Vad tror ni om denna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ibbe76
    • mar 2011
    • 15

    #16
    Säkert inget fel på Cessna men mycke pengar utan få något vettigt i behållning,En radio med modellminne är fördel i första hand annars bli man fast i RtF träsket.
    HK har ju släppt en ny Radio som verkar potent till lågt pris
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Mode_2_.html



    Jag köpte också hem lilla Hk Wilgan till en polare, och med den en Turnigy 5x Radion som nu verkar vara borttagen,

    Wilgan flyger lika fint på rygg som vanligt och har riktigt fina detaljer,Gjorde dock om den till 3cell

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=33605

    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20140829_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,2 KB
ID: 503301

    Kommentar

    • McRegor
      • maj 2006
      • 7942

      #17
      Ibbe - det var den radion jag räknat in i min kalkyl på en Bushmaster som landade på ca: 2200 kr inkl kärra, radio, 2 st 4S-ackar och en AC/DC-laddare - och allt inhandlat från EU-lagret. Och Bushmaster är en välbyggd och robust kärra med bra flygegenskaper. Vi har redan ett par stycken i klubben och båda ägarna är synnerligen nöjda.
      Roger

      Kommentar

      • mogge
        • nov 2011
        • 377

        #18
        Tack IBBE men Buhuuu att inte fler upptäckt Wilgan. Blir ju super på snön med skidor. Håller för övrigt med Mc Regor för har man begränsad erfarenhet så är modeller med noshjul aja baja. Oavsett hur starka infästningarna är. Då talar jag av egen erfarenhet från 70-talet då Yamamoto Falcon-56 mm var allenarådande. Många tuber lim gick åt.

        Kommentar

        • McRegor
          • maj 2006
          • 7942

          #19
          Mogge - dock hade jag nog rätt bra hållbarhet på mitt styrbara noshjul på bl a Falcon 56 men det var en helt annan kvalitet och stabilitet på dessa nosställ kontra de klena leksaksgrejor som sitter på de flesta billiga modeller idag. De 2 senaste EPO-modellerna med styrbart ställ som har dykt upp på fältet (under hösten) har båda havererat i nosstället - och den sista gjorde det redan vid den första landningen och där talade vi inte om nån nybörjarflygare. En av kärrorna är ombyggd till sporrställ (en Cessna av nåt slag) och frånsett att den nu fungerar så blev den dessutom betydligt snyggare...
          Men den ombyggnaden är inget som en nybörjare normalt fixar. F ö Mogge - vill du ha en stabil och trevlig bus/busk-flygkärra så skall du testa Bushmastern - det kan nog vara nåt för dig...
          Roger

          Kommentar

          • karstena
            • okt 2012
            • 382

            #20
            Ursprungligen postat av 1991
            någon gång kommer jag skaffa riktiga grejer! Men är nog inte helt ute från nybörjarstadiet ännu, känner att en krasch ofta står i farstun om man säger så. Därför håller jag gärna mera kostnaderna än så länge (är ju fattig studentjävel kan tilläggas :p).

            Jag tackar för tips angående andra flygplan, uppskattas! Men om vi håller oss till den cessnamodellen, om man flyger på fotbollsplaner (plastgräs eller grus), funkar det? Eller är det enbart asfalt som gäller?

            Du tænker totalt fejl her. Det var akurat sådan jeg tænkte -for en idiot jeg var. Det blev meget dyrere at komme i gang og det virket aldrig skittet. De var ikke før jeg købte mig en ordentlig radio (dx7) jeg begynte at kunne få til det der med flyvningen. I sidste ende viste det sig at jeg havde brugt mindst 6 tusser mere end om jeg havde inset at det at købe ordentlig grai fra starten var det billigste. Even om det kostet 2 k mere at starte. Da haved jeg jo så sparet 4 nok til 2 gode fly mer. -Satans

            Kommentar

            • senmathal
              • sep 2008
              • 1810

              #21
              Tycker att jag känner igen detta fenomen. Någon har fastnat för en modell som man bara inte kan släppa oavsett hur mycket erfarenhet de finns av att den modellen inte passar förutsättningarna. Ibland tycks det som att endast det egna misslyckandet talar ett tillräckligt tydligt språk. Man vill ju så gärna att det ska fungera och man vill ju ha ett flygplan som ser ut som ett riktigt flygplan.

