hand starta plan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fennstam
    • aug 2012
    • 79

hand starta plan

Hej folk
    Jag har ett firebird delta ray plan. Som man kan hand starta. Saken är den att när jag försökte så gick den rakt ner i backen. Men när jag kastar åt någon annan så fungerar det. Vad hör man för fel. I filmer på u tube så kastar vissa rakt fram och vissa lite snett upp. Vilket är rätt. ? Sedan undrar jag varför kastar / startarvinden och inte med vinden? samma med landning. ot vin
  • Thelonnquist
    • nov 2013
    • 100

Ok, är problemet att den "långsamt" dalar, eller snurrar den runt/ krashar på direkten?

Om den långsamt dalar är det bara att kolla så att CG inte ligger för långt fram eller att den har för mycket "ner" trim. Kasta på!

Om det tummar/ krachar är CG för långt bak eller så roterar du för mycket i kastet, en linjär fösande rörelse!

Man kastar mot vinden för att öka luftens hastighet över vingen, och därmed även lyftkraften

Kommentar

• fennstam
      • aug 2012
      • 79

Aha. Detta plan ska stiga av sig själv. Beginner mode. Finns 3 mode. Beginner intermediate , expert. Finns även safe på dwnna. Tänkte åka till fältet imorgon om vädret tillåter så man kan öva på kast. Det dalade direkt efter kast. Men sen när jag gjorde det utan kontroll så fungerade det perfekt. En annan flög planet då. Det är ett rtf paket jag fick av sambon. Okej för rent tekniskt sett så i mitt huvud känns det fel att kasta mot vinden. Haha kanske är en vane sak. tack för svaren.

Kommentar

• yak 55
        • mar 2013
        • 102

Täk såhär, om det blåser 20 km/h och du kan kasta 20 km/h, om du då kastar i medvind så har planet 0 km/h gentemot luften, så det blir samma sak som att bara släppa det i vindstilla väder :-)
        Alla flygplan, även stora, startar och landar alltid i motvind, det är inte farten gentemot marken som är viktig utan farten gentemot luften. Så rent tekniskt så har ditt huvud fel ;-)

Kommentar

• fennstam
          • aug 2012
          • 79

Ursprungligen postat av yaförklaring. Tack. Blir att öva imorgon om det blir bättre väder som sagt.
          Täk såhär, om det blåser 20 km/h och du kan kasta 20 km/h, om du då kastar i medvind så har planet 0 km/h gentemot luften, så det blir samma sak som att bara släppa det i vindstilla väder :-)
          Alla flygplan, även stora, startar och landar alltid i motvind, det är inte farten gentemot marken som är viktig utan farten gentemot luften. Så rent tekniskt så har ditt huvud fel ;-)
          Okej bra förk

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Är detta första planet? Har du övat i simulator innan?

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

För mig låter det helt enkelt som fel typ av plan för en nybörjare. De finns enklare sätt att komma igång med denna hobby... Grejorna flyger liksom inte själv så man måste göra det så enkelt som möjligt när man är nybörjare. Sen kan ett besök på närmaste klubbfält underlätta starten rejält genom den hjälp du kan få där.
              Roger

Kommentar

• fennstam
                • aug 2012
                • 79

[QUTE=freddan_6;341177]Är detta första planet? Har du övat i simulator innan?[/QUOTE]

Jo jag har övat en del i sim. Ja första planet. Har bara kört heli innan.

Kommentar

• fennstam
                  • aug 2012
                  • 79

Ursprungligen postat av McRegor
                  För mig låter det helt enkelt som fel typ av plan för en nybörjare. De finns enklare sätt att komma igång med denna hobby... Grejorna flyger liksom inte själv så man måste göra det så enkelt som möjligt när man är nybörjare. Sen kan ett besök på närmaste klubbfält underlätta starten rejält genom den hjälp du kan få där.
                  Roger
                  Har flugit planet innan när jag fick hjälp med kast. När det väl är i luften så var det riktigt lätt. Börkar det gå åt helsike så trycker,man in en knapp så rätar planet sig själv direkt. Även så fort man kastat det ordentligt så stiger det själv med i beginner mode samt landar själv. Flite test har gjort en video om detta plan. Samma teknologi som apprentice planet.

Kommentar

• fennstam
                    • aug 2012
                    • 79

Har varit på modell klubben där en äldre herre hjälpte mig med att kasta det och det flög fint. även när man släpper spakarna så planar planet ut och flyger rakt och fint. inbyggt i planet är as3x eller hur det stavas samt safe mode. Panik knapp. Beginner , inretmediate samt advqnce mode. Planet

Kommentar

• fennstam
                      • aug 2012
                      • 79

Länk till planet

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Hej - OK - då får vi hoppas att det går bra men du behöver säkert hjälp med att kasta kärran. Såvida du inte har en slät och fin startbana men det är väl inte den vassaste motoriseringen så den kanske inte klarar markstart...
                        Roger

Kommentar

• fennstam
                          • aug 2012
                          • 79

Den klarar markstart från typ väg och fin gräsmatta om man börjar på stenplattor sen ut på gräs i full fart. Ska snart ut på fältet och testa igen. Har köpt lim med nu. Haha

Kommentar

• fennstam
                            • aug 2012
                            • 79

Så nu är man tillbaka från fältet. Blåste dock en del kan jag ju säga. Testade först hand start och 75% gas. Gick bra som bara den. Sedan blev det mark start och det gick riktigt fint. Blev en del starter och landningar. Just för att komma in i det. Även den här å crap knappen fungerade riktigt bra.Som sagt det blåste en del så det var inte lätt att ta ner den där man tänkte. Kule som bara den att flyga men jag får nog böra att flyga när ingen annan är i luften för att undvika knasiga situationer.

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

Grattis - bara att kämpa vidare då till dess du känner större säkerhet...
                              Roligt är det utan tvekan och ännu roligare blir det när du kommer in i flygandet ännu mera.
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...