Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Landningsstället på den behöver förstärkas, är lite klent men annars är den skitrolig att flyga. Väger ingenting, kan hovra, knivegga och ha en helt sinnessjuk rollrate... Börja med väldigt små utslag med den, inga problem att göra kullerbyttor på plats.
Rekommenderar 1300mAh 3s LiPo med OK C-rating till den, bra LiPo att ha till många modeller.
Riktigt kul busplan, lite vindkänslig bara.
Ett annat plan, som är lite mer styrktåligt, avsevärt mer vindtåligt, kan hovra men är mer åt aerobatic hållet -> WOT4. Helt perfekt 2a plan. Finns i några olika utföranden, metanol eller el och balsa eller foam. Det är el-foam som jag snackar om då. Körs med 2200mAh 3s som nästan alla andra plan i den storleken.
Här är när jag flyger den på RCHotel på Corfu Grekland
(ful som stryk men flyger fantastiskt)
Med små utslag (dualrate) så flyger den som en snäll trainer, med stora ustlag blir den rätt mycket mer busig. Av alla plan på RCHotel är WOT4 den mest flugna och uppskattade.
Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.
Gillar man dubbeldäckare och vill ha en aerobatic-kärra (inte alls 3D) så är denna kärra mycket välflygande - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=54595
Men det är som sagt en utpräglad aerobatic-kärra men ovanligt välflygande speciellt för att vara en dubbeldäckare. Och utförande och finish är ovanligt bra för att vara en EPO-kärra. Vi är ett par i klubben som har denna och båda har fungerat bra och utan behov av extra förstärkningar eller modifieringar. Kräver som de flesta kärror att man använder alla roder vid flygningen om det skall bli bra.
Roger
Nu har jag beställt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det är också Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.
När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?
Nu har jag beställt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det är också Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.
När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?
Det beror på planet. Plan med bred vingprofil stallar senare än plan med smal profil. Man provar på 3 misstags höjd att dra ner farten. Stallar man så hinner man gasa på och räta ut. Det går inte att svänga i lika låg fart som det går att flyga rakt framåt. En Poison från hobbyträ går att flyga i gåfart. Men många tyngre plan går inte att flyga så långsamt.
Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
Roger
Sen får man värdera det man får efter tycke och smak. Om man dissar en Visonare för något som kostar hälften men inte flyger så är det i mina ögon ett lustigt val. Men alla är fria att välja det dem vill givetvis, men ofta görs valen på för lösa grunder. Man antar att en DK-modell är lika bra, men ofta har dem sämre allt och den flyger betydligt sämre även om den också håller sig i luften.
Jag själv hade inte råd med vettiga glödstiftsmotorer när jag var yngre vilket gjorde att jag fick avsmak för allt vad glödstift hette under mer än ett decennium.
Det kallas bedömningslandning och kan väl jämföras med att du kommer på motorvägen i 110km/h vrider av motorn på exakt rätt ställe så du rullar genom två rondeller och in på ICAs parkering in i P-rutan utan att använda bromsen. Det absolut svåraste sättet att göra det på :-)
Läs tråden från början till slut som jag gjorde innan jag postade så får man intrycket av att billigare aspiranter från Dk flyger lika bra. Jag har inte sagt vem som sagt vad, jag försvarar bara kvalitet.
Jo - men du citerade ett inlägg som jag gjort där jag svarade en annan skribent som undrade var man kunde få tag i Visionaire för 2000 kr -och jag hade inte funnit nån shop som sålde den såpass billigt. Ingen har nog överhuvudtaget jämfört Visionaires flygegenskaper med nån annan kärra - möjligen nån EF-kärra i så fall.
Roger
Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
Roger
Jag köpte min från lindinger och gav 2000:- för den exkl frakt på 60:-...
De hade prissänkt den då men såg nu att de höjt priset nån hundring igen tyvärr...
Men å andra sidan så hade jag definitivt skrapat ihop nån hundring extra men men :stupido2:
På min stora FPV-kärra har jag satt delar av skeven som flaperons. Har en switch som är programmerad för att fälla dem 0, 20 eller 45grader nedåt utöver det utslag som de får från skevroderspaken (använder en Taranis).
Det är beroende på vad för radio du använder. Skevrodrena behöver vara på separata kanaler, så du behöver 5 kanaler totalt (motor, höjd, sida, skev1, skev2).
Det är inte alla radios som man kan göra det på, du behöver kunna göra någon form av mixning, tänk dig att skevrodrena fungerar som roderytorna på en flygande vinge, det är en liknande mix du vill ha där.
För att de skall fungera som en ren luftbroms (dvs inte flapps som ger extra lyft också) så behöver du två roderytor på varje vinge, en som går uppåt och en som går nedåt när du aktiverar luftbromsen. Såkallad crow-mixning som är vanligt på större segelplan.
Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.
Kommentar