Vilket av dessa två ska man välja?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengan94
    • jun 2013
    • 26

Jag får kolla hemma, är på semester nu. Men tyckte att det inte var så värst stort. Tror det ska finnas någon mer modell, men det ska nog inte skillna något ifram där batteriet sitter. Häftig video föresten, är det med original motor?
    Men hur mycket får batteriet väga som mest skulle du gissa på? Mitt original väger ju 153.5g nu.
    Om nu det går i en sån stor klump, ska man försöka hålla sig under 2000mah eller kan man trycka på mer?

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Om tyngdpunkten är OK med originalbatteriet så känns det väl logiskt att välja ett ersättningsbatteri med ungefär samma vikt.
      Roger

Kommentar

• Bengan94
        • jun 2013
        • 26

Jo men jag tänkte hur noga det är upp och ner.
        Och det är vell bara positivt att ha så mycket mah som möjligt?

Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Många mAh = tungt batteri vilket är nackdelen. Sen orkar du nog inte flyga så långa stunder åt gången så därför behöver du nog inte så stort batteri. Om du kan förskjuta batteriet lite fram och tillbaka så kan du ju justera TP på det sättet.
          Roger

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
            • 2015

Ursprungligen postat av Bengan94
            ..Mitt original väger ju 153.5g nu.
            Om nu det går i en sån stor klump, ska man försöka hålla sig under 2000mah eller kan man trycka på mer?
            ..
            Det är lite skillnad på Nixx och LiPo. LiPo är ofta längre och om du lägger det från nosen så når det längre bak vilket gör att det utan problem går att flyga med upp till 2000 mAh som väger runt 130 gram gram. Om du sedan konverterar till borslöst så blir motorn lättare samtidigt som du får TP längre bak. Då bör du byta till 3- eller 4-cells batteri som väger ca 200-250 gram för ett 2000 mAh. Är batteriet för lätt kan man lägga lite bly i nosen. Är planet framtungt kan man fästa något längst bak och det är bara några gram om det sitter långt bak. Planet på filmen hade en billig 50-grams borstlös klockmotor. Dessutom var vingen förstärkt med en rejäl furulist hela vägen för att klara påfrestning av den höga farten. Sådant är inte att rekommendera innan man är van flygare. Lätt och långsamt är alltid bäst.

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Skall du konvertera till borstlöst så är 3S2200 en bra ackstorlek som fungerar till mängder av kärror. Men i så fall borde du göra det direkt så du slipper köpa på dig olika ackar. Jag har 3S2200 som min mest använda standard-storlek utomhus och den fungerar för mig i kärror upp till drygt 1,5 m spännvidd och ner mot ca: 0,9 m. Personligen köper jag kärror efter de ackar jag standardiserat på och inte tvärtom för man vill ha så få ack-storlekar som möjligt.
              Roger

Kommentar

• Bengan94
                • jun 2013
                • 26

Ursprungligen postat av pgrts
                Det är lite skillnad på Nixx och LiPo. LiPo är ofta längre och om du lägger det från nosen så når det längre bak vilket gör att det utan problem går att flyga med upp till 2000 mAh som väger runt 130 gram gram. Om du sedan konverterar till borslöst så blir motorn lättare samtidigt som du får TP längre bak. Då bör du byta till 3- eller 4-cells batteri som väger ca 200-250 gram för ett 2000 mAh. Är batteriet för lätt kan man lägga lite bly i nosen. Är planet framtungt kan man fästa något längst bak och det är bara några gram om det sitter långt bak. Planet på filmen hade en billig 50-grams borstlös klockmotor. Dessutom var vingen förstärkt med en rejäl furulist hela vägen för att klara påfrestning av den höga farten. Sådant är inte att rekommendera innan man är van flygare. Lätt och långsamt är alltid bäst.
                Okeej vad bra!
                Har några jag pendlar om vilken jag ska välja.
                Skåne Hobby – din RC-butik i Flädie utanför Lund! Vi har 150 m² butik med RC bilar, båtar, flygplan och drakar. Handla online eller besök oss för service och reservdelar.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=16472

Är alla lika bra kvalite eller funkar det med den billigaste?

Kommentar

• multipass
                  • aug 2011
                  • 270

Bengan Zippy-acken kan du välja bort. Bara skit. Dessutom marginellt billigare än Kypom som är bäst ihop med Bionic men acken från Teknikm. vet jag inte. Att Deanskontakt är pålödd är ju bra(om man vill ha det).
                  Om du ska köpa lipos från HK så ta hellre Rhino, visserligen sväller dom också som dom flesta andra som tillhandahålls men överlag är dom bättre kanske tom bättre än Kypom.
                  /m
                  Senast redigerad av multipass; 2013-07-03, 05:17.

Kommentar

• Bengan94
                    • jun 2013
                    • 26

Okeej! Tycker kypom var väldigt billigt, verkar vara ett billigt dåligt märke?

Skickat från min Tablet 9748DCB med Tapatalk 4 Beta

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Med tanke på priset så skulle jag kunna tänka mig att chansa på ett par Kypom och se vad dom går för.
                      Roger

Kommentar

• Bengan94
                        • jun 2013
                        • 26

Jaa precis, för det var bra pris. Jag köper 2 sånna och nu behöver jag en laddare, skulle någon på samma sida vara intressanta?
                        Skåne Hobby – din RC-butik i Flädie utanför Lund! Vi har 150 m² butik med RC bilar, båtar, flygplan och drakar. Handla online eller besök oss för service och reservdelar.

Finns ju laddkablar sedan till acken

Senast redigerad av Bengan94; 2013-06-30, 17:57.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Minst denna i så fall - http://www.skanehobby.se/laddare-gt-...ladd-7a/3770-0
                          Men laddkablar brukar följa med för bl a Deans. Denna kan du köra både hemma på 230 V och på 12 V - t ex från bilbatteriet.
                          Har dock ingen som helst erfarenhet av den laddaren.
                          Roger

Kommentar

• Bengan94
                            • jun 2013
                            • 26

Okeej vad bra! funkar även denna?

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Svårt att säga - man ser tyvärr inte utanpå laddaren om den t ex har en exakt balanseringsladdning. Båda dessa är billiga laddare och som vanligt är risken större att man får en sämre produkt när man handlar billigt...
                              Roger

Kommentar

• Bengan94
                                • jun 2013
                                • 26

Ursprungligen postat av McRegor
                                Svårt att säga - man ser tyvärr inte utanpå laddaren om den t ex har en exakt balanseringsladdning. Båda dessa är billiga laddare och som vanligt är risken större att man får en sämre produkt när man handlar billigt...
                                Roger
                                Aha okeej, jo det kan ju bli så tyvärr..
                                Men jag har tyvärr inte så stor budget så jag kan lägga pengar på en rejäl just nu.

Jag chansar på den första länken du gav mig och beställer

1x http://www.skanehobby.se/laddare-gt-...ladd-7a/3770-0

2x http://www.skanehobby.se/lipo-kypom-...bel-jst/2026-0

Så får vi hoppas att det blir bra!

Kommentar

Arbetssätt...