Biltemas superlim

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ljungkvist
    • jun 2014
    • 4

Biltemas superlim

Hej!

Jag är verkligen ny på det här med radiostyrt, men har nu köpt mig min första modell -- en Multiplex Easystar. Jag har förstått att medium CA-lim rekommenderas, och jag har sett här att flera har använd Biltemas superlim med aktivator (http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...perlim-364831/ ). Jag har dock ett par tuber av detta superlim: http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...erlim-3640001/ , samt detta sk "Superlim Gel": http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...m-Gel-3624372/ . Är dessa något att ha i detta sammanhang, eller ska jag åka och investera i den orangea?

/ Kalle
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Jag är inte längre lika övertygad om förträffligheten i Biltemas "orangea" lim. Använde det på en Elapor-modell och vid en belastning (hjulning) så sprack helt enkelt fogen. Det berodde inte på alltför snålt med lim så frågan är hur bra det biter på Elapor ? Jag hade dock INTE använt accelerator men fogen limmades nån månad innan den sprack så nog hade den haft härdningstid.
    Roger

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Båda dina limtuber kommer funka, då Elapor är en foamsort som inte kräver "foamsafe"-lim.
      Kommer dock ta längre tid innan det härdar utan aktivator.

Och välkommen in i den underbara rc-hobbyn!
      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Limma är en teknik och generellt så skall man göra ett bra förarbete och använda tunt lim. Tjockt lim fyller ut bättre men då blir fogen sämre.

Se till att bitarna passar ihop, lägg ihop dem och lägg på tunt lim som sugs in via kapilärverkan.

Elapor(EPP??) = Multiplex är topp för CA-lim medan EPO ibland fungerar sämre av någon anledning. EPP går utmärkt.
        Superhero

Kommentar

• yak 55
          • mar 2013
          • 102

Uhu por, tycker jag är ett bättre alternativ på epp och liknande material, blir inte hårt och sprött som superlimm
          Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

Kommentar

• Ljungkvist
            • jun 2014
            • 4

Tack för alla svar. Då börjar jag med att använda mitt superlim. Allt eftersom kommer jag nog få chans att testa UHU por också. Jag har en till relaterad fråga också, men där har jag startat en ny tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...rdragna-kablar

Kommentar

• neu
              • aug 2012
              • 1047

Har du öppnat en tub med biltema superlim så släng den. Dom läcker.......

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7677

Biltemas Superlim på flaska http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...perlim-364831/ är varken bättre eller sämre än andra superlim, dock har det en tendens att tjockna ordentligt med tiden i öppnad flaska.
                I o m att det är så tjockt från början har det svårt att tränga in ordentligt i träfiber. Alltså inget som sugs in i t.ex. en skarv. Bättre då att lägga det på en yta och pressa samman bitarna. Kan dock vara till fördel för att limma cellplaster, typ EPP, då det inte tränger in speciellt långt i cellerna.

Sen är ju priset en riktig hit, speciellt som det följer med aktivator!
                Retroholic!

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Thomas
                  Biltemas Superlim på flaska http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...perlim-364831/ är varken bättre eller sämre än andra superlim, dock har det en tendens att tjockna ordentligt med tiden i öppnad flaska.
                  I o m att det är så tjockt från början har det svårt att tränga in ordentligt i träfiber. Alltså inget som sugs in i t.ex. en skarv. Bättre då att lägga det på en yta och pressa samman bitarna. Kan dock vara till fördel för att limma cellplaster, typ EPP, då det inte tränger in speciellt långt i cellerna.

Sen är ju priset en riktig hit, speciellt som det följer med aktivator!
                  Aktivatorn är ju kass. Munstycket som flaskan är bestyckad med går dessutom att skjuta prick med på flera meter. Den som tycker den är snabb skall prova andra märken med

I min värld är dåliga grejor kass även om dem är billiga
                  Superhero

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7677

Är det inte så att du ofta tycker att "I min värld är dåliga grejor kass DÄRFÖR ATT de är billiga " ???
                    Men det är tur att vi har åsiktsfrihet i gamla Svedala!
                    Retroholic!

Kommentar

• dvogonen
                      • jul 2012
                      • 491

Ursprungligen postat av henke2
                      Aktivatorn är ju kass. Munstycket som flaskan är bestyckad med går dessutom att skjuta prick med på flera meter. Den som tycker den är snabb skall prova andra märken med
                      I min värld är dåliga grejor kass även om dem är billiga
                      Men den aktivatorn är ju jättesnabb? Om man använder den med andra limmer, som inte är riktigt lika trögflytande som originalet, så bokstavligen kokar de. Jag har använt diverse andra kickers och de är allihop snarast långsammare.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7677

Instämmer, dvogonen!
                        Retroholic!

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

...och jag upprepar att när jag limmade Multiplex-Elapor så delade sig fogen när det blev lite påfrestning, Så jag personligen kommer inte att använda Biltemas "CA-kit" till fogar där jag förväntar mig att fogen skall hålla.
                          Roger

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                            • 7677

Du slog nog huv'et på spiken, Roger.
                            Varför ska man överhuvudtaget använda ett lim som är stenhårt på ett material som flexar? Det är ju som gjort för att spricka eller dela på sig.
                            På EPP och andra "Por"-material passar nog bara mjuklim, typ UHU Por. Kanske det finns andra lim som funkar, vad vet jag??
                            Retroholic!

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av dvogonen
                              Men den aktivatorn är ju jättesnabb? Om man använder den med andra limmer, som inte är riktigt lika trögflytande som originalet, så bokstavligen kokar de. Jag har använt diverse andra kickers och de är allihop snarast långsammare.
                              Ursprungligen postat av Thomas
                              Instämmer, dvogonen!
                              Gissar att ni tycker flaskan ger en rätt nimm och lättdoserad spraybild också...
                              Superhero

Kommentar

Arbetssätt...