Vilket av dessa två ska man välja?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengan94
    • jun 2013
    • 26

Ursprungligen postat av freddan_6
    Man kan byta till LiPo men det kräver lite omsorg

1) Spänningen + Propeller (storlek och varvtal och stigning) ger effekt. Om du byter till 2S Lipo brinner ingenting upp men det kanske inte orkar starta.

1a) Om du i stället kör med 3S LiPo så kanske fartreglage eller motor brinner upp.

2) För att undvika motorbrand eller att den inte orkar upp så kan man byta propeller. En mindre propeller ger mindre last, en större ger mera last.

För 2S LiPo ska propellern bytas till större
    För 3S LiPo ska propellern byta till mindre.

För att inte LiPo ska gå sönder av att det blir urladdat måste fartreglaget var kompatibelt med LiPo.
    LiPo kräver dessutom speciellt avpassad laddare. Dyr laddare är bra, billig laddare kanske kan fungera. Jag använder iCharger och är nöjd.

Här finns en lång tråd på rcgroups om folk som uppgraderat till LiPo. För bästa resultat har man bytt
    Laddare + Batteri + Motor + Fartreglage + Propeller

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=721845

Aha okeej, det verkar rätt krångligt att göra om allting för att byta till ett lipo batteri.
    Jag tror att jag istället ska satsa på samma batteri som jag hade innan, men det är lite krångligt att få tag i den. För det måste vara rätt kontakt och även rätt volt på batteriet. Men det är ju bättre att skaffa mer mAh för att få längre flygtid eller?
    Det jag hade nu är ju Art-tech Ni-MH Battery 9.6V 1000mAh.
    Vet ni något batteri som kan ersätta detta? Det är ju Dean kontakt på den med så det går ju inte med vilket som helst.

Mvh Anton

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Löd bort kontakten på det dåliga batteriet och löd fast den i det nya - svårare är det inte. Fast NiMh-batterier som motor-batterier är tyvärr ingen höjdare.
      Roger

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
        • 2015

Du kommer att få betydligt mera kraft i ett 2-cells Lipo på 1000-2000 mAh trots att det på pappret ger mindre spänning. Det är testat av ganska många. Vill du inte löda så finns den helt utmärkta uppfinningen "sockerbitsplint". Det viktiga är att di inte på något sätt kortsluter plus och minus. Alltså klipp bara en av trådaran åt gången och skifta kontakt. Nästa problem är att din laddare ju inte funkar. "Sockerbitar" funkar också väldigt bra som ´hjulstoppar och annat liknande om man sågar utu så att den blir enkel. OBS - kör inte 3-cells lipo till likströmsmotorn om du inte vill ha brun rök från den.

Kommentar

• Bengan94
          • jun 2013
          • 26

Okeej, så det funkar att jag köper ett 2-cells lipo 1000-2000mah?
          Kvittar volten alltså?

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
            • 2015

2 cells Lipo har en nominell spänning på 7,2 volt men har 8,4 volt fulladdat. Det är i princip samma som originalbatteriet till din Wingdragon. Skillnaden är att med ett friskt LiPo så har du lågt spänningsfall och mera ström under längre tid jämfört med originalbatteriet. Alltså blir resultatet att du i praktiken kan flyga mycket längre tid per laddning om du hushållar med gaspådraget när du planflyger. Om du har någon klubb i närheten kan du fråga om någon har en överbliven LiPo-laddare du kan överta för en billig peng. Om man köper en BNF-modell (Parkzone) så följer det med laddare som nästan ingen använder eftersom att de redan har mera avancerade laddare redan. Jag har några sådana som jag aldrig använt men de är inte värda jobbet att sälja med fraktkostnad. En faktor som an bör kolla på alla batterier är C-talet som anger hur låg inre resistans batteriet har och därmed hur hög ström du kan ta ut. Sedan är det ännu mera komplicerat av att ett "kinabatteri" anger högre värde än märkesbatterierna anger. I vilket fall så är högre C-tal att föredra. Inte under 30 på ett kinabatteri och helst inte under 15 på ett märkesbatteri om jag får råda.

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Ursprungligen postat av pgrts
              I vilket fall så är högre C-tal att föredra. Inte under 30 på ett kinabatteri och helst inte under 15 på ett märkesbatteri om jag får råda.
              Jag håller med men bjuder över. Jag köper inte märkesbatteri under 25C och inte kinabatteri under 40C, och inga Ebaybatteri alls.
              fredrik

Kommentar

• Bengan94
                • jun 2013
                • 26

Okeej! Men då köper jag ett nytt lipo batteri 2celligt mellan 1000-2000 mah. Och sen får jag skaffa en lipo laddare för det batteriet, och jag måste ju klippa av kontakten på flygplanet (dean kontakten) och får använda en sockerbit eller liknande för att kunna få det att passa till flygplanet. Och när jag ska ladda batteriet så får jag också använda en sockerbit eller liknande mellan batteriet och laddaren.
                Allt detta borde vell funka?
                För jag behöver vell byta ut min gamla laddare när jag byter till lipo?

