En nybörjare med motorproblem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Det har redan nämnts några gånger men jag är inte övertygad om att du ändå testat med att reversera trottelkanalen. Bl a Futaba och Hitec kräver att kanal 3 (trotteln) är reverserad vilket du gör inne i programmeringsmenyn eller via någon extern switch för enklare sändare. Om det är en Mode 1 så försök "bygga om" sändaren till Mode 2 för du får bara bekymmer med att inte köra standard - t ex om du behöver hjälp av nån annan flygare.
    Om du har en s k Mode 2-sändare (som vi använder i Sverige) så är trotteln på vänstra spaken men den spaken står absolut inte högst upp på filmen. Har du däremot en Mode 1 så står ju högerspaken längst upp.
    Som nån också redan sagt - kolla med ett servo i den kanal du tror är trottelkanalen så att du ser att du hanterar rätt kanal med spaken.
    Roger

Kommentar

• simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

Ursprungligen postat av Marolkon
      Hejsan alla kunniga flygare!

Tänkte ta och kolla med er om ni skulle kunna hjälpa mig med ett litet problem som har uppstått.

Jag har byggt ihop en AXN yet floater efter RC Model Reviews restruktioner (http://www.rcmodelreviews.com/axnbits.shtml)

Byggandet är klart och jag har fått igång alla roder men motorn vill inte gå.

När jag startat planet och radion så piper den med en himla massa olika signaler och toner tills jag börjar röra spakarna då den tystnar men bara mina roder fungerar.

Har läst lite om att det skulle kunna vara ESC som stänger av strömmen till motorn pga att gasen inte är nollställd men har prövat lite olika sätt, bland annat koppla fartreglaget till någon av roderspakarna, utan resultat förutom att jag fått lite olika pip vid uppstart.

Ps: Är helt ny till hobbyn då detta är mitt första plan.

Jag skulle uppskatta alla försöka att hjälpa mig.

Mvh Viktor
      Vart i landet finns du ? finns säkert någon i verkligheten som kan hjälpa till , kan vara lite svårt vi nätet ibland
      ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
      |FPV STUFF|
      |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
      |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
      | DJI Inspire 1 |
      |TERMIK OCH HANG |
      |
      Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
      |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Nimbus-Bert
        • dec 2012
        • 305

Så var mitt reglage.
        Slå på sändaren dra på full gas. Anslut mottagaren, efter ett beep, dra ner sändarens gas till noll invänta beep där med. Det går inte att vänta mer än ett par sekunder innan du drar ner gasreglaget.

Bert
        Difference between men and boys is the price of their toys

Kommentar

• Marolkon
          • dec 2013
          • 7

Fick igång planet idag

Reverserade trottelkanalen och det funkade direkt

Hade prövat det ett flertal gånger innan men slog mig idag att jag kanske aldrig hade prövat det efter jag fick reda på att man ska starta radion först så kanske kan vart det som spöka.

Får ta och tacka för alla förslag! Tack! Trodde nästan jag hade kört fast.

Nu ser jag fram emot min första flygning

Mvh Viktor

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ursprungligen postat av Marolkon
            Får ta och tacka för alla förslag! Tack! Trodde nästan jag hade kört fast.

Nu ser jag fram emot min första flygning

Mvh Viktor
            Vassego!
            Har du flugit nåt innan, t.ex i simulator?
            Annars kan det vara risk för att du snart återkommer med frågor om hur du ska laga planet...
            ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Marolkon
              • dec 2013
              • 7

Jodå ett flertal timmar har det blivit framför simulatorn fast ska bli första gången i värkligheten Men får hoppas på min vanliga nybörjartur

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Det är jättebra att du flugit SIM men ändå är det lite annorlunda i verkligheten - om inte annat så är man nog lite småskakigare...
                Om du har möjlighet att få hjälp av nån erfaren RC-flygare så ta det erbjudandet - det är alltid roligare att flyga än att laga. Och att göra sina första försök med en kärra som är intrimmad och fungerar är mycket enklare än att som nybörjare dessutom klara av att både flyga och trimma in modellen.
                Lycka till hälsar
                Roger

Kommentar

• jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

Ursprungligen postat av McRegor
                  Det är jättebra att du flugit SIM men ändå är det lite annorlunda i verkligheten - om inte annat så är man nog lite småskakigare...
                  Om du har möjlighet att få hjälp av nån erfaren RC-flygare så ta det erbjudandet - det är alltid roligare att flyga än att laga. Och att göra sina första försök med en kärra som är intrimmad och fungerar är mycket enklare än att som nybörjare dessutom klara av att både flyga och trimma in modellen.
                  Lycka till hälsar
                  Roger
                  Håller med Roger. Var bor du?
                  Om du hojtar till kan säkert nån hjälpa dig trimma in den.
                  Jag kan ställa upp för en blivande rc-flygare, bor i Bromma, Sthlm.

Kommentar

• Marolkon
                    • dec 2013
                    • 7

Hade planer att ge mig ut att flyga idag men tog mig mitt förnuft till fånga och ställde in flygningen och har nu kontaktat Borås flygklubb och frågat om lite hjälp på traven till min första flygning.

Får tacka för erbjudandet men bor utanför Göteborg så blir skulle bli en lite för lång bit att åka :p

Kommentar

• jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

Det låter bra.
                      Och harva vidare i simulatorn. Lägg in extra svårighet, de flesta simmar har ju inställningsmöjligheter att lägga på vind, accelerera hastigheten i själva flygningen, mm.

Kommentar

Arbetssätt...