              Jag flyger själv i en i en hästhage och med sporrhjul och jag kan säga att knappast någon ARF kärra har landningsställ som klarar det. Dom tar otroligt mycket stryk när de små hjulen slår emot tuvor och gropar. Ja har fått förstärka på ARF kärror och på egna byggen ägnas mycket tid till att få landningsställen att hålla. De flesta konstruktioner är gjorda för att tåla påfrestningar uppåt vilket är rätt på asfalt och golfgreener. På ett ojämnt underlag kommer ojämnheterna att slå stället bakåt och ta med sig en hel av det stället är infäst i.

              Is och skare med skidor är nog det som är mest skonsamt mot landsstället. Dels är det ofta ganska slätt plus att den lite längre skidorna jämnar ut eventuella ojämnheter. Utöver det glider en skida lättare än vad ett hjul rullar på gräs.

              /Mast

              Kommentar

              • McRegor
                • maj 2006
                • 7942

                #22
                Får hålla med i det mesta som Mats och Karstena skriver så många gånger frågar man sig verkligen varför vissa nybörjare överhuvudtaget frågar när man uppenbarligen ändå inte avser att ta till sig av andras eventuella negativa erfarenheter av deras egna val ? Och som en effekt av detta kan man fråga sig varför många av oss överhuvudtaget skall ägna tid åt att besvara dessa frågor ? Men - orsaken att vi fortsätter är nog att vi älskar vår hobby och vill att så många som möjligt skall komma in i den på ett så smärtfritt sätt som möjligt men ändå gnager det lite när det gång på gång visar sig att man inte tar till sig av råden utan tror att man vet bättre själv trots att man är nybörjare...
                Men nu är det snart vinter och då kan man ofta göra som Mats säger nämligen sätta skidor på kärran och använda alla snöbelagda ytor som start- och landningsbanor. Men då är vi åter tillbaka till detta med det olämpliga med nybörjarkärror med nosställ för det är klart besvärligare att sätta skidor på en sån kärra - och definitivt för en nybörjare. Att rita långa spår i snön med skidorna en solig dag - det är härlig flygning det så ställ inte in grejorna bara för att snön lagt sig över fälten för nu börjat snart "skidflygningen"...
                Roger

                Kommentar

                • Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

                  #23
                  På Åland följde vi inte andras råd i början. Det blev en hel del krascher och vi hade sjukt kul. Sen började vi lära oss och lärde nya. Då blev det mer en seriös-by-the-book-hobby. Inte alls lika underhållande. Tycker det räcker med att informera om säkerheten. Själva valet av flyg, mjäh... folk köper ändå de de vill ha. Vem vill köpa nåt man inte gillar se på. =) Inte många som vill veta vad man ska köpa och hur man ska göra exakt för att kunna flyga det andra valt att man ska flyga på deras sätt. Då har inte hobbyn varit målet, utan tanken har varit "om man skulle börja RC-flyga" och målet har då varit "jag ska RC-flyga så billigt, enkelt och snabbt som möjligt, helst utan simulator för det tar bara tid och jag vill inte krascha".
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                  Kommentar

                  • McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

                    #24
                    Problemet för många med att välja en olämplig förstamodell är att det inte blir mera än den modellen - sen är det inte så kul längre... Valde man istället en modell som man verkligen hade förutsättningar att klara av själv så kanske man istället upptäckt hobbyn på allvar.
                    Roger

                    Kommentar

                    • karstena
                      • okt 2012
                      • 382

                      #25
                      Ursprungligen postat av McRegor
                      Problemet för många med att välja en olämplig förstamodell är att det inte blir mera än den modellen - sen är det inte så kul längre... Valde man istället en modell som man verkligen hade förutsättningar att klara av själv så kanske man istället upptäckt hobbyn på allvar.
                      Roger

                      si si - Når 1000ingen falder ned fra himlen i 1 kr stykker hurtigere end den kom der op, så er det ikke kul længere -så er det bare dyrt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...