre. Du får dessutom möjligheten att tex landa med ett trasigt landställ eftersom simulatorn inte börjar om. Knäck till vid start eller damma in i något i luften eller på marken (med nedställd tålighet) och sedan landa.

Om du flyger en manöver bra från ena hållet träna stenhårt på att den blir lika bra från andra hållet tex landningar.

Testa olika plan, särskilt dom som du inte gillar.

Pgrts tipsade mig om att ställa trimrarna fel på sändaren och sedan flyga. Mycket bra övning, man lär sig balansera upp planet med spakarna utan att få panik. (Jag lyssnade inte på honom förrän efter att jag hade provat att ha ett batteri som lossnat och som skvalpade runt under en flygning)
            MrJ tipsade mig om att blunda och rycka i alla spakarna sedan titta och försöka reda ut situationen. Intressant övning som inte blir långtråkig.

När du blir uttråkad av de flying sites som finns med till Phoenix och känner att du vill gå vidare, ladda då ner flygbanan Wohngebiet och lär dig landa från alla fyra håll. Även det hållet där du kommer över häcken, över ditt eget huvud och ner på återvändsgatan.
            Efter det, flyg genom gatan och efter det flyg genom gatan och sväng i korsningen. :-D
            ( http://www.szenerien.de/index.php?op...d=62&Itemid=63 )

Glöm inte att lekflyga! Du lär dig massor på det också!
            Kolla Youtube, där finns det en massa lektioner om olika manövrar!

Dessutom, det är ju meningen att det här ska vara kul!!

Nu borde du ha att göra en stund!
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-19, 23:03.
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

Arbetssätt...