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Köp en lödkolv, lite lödtenn och lämplig krympslang och lär dig löda. Skall du pyssla med el-flyg så kommer du inte ifrån den kunskapen. Det är inga problem att få tag i Deans-kontakter. Och du behöver en LiPo-laddare med balanseringsladdningsmöjlighet. All form av kortslutning är så förbjudet som nåt nånsin kan vara och att jockla med sockerbitar vid laddning m m är nåt som jag absolut avråder ifrån. Gör rätt redan från början istället.
                  Enkla men fungerande lödkolvar kan du hitta på Biltema, Jula, Classe, Kjell eller liknande affärer. Där finns också lödtenn och oftast också krympslang i olika dimensioner (runt 5 mm dia brukar fungera till t ex Deans).
                  Roger

Kommentar

• Bengan94
                    • jun 2013
                    • 26

Jo det iförsig det bästa, då kan man vell löda fast dean kontakt på både laddaren och batteriet?
                    Och varför måste jag ha balanseringladdningsmöjlighet?
                    Senast redigerad av Bengan94; 2013-06-29, 14:54.

Kommentar

• Kjelle köttspak
                      • sep 2011
                      • 99

Har inte sett lipo-laddare utan balanserings funktion. funktionen ser till att spänningen blir jämn mellan cellerna ca 3,2 v per cell full laddat.

Laddar man många gånger utan balansering kan cellerna bli ojämnt laddade vilket förkortar livslängden på acken.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Du löder Deans på batteriet (vissa har det som standard och då slipper du) och gör en sladd till laddaren med en motsvarande Deans på. Balanseringsladda skall man göra för att som namnet antyder behålla balansen i acken - alltså att cellerna har samma spänning.
                        Men akta dig för kortis om du skall löda på en kontakt på acken - det kan vara förödande. Dock inga problem om man är noggrann och isolerar den lödning man gjort först m h a krympslang innan man löder den andra polen. Och när du löder t ex Deans så är det att rekommendera att du sätter ihop ett kontaktpar (hona och hane) under lödningen så är det ingen risk att stiften kantrar i plasten medan du värmer/löder. Och honkontakten monteras på batteriet - men det har du väl redan på din befintliga ack antar jag.
                        Roger

Kommentar

• Bengan94
                          • jun 2013
                          • 26

http://www.teknikmagasinet.se/ har ju en del om man söker på "Dean". Även konverterare som gör om från tamiya.

Här är en som jag kollade på. Dock passar inte den i flygplanet, eftersom den sitter längst fram. måste vara ett litet smidigt.
                          Senast redigerad av Bengan94; 2013-06-29, 17:58.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Deans kostar inte många kronor för 10 par om du köper via Hobbyking eller Ebay. Om du haft en 8-cellers NiMh-ack tidigare så skulle jag ro att den vägde ca: 170--180 g om det var s k pencells-storlek så nog borde du få in en 2S1500--1800 bara du hittar en med rätt "formfaktor". Jämförelsevis så väger ofta en 3S2200 LiPo ungefär 180--200 g. Men väg gärna din befintliga ack så får du nåt att utgå ifrån så att tyngdpunkten inte påverkas så mycket.
                            Roger

Kommentar

• Bengan94
                              • jun 2013
                              • 26

Okeej, men hur verkar det med en sån här?

Eller

Det är ungefär samma storlek som mitt batteri och rätt anslutning, är även med laddare till dom!
                              Fast det kanske tar en evighet att ladda sånna :/

Finns även:

Micro version som också kan funka, men då får jag löda om till en Dean (T-kontakt) eller en färdig adapter.

Mitt original batteri har måtten:
                              67x34x30mm

Och vikten är:
                              153.5 gram

Här finns det många intressanta,

dock så kanske dom är förlånga om man ska ha 1550Mah.
                              Och inte riktigt samma vikt, men det är nog bara att lägga i vikter ifram annars där batteriet sitter!
                              Senast redigerad av Bengan94; 2013-06-29, 20:59.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                                • 2015

Ursprungligen postat av Bengan94
                                http://www.teknikmagasinet.se/ har ju en del om man söker på "Dean". Även konverterare som gör om från tamiya.

Här är en som jag kollade på. Dock passar inte den i flygplanet, eftersom den sitter längst fram. måste vara ett litet smidigt.
                                Är du säker på att det inte passar? Finns det olika Wingdragon Sportster? Det är ju en rejäl plastklump framtill man kan fylla upp med batteri. Jag vet att juniorer i vår klubb haft över 2000 mAh och även 4-cells stora saker när de konverterat till borstlös motor. Då blir det mera raket av planet.

Kommentar

Arbetssätt...