https://www.rcflyg.se
trainer kärra - Svenska RC-flygförbundet

trainer kärra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Kör du med en .46-rova om du får tag i en bra sån till vettigt pris.
    Om linkaget går lätt så kan det visst fungera med ett mindre servo. Sen är frågan om det pallar för vibrationerna...
    Var det en byggsats - ingen ARF alltså ?
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Michael
      • maj 2006
      • 1742

Grattis till köpet av Hi-Boy. Precedent gjorde fina byggsatser på den tiden det begav sig och det blir säkert ett trevligt bygge. Är det versionen där vingen består av en abachikllädd frigolitkärna så bör bygget gå snabbt. Precedent var bland pionjärerna när det gällda att använda "lättplywood" med utskärningar så att delarna var självlåsande vidbygget. På så sätt klarar man sig utan byggjigg. Det räcker bra med en plan byggyta.
      Om jag minns rätt hade flygplanet ganska mycket sidriktning av motorn (4-5 grader) och det var nog lite överdrivet. Det räcker gott med 2-3 grader.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Vad betyder mindre servo? Ett mindre än Hitec HS81 kommer att ge upp rätt snabbt på grund av vibrationer. Alla hobbykingservo som är mindre än 30 gram kommer att ge upp snabbt på grund av vibrationer.
        fredrik

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1486

Hej!
          Till trottel funkar ett Hitec 81 eller 85 bra. En .46:a blir för mycket. Bättre då med en .40:a med 11x6 eller 12x4 APC,Graupner "Sonic" eller RAM.

Kommentar

• Henke80
            • okt 2012
            • 234

Hejsan

Det är en byggsats jag har köpt Roger. Ska tänka på det med mindre servo.

Apropå servot till trotteln så blir det ett bra servo men lite mindre i vikt, eller så har det ingen betydelse? Kanske ska köra med fyra st standard.

Ja vingen hade en frigolitkärna som va inklädd med tunn plywood tror jagB-)

Ha läst en del om motorvinkeln att original så ligger den på 4-5 grader men att det är för mycket.

Nu är det ju så att kroppen är ju påbörjad och motorbocken är fast limmad rejält, ska kolla vinkeln och se om jag behöver ändra.

Jag har läst att storlek .40 är lite för klent så därför trodde jag en .46 skulle funka bättre.

Mvh Henke
            Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Hej Henke,
              Det är väldigt liten skillnad mellan en .40 och .46 och dessutom finns det ju en trottelspak så ta du .46:an om det är en bra motor. Bättre för mycket än för lite eftersom vikten brukar vara densamma.
              Hälsningar
              Roger

Kommentar

• lennart wiklund
                • maj 2008
                • 274

Kul Henke!! Kör du fyra bättre standardservon.Typ futaba 3003 eller hitec standard,duger mycket bra till denna kärra!Det där är en klassiker du fått tag på,så var rädd om den! En 46 motor blir alldeles perfekt i denna maskin.Bränsletank är ju med tilldelning maskin med,den gula om jag inte miss fel.hoppas du får hjälp med att kolla så allt är ok inför första startSamt hjälp med provflygningen.Glöm inte att kolla tyngdpunkten!!!Till din 46 motor blir en 11x6 propeller lagom.Master som många talar så illa om är bra propellrar,och mycket prisvärda.Vad är det för fabrikat på motorn?? //lennart
                Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
                samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
                Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• Henke80
                  • okt 2012
                  • 234

Hej Lennart

Den som är på första tur är en MDS 48 tro jag den heter.

Ska vara i nyskick

Mvh HEnke

Ursprungligen postat av lennart wiklund
                  Kul Henke!! Kör du fyra bättre standardservon.Typ futaba 3003 eller hitec standard,duger mycket bra till denna kärra!Det där är en klassiker du fått tag på,så var rädd om den! En 46 motor blir alldeles perfekt i denna maskin.Bränsletank är ju med tilldelning maskin med,den gula om jag inte miss fel.hoppas du får hjälp med att kolla så allt är ok inför första startSamt hjälp med provflygningen.Glöm inte att kolla tyngdpunkten!!!Till din 46 motor blir en 11x6 propeller lagom.Master som många talar så illa om är bra propellrar,och mycket prisvärda.Vad är det för fabrikat på motorn?? //lennart

Kommentar

• Henke80
                    • okt 2012
                    • 234

Kommer att köra med en

Sanwa RD6000 på 35 bandet.

/henke

Ursprungligen postat av freddan_6
                    Vad för radio/mottagare har du?
                    Är det plockat från något RTF-system brukar de inte gå att återanvända.

Kommentar

• jaka
                      • maj 2007
                      • 1486

Hej!
                      Undvik MDS .48:an Dels för att MDS ryktet inte är det bästa dels för att motorn är för stark.
                      De som påstår att: "Man kan ju alltid dra av gasen" vet tyvärr inte vad som är bäst för en nybörjare,tyvärr! För mycket kraft är svårt att kontrollera för en som håller på och lär sig att flyga. Bättre då med "lagom kraft".
                      Vad är då "lagom kraft"det? Jo det vet man genom erfarenhet. En .40 är ofta mer lämplig än en .46 ...för en nybörjare.
                      En nybörjare hamnar lätt i flygsituationer som han/hon har svårt att ta sig ur. Och då hjälper inte mer kraft!

Kommentar

• Emil
                        • feb 2011
                        • 84

Henke, kör du med motorn som du har. Det var inte så länge sedan jag var nybörjare med en 46:à i en 40-modell. Det gick alldeles utmärk och räddade mig mer än en gång när jag kom in med för låg fart på fel ställe på fältet. Något du säkert också kommer att prova:-) Sedan när du lär dig mer, kan du öva på knivägg och andra fiffiga manövers som får glädjehuset att sprida sig i kroppen. Sätter du i en 40:à kan du bara puttra omkring. Om du lär dig snabbt, vilket vissa gör, så kommer du att tröttna på trainern. Ös på bara!

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Ursprungligen postat av freddan_6
                          ..Skicka hellre ett mail till mjd att de ska rensa sin hemsida från skadlig kod.
                          Mailat Mats, han skulle kolla på detta..
                          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

Arbetssätt...